Prologue Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Finnes det en julegavetråd her på forumet? Ja. Hvor? var denne du mente? nei. ______________________________________ Hvordan lager man en mikrobølgeovn? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Mikrobølgeovn: http://home.howstuffworks.com/microwave.htm Mikrobølgeovnen er et stråletett kammer der en radiosender pumper inn radiobølger med en bestemt frekvens. Radiobølgene får molekylene i vann og fett til å vibrere, og det er varme. Hvem er stemmen til Tele2-sauen? Er han amerikaner, eller bare en som kan snakke amerikansk? Hva slags aksent/dialekt har han? Endret 29. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kan man bruke en mikrobølgeovn som en vifteovn hvis man har den på, uten noe mat inni? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Mikrobølgeovnen tåler ikke å stå på uten mat inni. Hvis strålingen ikke blir absorbert av mat, vil den skade antennen som sender ut strålingen. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Vil den ikke varme vannet i luften? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Mikrobølgeovnen tåler ikke å stå på uten mat inni.Hvis strålingen ikke blir absorbert av mat, vil den skade antennen som sender ut strålingen. Det er egentlig det jeg tenkte på, at mikrobølgene spretter rundt inni boksen, for å så gå tilbake til magnetronen og varme den opp, så den fungerer som et varmeelement, og viften som skal hindre overoppheting, gjør at den fungerer som en vifteovn. Lenke til kommentar
iSimen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hvorfor hakker tennene når man fryser? Lenke til kommentar
Colb Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hva er det høyeste instrumentet drevet av mennesklig kraft? hvis jeg vil lage øredøvende lyd på en fotballkamp. hva skal jeg ta med meg? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hmmm... Vanskelig spm. Vil kanskje tro harpen er blandt de høyeste. Men diverse Celloer er også ganske høye. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Mikrobølgeovnen tåler ikke å stå på uten mat inni.Hvis strålingen ikke blir absorbert av mat, vil den skade antennen som sender ut strålingen. Det er egentlig det jeg tenkte på, at mikrobølgene spretter rundt inni boksen, for å så gå tilbake til magnetronen og varme den opp, så den fungerer som et varmeelement, og viften som skal hindre overoppheting, gjør at den fungerer som en vifteovn. Jeg vet ikke hva magnetronen er laget av men mikrobølgene er ment for å varme mat/væske med polare molekyler i seg, eks. vann. Ikke bra å varme feks. metall med den. @LanSi: Fordi musklene jobber for å produsere varme. @Colb: Ville tro et blåseinstrument av noe slag vil være det beste. Et horn. Høyest som i mest dB? Endret 29. november 2009 av EB_Veyron Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hmmm... Vanskelig spm. Vil kanskje tro harpen er blandt de høyeste. Men diverse Celloer er også ganske høye. Han mener nok ikke den som gir høyest frekvens, men den som lager mest lyd. Lenke til kommentar
Argument Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hva er det høyeste instrumentet drevet av mennesklig kraft? hvis jeg vil lage øredøvende lyd på en fotballkamp. hva skal jeg ta med meg? Skaff deg en sånn her Lenke til kommentar
storken Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg vil tro en skarptromme kommer rimelig høyt opp i db om du slår hardt nok på den, blåseinstrumenter er fine til å holde en konstant høy lyd, men jeg mener trommer har den høyeste peaken. Lenke til kommentar
Taraldb Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 en blåhval for den lager nemlig en lyd på 188 desibell (ifølge en slik syke fakta ting på iphone) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hmmm... Vanskelig spm. Vil kanskje tro harpen er blandt de høyeste. Men diverse Celloer er også ganske høye. Han mener nok ikke den som gir høyest frekvens, men den som lager mest lyd. ÅÅÅÅ! Eg trodde han meinte det fysisk høyeste i antall meter.... Misforstod litt der. By the way: Det var og er en spøk. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Da misforstod jeg din misforståelse. Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Mikrobølgeovnen tåler ikke å stå på uten mat inni.Hvis strålingen ikke blir absorbert av mat, vil den skade antennen som sender ut strålingen. Er det ikkje slik at glasplata er der for å absorbere strålinga hvis det ikkje er mat der? Meinar eg såg ein video på youtube med ein som gjorde eksperiment med mikrobølgjeomnar og fortalte at glassplata må vekk edit: @ 0:49 Endret 29. november 2009 av Alliha Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hva er det høyeste instrumentet drevet av mennesklig kraft? hvis jeg vil lage øredøvende lyd på en fotballkamp. hva skal jeg ta med meg? Det mest bråkete, eller iallefall det mest irriterende instrumentet er vel en LRAD Med en brannvarsler-liknende sirene kan den spy ut en konsentrert lydstråle på over 150dB (for den militære utgaven). Den sivile utgaven vi hadde ombord klarte 148 dB. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 skal du ha et høylydt instrument er det best å ta et horn. Jo høyere oppover i naturtonerekka man beveger seg da, får man et sprøtt lydnivå. Tromboner er heller ikke så verst. Men det kommer også an på hvor langt lyden skal nå. En fløyte har potensiale for et vanvittig lydnivå, men en tuba vil nok nå mye lenger luftsirena tok jo kaka da! Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hva kaller man folk fra Italia, Spania og Portugal? De er jo samme rase som latin-amerikanere, men blir det ikke feil å kalle dem latin-amerikanere da de opprinnelig er fra Sør-Europa? Latin-amerikanere er vel etterkommere av indianerene som opprinnelig levde i Sør-Amerika/Mexico og har spansk/portugisisk som morsmål. Noen av disse har muligens også gener fra sør-europere. Men hvor kommer indianerne fra? Alle stammer jo fra Afrika og har seinere beveget seg over hele verden. Hvordan og hvorfor dro indianerne dit? Forøvrig er det meste av befolkningen i Amerika egentlig europeere som har kommet gjennom kolonisering og utvandring på 1850-1900-ish. Men da de første oppdaget Amerika var det jo folk der da og. Så jeg lurer på hvor de kommer fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå