Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Kan ikke den overskuddsgassen brukes til noe bedre?

På grunn av trykket fra brønnene så blir gassen brent, gassen blir som oftest brent fordi det tar for mye plass og lagre all den gassen, og for å lette på trykket i brønnene.

Nei. Feil. Mulig det er slik i resten av verden, men ikke i nordsjøen hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke den overskuddsgassen brukes til noe bedre?

På grunn av trykket fra brønnene så blir gassen brent, gassen blir som oftest brent fordi det tar for mye plass og lagre all den gassen, og for å lette på trykket i brønnene.

Vanligvis blir gassen pumpet nedigjen i reservoiret for å opprettholde trykket.

Mud pumpes ned i reservoaret, det opprettholder trykket.

Fakkeltårn er rimelig essensielt på olje/gass produksjons felt. Hvert separasjonsledd er designet for å tåle ett bestemt trykk, de er også utstyrt med sikkerhetsventiler. Så hvis det kommer for stort trykk fra brønnhode, ønsker man at strømmen skal bli ivaretatt på en sikker måte. Dette gjøres ved at sikkerhetsventilene går av, sender strømmen ut til et knockout room, for deretter å bli brent på et fakkeltårn.

Noen ganger så slår man av fakkelen på oljeplattformer, med da slås det på sikkerhetsfakkler som brenner konstant.

Jeg trodde fakkelen i disse dager mest var tent for å raskt kunne tenne på eventuell gass som splippes ut i en krisesituasjon, og at man i dag ikke brenner gass "fordi det tar plass"?

Og såvidt meg bekjent så brukes mudden man pumper ned under boring på nytt igjen, den føres opp til plattformen via casingen og resirkuleres. Man må jo få vekk det som man driller, og det er ett av oppgavene til mudden.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

transporteres gasse med tankskip eller via rør på havbunnen?

om det er via rør, hva om et slikt sprekker og det lekker masse gass ut. vil den ta fyr om den kommer opp under en bår der noen tenner seg en røyk?

Lenke til kommentar
Jeg trodde fakkelen i disse dager mest var tent for å raskt kunne tenne på eventuell gass som splippes ut i en krisesituasjon, og at man i dag ikke brenner gass "fordi det tar plass"?

Og såvidt meg bekjent så brukes mudden man pumper ned under boring på nytt igjen, den føres opp til plattformen via casingen og resirkuleres. Man må jo få vekk det som man driller, og det er ett av oppgavene til mudden.

AtW

100% riktig. Men mud har også den viktige oppgaven som eg nevnte over her. På Snorre A ble mudden den som reddet situasjonen. Da var det ikke mye mudd igjen på platformen når de endelig fikk tettet igjen.

om det er via rør, hva om et slikt sprekker og det lekker masse gass ut. vil den ta fyr om den kommer opp under en bår der noen tenner seg en røyk?

Både og. Snøhvit produserer jo LNG gass som blir fraktet med spesial skip.

Fra f.eks Troll A blir gassen fraktet inn til kolsnes via rør.

På Statfjord B så blir gassen eksportert til bla. England via en UK pipe, og inn til Kårstø via Statpipe.

Om dette røret sprekker så vil det oppdages rimelig fort pga trykkfallet som vil oppstå. Så bare røyk. Du er uansett relativt trygg da gassen i norge ikke fraktes så langt på land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

De kan transporteres med begge to, vet i allefall at Nyhamna (Ormen Lange) frakter gass til England via rørlinjer via Sleipner-plattformen.

Visst det sprekker en plass vil det ganske fort bli merket.

Det kan ta fyr visst det kommer imellom NEG og ØEG.

Lenke til kommentar

AtW

100% riktig. Men mud har også den viktige oppgaven som eg nevnte over her. På Snorre A ble mudden den som reddet situasjonen. Da var det ikke mye mudd igjen på platformen når de endelig fikk tettet igjen.

Både og. Snøhvit produserer jo LNG gass som blir fraktet med spesial skip.

Fra f.eks Troll A blir gassen fraktet inn til kolsnes via rør.

På Statfjord B så blir gassen eksportert til bla. England via en UK pipe, og inn til Kårstø via Statpipe.

Om dette røret sprekker så vil det oppdages rimelig fort pga trykkfallet som vil oppstå. Så bare røyk. Du er uansett relativt trygg da gassen i norge ikke fraktes så langt på land.

