Gavekort Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hvorfor har jeg aldri sett noen sorte mennesker med downssyndrom? Har sett en asiatisk, men aldri hispaniske eller sort-hispaniske mennesker med downssyndrom. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Stusser litt på en benevning jeg kom over. "molar mass of oxygen (O2) is 32 kg/kmol" Vil dette si at 1000 oksygengass molekyler veier 32 kg? Synes det virket mye. Endret 27. november 2009 av Earthworm-Jim Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Stusser litt på en benevning jeg kom over. "molar mass of oxygen (O2) is 32 kg/kmol" Vil dette si at 1000 oksygengass molekyler veier 32 kg? Synes det virket mye. Du bommer litt på mol; En mol er 6.0221415e23 atomer/molekyler, så 1000 oksygengass molekyler vil da veie 32/ 6e20 kg. edit. Ser under hvorfor jeg ble maskinmann og ikke kjemiker Endret 27. november 2009 av Sondring Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) 1 mol = 6,02*10^23 atomer, altså blir 1 kmol = 6,02*10^26 atomer. Det vanligste er å skrive at oksygen har en masse på 32 g/mol, men hvis du liker å bruke kg blir massen 32 kg/kmol. Endret 27. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Stusser litt på en benevning jeg kom over. "molar mass of oxygen (O2) is 32 kg/kmol" Vil dette si at 1000 oksygengass molekyler veier 32 kg? Synes det virket mye. Du bommer litt på mol; En mol er 6.0221415e23 atomer/molekyler, så 1000 oksygengass molekyler vil da veie 32/ 6e20 kg. edit. Ser under hvorfor jeg ble maskinmann og ikke kjemiker Veldig systematisk og genialt å kalle det for mol når det er noe greier opphøyd i 23. Faen ta Wilhelm Ostwald!!! Endret 27. november 2009 av Earthworm-Jim Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Er en ting jeg alltid har lurt på, hvorfor brenner det alltid i et tårn på oljeplatformene? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Overskuddsgass såvidt jeg husker. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Er en ting jeg alltid har lurt på, hvorfor brenner det alltid i et tårn på oljeplatformene? I og med at det "tårnet" går vekk fra plattformen, regner jeg med at det er for å forbrenne overflødig gass. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Er en ting jeg alltid har lurt på, hvorfor brenner det alltid i et tårn på oljeplatformene? I og med at det "tårnet" går vekk fra plattformen, regner jeg med at det er for å forbrenne overflødig gass. Stemmer. Trykkavlastning av systemet i tilfelle nedstenging. Man må ta av gassen for å hindre farlige trykkoppbygninger e.l. Kalles forøvrig fakkel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Er en ting jeg alltid har lurt på, hvorfor brenner det alltid i et tårn på oljeplatformene? Det er flammebom eller fakkelen du tenker på. Fakkelen brenner overskuddsgass fra brønnene som bores. Blir det overskudd så går gassen til fakkelen, selv om mesteparten skal "spares". Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Kan ikke den overskuddsgassen brukes til noe bedre? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Jo, men det er "for dyrt". Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Er en ting jeg alltid har lurt på, hvorfor brenner det alltid i et tårn på oljeplatformene? Det er flammebom eller fakkelen du tenker på. Fakkelen brenner overskuddsgass fra brønnene som bores. Blir det overskudd så går gassen til fakkelen, selv om mesteparten skal "spares". Er jo ikke helt korrekt. Er ikke "overskuddsgass" i utgangspunktet. Pilotflammen brenn i tilfelle noe skulle skje og man er nødt til å trykkavlaste systemet. Overskuddsgass er forsåvidt rett nok i noen tilfeller, f.eks om man skal stenge ned en gasskompressor e.l så må man trykkavlaste det systemet via fakkelen. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hvilke avfallstoffer produserer en slik fakkel? Bare CO2 og vann, eller? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Kan ikke den overskuddsgassen brukes til noe bedre? Svært få platformer som brenner av gassen for moroskyld nå lenger. En "historie" går på brent feltet. Der brant de av 60% av gassen i reservoiret. Det ble fort stopp på det når Thatcher var på vitjing og spurte det samme spm. som du gjør nå. Vanligvis blir gassen pumpet nedigjen i reservoiret for å opprettholde trykket. Den blir eksportert bort fra platformen, og noen platformen som Troll A er der kun for å produsere gass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Kan ikke den overskuddsgassen brukes til noe bedre? På grunn av trykket fra brønnene så blir gassen brent, gassen blir som oftest brent fordi det tar for mye plass og lagre all den gassen, og for å lette på trykket i brønnene. Vanligvis blir gassen pumpet nedigjen i reservoiret for å opprettholde trykket. Mud pumpes ned i reservoaret, det opprettholder trykket. Fakkeltårn er rimelig essensielt på olje/gass produksjons felt. Hvert separasjonsledd er designet for å tåle ett bestemt trykk, de er også utstyrt med sikkerhetsventiler. Så hvis det kommer for stort trykk fra brønnhode, ønsker man at strømmen skal bli ivaretatt på en sikker måte. Dette gjøres ved at sikkerhetsventilene går av, sender strømmen ut til et knockout room, for deretter å bli brent på et fakkeltårn. Noen ganger så slår man av fakkelen på oljeplattformer, med da slås det på sikkerhetsfakkler som brenner konstant. Endret 27. november 2009 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hva er de hvite flekkene under neglene på noen mennesker? Har hørt så mye forskjellig som at det er sår, luftbobler, mangel på kalk og andre mineraler og vitaminer osv osv. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Vanligvis blir gassen pumpet nedigjen i reservoiret for å opprettholde trykket. Mud pumpes ned i reservoaret, det opprettholder trykket. Mud pumpes ned i reservoiret under borring for å unngå at gass o.l skal komme ukontrollert opp. Gass og vann pumpes ned i reservoiret for å opprettholde trykket nedi reservoiret slik at man kan få opp mer olje. Ta statfjord. Der har det vært vanninjeksjon og gassinjeksjon nesten under hele levetiden. Nå kutter de ut injeksjonen og slipper av trykket i reservoiret for å slutte å produsere olje og bli en gassprodusent. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Fakkeltårn er rimelig essensielt på olje/gass produksjons felt. Hvert separasjonsledd er designet for å tåle ett bestemt trykk, de er også utstyrt med sikkerhetsventiler. Så hvis det kommer for stort trykk fra brønnhode, ønsker man at strømmen skal bli ivaretatt på en sikker måte. Dette gjøres ved at sikkerhetsventilene går av, sender strømmen ut til et knockout room, for deretter å bli brent på et fakkeltårn. Dette er riktig, men det er ikke sikkerhetsventilene som regulerer trykket. Det gjøres vha choker på hver brønn. Hvis sikkerhetsventilen har sluppet gjennom overtrykket på flashdrummene så er noe galt. Da fungerer reguleringen dårlig. Gass er fra gammelt av regnet for å være et onde, men de siste 25 årene har gass vært en viktig del av produksjonen. Og tro meg, så dyrt som det er å fakle så slipper ikke platformene ut en dritt mer gjennom fakkelsystemet enn det som er absolutt nødvendig. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 mangel på kalk og andre mineraler og vitaminer osv osv. Er nok der det ligger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå