Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

det er sannsynlig at tankegangen min er feil, men hvor stort volum har de organene som vannet ville ha passert gjennom? magesekken har vel en sperre i bunnen som stopper konstant gjennomgang.

Lenke til kommentar
Hvorfor har mange negere stor nese?

Kanskje fordi mørkhudede har utviklet seg i varmere strøk, hvor lufta normalt sett ikke trenger oppvarming. Mens i kaldere strøk, så vil det være mer praktisk å varme lufta.

Der er du veldig nær det jeg har lest om neser og hudfarge. Siden mennesket utviklet seg i afrika er det nok best å snu på spørsmålet og spørre hvorfor hvite har så små nesebor og svaret blir da at det hjelper oss å holde på varmen i vårt kaldere klima.

Lenke til kommentar
Da må selvsagt lysrørene og diodene være spesiallaget for dette formålet.

Og deres virkemåte er ikke tema for denne diskusjonen.

Men jeg setter pris på om noen finner det ut, slik at jeg kan lære mer om dimmere.

Thyristorer er en fin ting, men langt fra perfekte i situasjoner som krever mye strøm.

Når man "dimmer" motoren i et tog med denne teknologien, kan man få elektriske forstyrrelser til resten av nettet.

Løst fra hukommelsen så mener jeg at lysrør dimmes etter ca samme prinsipp som glødetråder.

 

LEDs dimmes på en annen måte. De skrus av og på med høyere frekvens enn det øyet vårt oppfatter (kHz), noe diodene tåler aldeles utmerket.

 

Følger opp med hvorfor tåler LED og slåes av og på så fort?

 

I vanlige lamper er det vel wolfram som gløder pga resistens, og når denne ryker ryker pæra. kan godt se for meg at de ikke tåler å skrues av og på fort.

 

hva slags glødetråd bruker de i led siden dene tåler det? eller bruker de ikke glødetråd?

 

Wikipedia fant ikke noe brukbart svar :)

Lenke til kommentar
Følger opp med hvorfor tåler LED og slåes av og på så fort?

 

I vanlige lamper er det vel wolfram som gløder pga resistens, og når denne ryker ryker pæra. kan godt se for meg at de ikke tåler å skrues av og på fort.

 

hva slags glødetråd bruker de i led siden dene tåler det? eller bruker de ikke glødetråd?

 

Wikipedia fant ikke noe brukbart svar :)

Hvorfor LED-pærer tåler å bli skrudd på og av så fort er jeg ikke sikker på, men kan tenke meg har med oppbygningen. For det første produserer de nesten ikke varme, og for det andre er det ikke noe glødetråd eller noe gasser inni pæren, den er en massiv plastklump med en anode og katode støpt inn. Disse to kan bare la strømmen passere i én retning. Og når strømmen går i den retningen LED-en tillater, dannes lyset (fotonene) gjennom noe som heter "fotoelektrisk effekt", forenklet sagt at når elektroner (som strøm egentlig er, elektroner i bevegelse) treffer en metallplate men en spesiell fart (dvs. energi), stråler metallplaten ut fotoner, altså den lyser. Det er ingenting som må varmes opp for at det skal lyse gjennom temperatur, så det er ingen temperaturforandring som kan skape spenninger i det LED-en er oppbygget av, det er ingen løse eller flyttbare deler, siden alt er støpt fast, og kanskje noen andre ting jeg ikke har nevnt. Dette er også det som gjør at LED har så lang levetid, som regel 100 000 timer eller mer, som er over 11 år.

 

Forresten, så baserer digitalkameraer seg på det samme fysiske prinsippet (fotoelektrisk effekt), men baklengs. Det vil si at når lyset treffer en slik metallplate (veldig liten), sender den ut elektroner, som vil si strøm, som et måleapparat kan måle, og tolke til hvor mye lys det er snakk om, og med tre slike for hver pixel, hver med et forskjellig fargefilter, så kan det produsere farger også.

 

 

Forresten, man kan jo lett ødelegge LEDs ved å kjøre for mye strøm gjennom dem. Når man gjør dette, hva er det egentlig man ødelegger i dioden?

Lenke til kommentar
Følger opp med hvorfor tåler LED og slåes av og på så fort?

 

 

Spørsmålet er vel heller hvorfor lyspærer IKKE tåler det.

 

En lyspære slutter å virke når glødetråden ryker.

Glødetråden vil oksidere over tid, selv om glasskuppelen skal være tom for oksygen.

I tillegg vet vi at metaller slites over tid av vekslende temperaturer osv.

Til slutt ryker tråden, og da er pæra dau.

 

 

Såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Uhm.. Kan noen få dråper "MMS"[1] ha noen som helst innvirkning på kroppen?

 

The answer to AIDS, hepatitis A,B and C, malaria, herpes, TB, most cancer and many more of mankind's worse diseases has been found. Many diseases are now easily controlled. More that 75,000 disease victims have been included in the field tests in Africa. Scientific clinical trials have been conducted in a prison in the country of Malawi, East Africa.

 

Separate tests conducted by the Malawi government produced identical 99% cure results. Over 60% of the AIDS victims that were treated in Uganda were well in 3 days, with 98% well within one month. More than 90% of the malaria victims were well in 4 to 8 hours. Dozens of other diseases were successfully treated and can be controlled with this new mineral supplement. It also works with colds, flu, pneumonia, sore throats, warts, mouth sores, and even abscessed teeth (it's the only thing that controls and cures abscessed teeth).

Ikke skrinne påstander akkurat!

 

[1]:Miracle Mineral Solution (MMS) is a "stabilized oxygen" formulation that is a 28% solution of Sodium Chlorite in distilled water. When a mild acid (lemon or lime juice, or citric acid) is added to a few drops of MMS, Chlorine Dioxide is created and when ingested, produces a major boost to the immune system, killing virtually every known pathogen, including bacteria, viruses, fungi, molds, and yeasts. Chlorine Dioxide is the most powerful killer of pathogens in the body ever known.

Lenke til kommentar
Hvis man ville bore et hull i en glødepære, ville det vært under eller overtrykk da?

Og burde en hatt på seg verneutstyr hvis en skulle prøve noe slikt?

 

Måtte være vernebriller for å unngå glass i øyet. Er jo ikke TNT du borer på, men små glassbiter kan selvsagt bli kastet opp av drillen, og pæren i seg selv kan gå i tusen knas.

 

Ellers vil eg ikke tro at å bore i en pære blir ansett som ekstremsport av folkene på Voss.

 

Vil forøvrig tro det er overtrykk, siden det er en gass inni pæren, ikke vakuum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...