Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

interressant side til denne diskusjonen

 

Med bilder som dette:

 

post-116546-1259020373_thumb.jpg

 

Hva er det du snakker om nå?

Gjett 1 gang da ?

 

Usannsynlig irriterende måte du har å "diskutere" på. Sjerpings nå og svar nå når vi lurer på ting.

 

Eg skjønte ikke den setningen eg siterte, og med dine "gode grunder for arroganse" så burde du med letthet klare å svare på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar

Hvis noen har god grunn til å være arrogant, må vel vi andre bare finne oss i at han er et overmenneske, selv når han tar feil.

 

Tilbake til alvor: Hva slags dimmer er det du snakker om, Myrdan?

Du snakker definitivt ikke om en thyristordimmer, som såvidt jeg har forstått er den vanligste til slike formål.

Kan godt hende du har helt rett, i det hypotetiske tilfelle at diskusjonen dreier seg om en helt annen krets.

 

Du nevnte transistorer, så jeg antar at du vet hvordan slike fungerer.

Navnet kommer av at det er en resistor hvis ohmske verdi kan endres.

Selvsagt kan man dimme med en transistor, ved å seriekoble den med pæra, enten analogt ved å styre transistorens forsterkning, (men da blir den varm!) eller ved å la den fungere digitalt. Da vil man få noen av de samme fordelene som med en thyristor.

I så fall vil transistoren enten lede eller ikke lede, men man unngår at den leder halvveis som en vanlig motstand, for der er da de utvikler varme.

 

 

Hvorfor er det vår jobb å "gjette 1 gang" hva i all verden du snakker om?

Det må du da klare å si selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
interressant side til denne diskusjonen

 

Med bilder som dette:

 

post-116546-1259020373_thumb.jpg

 

Hva er det du snakker om nå?

Gjett 1 gang da ?

 

Usannsynlig irriterende måte du har å "diskutere" på. Sjerpings nå og svar nå når vi lurer på ting.

 

Eg skjønte ikke den setningen eg siterte, og med dine "gode grunder for arroganse" så burde du med letthet klare å svare på en tilfredsstillende måte.

 

 

Det bilde der kan jo ikke stemme helt?

Fullfør kurvene så ser du at de går inn i hverandre.

 

 

Lar vær å svare på det, så har du noe å gruble på.

Velger å avslutte diskusjonen siden vi ikke kommer noen vei.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Det bilde der kan jo ikke stemme helt?

Fullfør kurvene så ser du at de går inn i hverandre.

 

Det bildet stemmer på en prikk. Her er lyset i vårt tilfelle dimmet nesten 50%, vil tippe 43%.

 

post-116546-1259021145_thumb.jpg

post-116546-1259021157_thumb.jpg

 

Slik virker en tyristor dimmer, enten du liker det eller ei myrdan. Og siden du åpenbart har gått tom for feilaktige ting å si og bare lirer av deg slike ting som under her, så anser eg diskusjonen som over eg også. Er forøvrig seint.

 

 

Lar vær å svare på det, så har du noe å gruble på.

Velger å avslutte diskusjonen siden vi ikke kommer noen vei.

 

Way to win a discussion.....

Lenke til kommentar
Det bilde der kan jo ikke stemme helt?

Fullfør kurvene så ser du at de går inn i hverandre.

 

Spenningen MELLOM de to røde haifinnene forkastes av thyristoren, og blir ikke sendt til lyspæra.

 

Det er slik dimmeren får pæra til å lyse svakere.

Ikke ved å redusere spenningen, men ved å redusere GJENNOMSNITTSspenningen over et lengre tidsperspektiv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kan godt hende han snakker om reversed phase dimmers. De vil lede i begynnelsen av halvperioden og slåes av.

 

Men da brukes ikke vanlige tyristorer. Da må man bruke transistorer, FET, GTO tyristorer eller Power MosFET.

 

Fordelen med disse dimmerne er at de innfører ingen spikes i spenningen siden de legger inn strømmen akkurat i halvperiodens nullpunkt i motsetning til de vanlige tyristor dimmerne som legger inn midt i halvperioden. Man oppnår med dette mer lydløse dimmere som har mindre elektromagnetiske forstyrrelser på utstyr rundt.

 

Det virker dog ikke som han snakker om denne typen.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på:

 

USA har STOR gjeld! Faktisk den nette sum av kr. 5,6 tusen milliarder kroner. Hvordan måler man denne gjelden?

 

Litt flåsete formulering: det finnes ikke så mange håndfaste penger. Har man avtaler rundt forbi i verden om at "USA skylder x.xxx.xxx.xxx$ til ....land"??? Og hvordan tok man opp et så stort lån i utgangspunktet? Spurte amerikanerne de andre landene "er det greit vi låner x.xxx.xxx$, sånn at dere kan overføre pengene til kontoen vår..."???

 

Hvordan, konkret, foregår så store lån fra land til land?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

finnes det noen "ting du lurer på tråd?"

 

jeg har hørt at man skal lade ut den bærbare maskinen nå og da, men kan man lade den litt ut, for så å lade ut resten senere?

Lenke til kommentar

post-116546-1259021157_thumb.jpg

Merkelig kurveform. Den må være tegnet av noen som ikke vet forskjell på sinus-formen og halvsirkler.

 

Regner med du tenker på nullpunktet? :)

 

Kun illustrasjon hentet fra det store internett. God nok til å illustrere klippingen.

 

Når det er sagt, hvis det du mener er at den treffer nullinjen med 90 grader, så er dette noe som går igjen i svært mange illustrasjoner av en chopped wave. Og grunnen tror eg er at andre halvdel av sinusen begynner med 0. Da vil ikke første halvdel begynne å snu på samme måte som den gjør ved helt normal sinus.

 

Søkte litt på nett nå, og fant 4 forskjellige kurver som er helt like ned mot nullpunktet. Hvis det var det du mente da :)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Med dagens moderne li-ion teknologi er det ikke nødvendig å lade ut batteriet før det lades opp, lad når du vil. Med gamle NimH (?) batterier måtte man lade de helt ut før man plugga i laderen igjen for ikke å få noe sånn "ladehukommelse" eller noe sånt.

 

Delvis sant.

 

Batteriene bør lades helt ut regelmessig og lades helt opp igjen regelmessig. Veldig mange av batteriprodusentene anbefaler dette, vi får ihvertfall ganske klare og tydelige beskjeder på jobbmaskinen fra Dell.

 

Det som vel knekker dagens batterier i mange tilfeller er allikevel varmen fra pc'en, samt det å stå tilkoblet strøm til enhver tid siden dagens bærbare blir brukt som stasjonære pc'er.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Søkte litt på nett nå, og fant 4 forskjellige kurver som er helt like ned mot nullpunktet. Hvis det var det du mente da :)

Jepp, det var det jeg mente. At den møter null-linjen loddrett er feil. Kurveformen er gitt av formen på spenningskurven "fra stikkontakten". Altså sinus. Tyristoren klipper denne uten å endre kurveformen.

 

Sinus og oval er ganske ulike former:

 

post-3851-1259054384_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Med dagens moderne li-ion teknologi er det ikke nødvendig å lade ut batteriet før det lades opp, lad når du vil. Med gamle NimH (?) batterier måtte man lade de helt ut før man plugga i laderen igjen for ikke å få noe sånn "ladehukommelse" eller noe sånt.

 

Delvis sant.

 

Batteriene bør lades helt ut regelmessig og lades helt opp igjen regelmessig. Veldig mange av batteriprodusentene anbefaler dette, vi får ihvertfall ganske klare og tydelige beskjeder på jobbmaskinen fra Dell.

 

Det som vel knekker dagens batterier i mange tilfeller er allikevel varmen fra pc'en, samt det å stå tilkoblet strøm til enhver tid siden dagens bærbare blir brukt som stasjonære pc'er.

Dessuten så vil ladelektronikken ofte 'drive' over tid så den ikke lengre vet nøyaktig hvor stor kapasitet batteriet egentlig har. En skikkelig utladning fra tid til annen vil 'kalibrere' den så anslaget over gjenværende lading blir mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Dessuten så vil ladelektronikken ofte 'drive' over tid så den ikke lengre vet nøyaktig hvor stor kapasitet batteriet egentlig har. En skikkelig utladning fra tid til annen vil 'kalibrere' den så anslaget over gjenværende lading blir mer nøyaktig.

 

Det var både nytt og interessant lesning!

 

Søkte litt på nett nå, og fant 4 forskjellige kurver som er helt like ned mot nullpunktet. Hvis det var det du mente da :)

Jepp, det var det jeg mente. At den møter null-linjen loddrett er feil. Kurveformen er gitt av formen på spenningskurven "fra stikkontakten". Altså sinus. Tyristoren klipper denne uten å endre kurveformen.

 

Sinus og oval er ganske ulike former:

 

post-3851-1259054384_thumb.jpg

 

Da vil eg tippe dette blir gjort i stor utstrekning for å enklere lage disse kurvene. For det går igjen ass.

 

Kanskje det er det som skiller gode og dårlige lærebøker og læremidler :)

 

For det er jo selvsagt helt korrekt. Om man setter inn en helt enkel diode som sperre kun ene halvperioden så vil jo allikevel den andre halvperioden se helt normal ut. Hvis ikke ville jo det føre til en del feil i diverse utregninger på AC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...