Ja, mud brukes vel til alt mulig rart :) Opprettholde trykk, få vekk masser som drilles, kjøle drillhodet, holde drillet materaile på plass når man ikke driller, og sikker mere også, er jo rene mirakelmiddelet :)

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Hvilken utdanning har du iskall? Drilling?

Kun nyfikjen, ikkje noko anna :)

Tar utdanning innen brønnteknikk nå, skal fordype meg innen Drilling eller Sub-Sea.

(Så jeg kan være litt rookie når jeg svarer, hehe)

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

AtW

Mud brukes til å transportere opp stein og masse og ikke til å oprettholde trykk. Mudden sirkuleres og du prøver å få minst mulig tap i skilleprosessen før den igjen sendes ned i hullet. Jeg har holdt på med mud og det er fantastisk ... ja eeeh MUD! det er nesten umulig å tørke av hendene. De har også prøvd å sende data gjennom den, men per i dag bruker de optikk.

Er svineinfluensa symptomene fra vaksinen smittsomt?

Har fått meg en svineinfluensa light her etter sprøyten i går og vil helst ikke ha kona syk.

På SiR så regnes det ikke som smittsomt (mor min lå syk, i 2 uker og var ikke regnes som smittsom.) Jeg var syk i hele går lå med 39 i feber, men hadde 36,2 i dag tidlig (var ikke det lavt?)

men nei du skal ikke være smittsom

EDIT: så det kom bedre svar på mud, jeg har min kunnskap fra jeg var med å utviklet litt på mudcube (er det noe kjennskap til den her?)

Endret av NarilS
Lenke til kommentar

AtW

Mud brukes til å transportere opp stein og masse og ikke til å oprettholde trykk. Mudden sirkuleres og du prøver å få minst mulig tap i skilleprosessen før den igjen sendes ned i hullet. Jeg har holdt på med mud og det er fantastisk ... ja eeeh MUD! det er nesten umulig å tørke av hendene. De har også prøvd å sende data gjennom den, men per i dag bruker de optikk.

Er du sikker på det? jeg er ganske sikker på at mud også brukes for å opprettholde trykk slik at det ikke kommer ting fra reservoarer oppover borehullet.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
EDIT: så det kom bedre svar på mud, jeg har min kunnskap fra jeg var med å utviklet litt på mudcube (er det noe kjennskap til den her?)

Mulig jeg har sett litt på det i noen av fagtimene.

http://www.cubility.no/eng/The-MudCube det er denne du har vært med å utviklet ?

Interessant dette med drilling. :) Nesten så jeg angrer på at jeg valgte maritimt og ikke brønnboring. Eller vent, noen må jo forsyne Iskall også. :p

Haha, jo takk :D

Intressant tema indeed, geologi derimot er ikke intressant.

Lenke til kommentar
men hadde 36,2 i dag tidlig (var ikke det lavt?)

men nei du skal ikke være smittsom

Nei, ikke egentlig. Når jeg måler tempen på meg selv når jeg er frisk så ligger den ca. 35-36 grader. Temperaturen i armhulen, øret, rumpen eller hvor enn du måtte finne på å måle den er som regel lavere enn kjernetemperaturen (inne i kroppen, rundt hjertet).

Interessant dette med drilling. :) Nesten så jeg angrer på at jeg valgte maritimt og ikke brønnboring. Eller vent, noen må jo forsyne Iskall også. :p

Haha, jo takk :D

Intressant tema indeed, geologi derimot er ikke intressant.

Ja, er intressant. :) Synes nå at geologi kan være spennende også jeg. :p Har jo en del spennende temaer her på maritimt også, slik som skipstermniologi (læren om skipet, som "hvorfor flyter det?" lengde og breddemål, oppbyggning osv.).

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
Mulig jeg har sett litt på det i noen av fagtimene.

http://www.cubility.no/eng/The-MudCube det er denne du har vært med å utviklet ?

ja jeg var med en dag, og fikk hele forklart og vis ned i hver minste detalj, for å så innstallere en luftblåser (les: luftkniv) til. så startet jeg pumpene og var med på en visning i praksis. tror den hadde et mud tap på 2% (er ikke sikker en plass!) mens mud shaker har 30% (ikke sikker her heller).

Ja spennende dette! Jeg går nå 1 VGS og sikter på en ingenørutdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...