chokke Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Forde det kan være litt vanskelig for noen og forstå Btw, du som har fransk XP? 9386878[/snapback] Jupp Det er jo lett a se at OEen i skjonner er en OE.. er det ikke? Var det ikke slik at man ikke ser pa bokstav for bokstav, men ordet i sin helhet. Og derfor kunne lese ord som bokstavene var stokket om pa, uten 1 og siste bokstav. 9386931[/snapback] Hjelper ikke når du ikke har med riktige bokstaver. Men ja, er visstnok sånn. Liker den NGC-reklamen og "ordet" wlohe (whole), leser det alltid som wlo-he Lenke til kommentar
aspic Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det er jo lett a se at OEen i skjonner er en OE.. er det ikke?Var det ikke slik at man ikke ser pa bokstav for bokstav, men ordet i sin helhet. Og derfor kunne lese ord som bokstavene var stokket om pa, uten 1 og siste bokstav. 9386931[/snapback] Jo, eg leser innlegget ditt heilt naturleg utan å ense at du ikkje har æ, ø, å. Men visse folk er meir sensitive enn andre. Berre for meg er det eit mareritt å skrive på hovudmålet. Folk klagar jo heile tida! Faktisk lite klaging her på disk.no, men på andre fora, irc osv, er det som sagt -> eit mareritt. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvilken mengde mynter er det som veier mest når man får vekslepenger på:A. en tikroning B. en femtilapp C. en hundrelapp (anta at kassa er tom for femtilapper) NB. Det kan ikke være f.eks 199 femtiøringer. Det må være det minste antall mynter man kan få tilbake i praksis. Altså det minste antall mynter man kan gi den summen i. F.eks er 7,50 det samme som 1 femtiøring, 2 kronestykker og en femkrone. 9386999[/snapback] Regner med at du ikke tenker på at man betaler 50 øre med en hundrelapp/femtilapp eller tikroning? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 angående mynter har jeg også et spørsmål: er norske mynter verdt sin vekt? altså, koster metallet til en 1-kroning 1 krone? osv Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvilken mengde mynter er det som veier mest når man får vekslepenger på:A. en tikroning B. en femtilapp C. en hundrelapp (anta at kassa er tom for femtilapper) NB. Det kan ikke være f.eks 199 femtiøringer. Det må være det minste antall mynter man kan få tilbake i praksis. Altså det minste antall mynter man kan gi den summen i. F.eks er 7,50 det samme som 1 femtiøring, 2 kronestykker og en femkrone. 9386999[/snapback] Jobber i en kiosk og har _litt_ erfaring med å være tom for lapper og min erfaring er at de tyngste myntene er 20 kroningene, og de er mye tyngre enn de andre myntene. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvor mye volt + amper er dødelig? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvis en mygg holder på å suge blod på f.eks. armen, og man strammer muskelen under der hvor myggen suger, hva skjer med myggen da? har hørt at de sprenger Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hvilken mengde mynter er det som veier mest når man får vekslepenger på:A. en tikroning B. en femtilapp C. en hundrelapp (anta at kassa er tom for femtilapper) NB. Det kan ikke være f.eks 199 femtiøringer. Det må være det minste antall mynter man kan få tilbake i praksis. Altså det minste antall mynter man kan gi den summen i. F.eks er 7,50 det samme som 1 femtiøring, 2 kronestykker og en femkrone. 9386999[/snapback] Regner med at du ikke tenker på at man betaler 50 øre med en hundrelapp/femtilapp eller tikroning? 9387030[/snapback] Joda, alle vekslebeløper mellom 50 øre og 99,50 er lov. Men er 99,50 den tyngste summen man kan få? angående mynter har jeg også et spørsmål: er norske mynter verdt sin vekt? altså, koster metallet til en 1-kroning 1 krone? osv9387047[/snapback] Nei, generelt er myntene billigere å produsere enn verdien på de. Det eneste unntaket jeg vet om er da tiøringen gikk ut. Da hadde faktisk skrapmetallet av de verdiløse myntene høyere verdi enn den pålydende verdien. I hvert fall i følge media og det stemte forsåvidt bra med mitt anslag den gangen. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hvilken mengde mynter er det som veier mest når man får vekslepenger på:A. en tikroning B. en femtilapp C. en hundrelapp (anta at kassa er tom for femtilapper) NB. Det kan ikke være f.eks 199 femtiøringer. Det må være det minste antall mynter man kan få tilbake i praksis. Altså det minste antall mynter man kan gi den summen i. F.eks er 7,50 det samme som 1 femtiøring, 2 kronestykker og en femkrone. 9386999[/snapback] Jobber i en kiosk og har _litt_ erfaring med å være tom for lapper og min erfaring er at de tyngste myntene er 20 kroningene, og de er mye tyngre enn de andre myntene.9387073[/snapback] Men er en 20-kroning tyngre enn f.eks 19,50 i mynter? (10+5+1+1+1+1+0,5) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Ennå et snodig spørsmål: Hvorfor brukes ikke betong som veidekke i Norge slik som enkelte plasser i Sør-Europa og Sør-Amerika? Betong med grovt mønster må jo være genialt i blant annet bratte oppoverbakker eller er det en god grunn til at det ikke brukes? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Ennå et snodig spørsmål: Hvorfor brukes ikke betong som veidekke i Norge slik som enkelte plasser i Sør-Europa og Sør-Amerika? Betong med grovt mønster må jo være genialt i blant annet bratte oppoverbakker eller er det en god grunn til at det ikke brukes? 9389224[/snapback] Tar lenger tid å legge, koster sikkert mer.. må tørke etc. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Betong smuldrer også ganske lett i forhold til asfalt Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det er nok flere grunner til at f.eks. Autobahn bruker betong på visse strekninger, det har nok en fordel ved at det ikke trenger å stivne på stedet og dermed kan legges uansett forhold, dessuten går det sannsynligvis fortere å skifte ut slitt dekke. Jeg har dog ikke sett materialet andre steder enn på paddeflate rettstrekninger. Jo forresten, enkelte svinger i Nürburgring er vel i betong, men det kan ikke regnes som vei og er ikke laget slik av transportøkonomiske hensyn, for å si det sånn. Hvorfor blir man trøtt av å sove for lenge? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Betong smuldrer også ganske lett i forhold til asfalt9389369[/snapback] Det kommer sterkt an på kvaliteten og hvor mye de sparer på sement-bruken. Jo mindre sement det er i betong-blandingen jo lettere smuldrer den. Hi-end betong som brukes i avanserte konstruksjoner som broer med lange frie spenn er ekstremt sterkt og kan sikkert vare i 100 piggdekksesonger før det dekket blir for slitt, mens sterkt utspedd betong som bruktes til å bygge raskt etter krigen smuldrer omtrent bare man ser på den. Hvis man f.eks støper et betongdekke med 5cm skikkelig slitesterk og mønstret betong på toppen og f.eks 15cm vanlig billig-betong på bunnen så blir det sikkert enormt slitesterkt og varig. Redigert: To innlegg fjernet grunnet mangel på snodighet. Support-spørsmål skal tas i andre deler av forumet. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Betong smuldrer også ganske lett i forhold til asfalt 9389369[/snapback] er i hvertfall min erfaring... Lenke til kommentar
Jan Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Bitumens seige egenskap er kanskje bedre enn betong? Vil tro betong får sprekker, der hvor asfalt synker (som betyr økt levetid). Endret 30. august 2007 av Jan-Erik Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Bråker det ikke en god del mer å kjøre på betong også? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Finnes det et sted på forumet med bilde av Simen1? Lurer på hvordan et levende leksikon ser ut Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Finnes det et sted på forumet med bilde av Simen1? Lurer på hvordan et levende leksikon ser ut 9389904[/snapback] Dette var vel oppe i forrige versjon av tråden også. Tror vi fant et bilde til slutt. Skal se hva jeg finner... *lete* edit: Sånn ser han ut: Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8699499 Endret 30. august 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
rublings Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Da vet jeg det. Så ut som en likanes kar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå