Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg nå er en gal amerikaner... eller vi er en gjeng på 20 amerikanere som har kommet oss inn i mekka på en skikkelig høytidsdag for muslimene... og vi synger "fuck allah" på arabisk el... vi slenger dritt om Allah hele dagen... Jeg regner med at vi vill bli skutt alle sammen..? Drept? Hva vil ville Amerika gjort med det?!

 

dysset det ned regner jeg med?

Lenke til kommentar
Hvis man dreper en person i verdensrommet, kan man bli dømt for det?

 

Og i så fall, hvem i all verden kan dømme deg for det?

 

Så vidt jeg husker, så benyttes lovverket til den modulen du oppholder deg på.

Så for ISS følger boligmodulen russisk lovgivning, mens labaratoriet følger amerikansk.

 

Siden du før eller senere må returnere til jorden, tas dommen på det tidspunktet.

 

Dette er selvsagt midlertidige regler, når permanente kolonier opprettes, må også permanente regler forhandles,

Lenke til kommentar
Man når vel maks 36% med saltsyre, eller var det 38%?

 

Uansett; typisk fortynnet saltsyre ligger på rundt 10%, og er mer praktisk å jobbe med siden det faktisk ikke er totalt katastrofe om man får det på seg.

 

Til rensing av kabler ved lodding osv så er det bare å la det virke lenger.

 

leste meg til 38% på wiki.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på noe, noen vet at på solide lagringsmedier(SSD, RAM, osv..) bruker en slags krystal basert måte å lagre ting på, så de lagrer ting med å ha krystallene positivt for å få et 1 tall, og negativt for å få ett 0 tall(altså binary, med nuller og ettal) (tror jeg det var).

 

Men det jeg lurte på var om det går an å ha det med nøytralt ladet krystall å få et 2 tall inn i "data språket"? er det muligt? Hvis det var muligt ville ikke PCene og andre elektoniske ting jobbe fortere siden de måtte lese mindre tekst for å få det sammme informasjonen ut?

Lenke til kommentar

SSDer basert på MLC bruker mer enn to nivåer pr. transistor, og kan derfor lagre mer pr. transistor enn en SLC-basert SSD. Så det du snakker om er allerede i bruk.

 

Innefor digitallogikk ville det blitt for utfordrende å holde styr på tre spenningsnivået i stedet for to. Dagen spenningsforskjell på 0 og 1 er tweaket så langt at en tredje verdi i mellom bare ville laget rot.

Lenke til kommentar

Vil vel i teorien ikke være en umulighet, mer en "upraktiskhet" tenker eg. Mulig solceller er kommet mye lenger enn eg ser for meg, men tipper at du må ha såpass store solceller at det blir ufornuftig.

 

Skal jo forsyne 2-4kW og eg vet ikke om det er for stor effekt å trekke ut av "vanlig solcelleanlegg". Så må iallfall til med noe litt spesial vil eg tro.

 

Et kjapt søkviser at normale solceller ligger på rundt 2-300W, så da må man jo ha endel av de. Og de vil vel ikke kunne levere maks hvis det er litt overskyet osv.

 

Har ikke hørt om at det vanlig å bruke solceller til oppvarming via strøm, solceller+vann er vel derimot brukt i noen hus, men da er jo hele taket solceller ofte.

Lenke til kommentar
Man når vel maks 36% med saltsyre, eller var det 38%?

 

Uansett; typisk fortynnet saltsyre ligger på rundt 10%, og er mer praktisk å jobbe med siden det faktisk ikke er totalt katastrofe om man får det på seg.

 

Til rensing av kabler ved lodding osv så er det bare å la det virke lenger.

 

leste meg til 38% på wiki.

 

woha. jeg drev på med det på labben nå. tenkte jaja er jo bare 38% så sikkert ikke så krise. var jo forsiktig still.. er jo 12 mol eler noe? var jo forsiktig men visste ikke at det var max...

Lenke til kommentar
Man når vel maks 36% med saltsyre, eller var det 38%?

 

Uansett; typisk fortynnet saltsyre ligger på rundt 10%, og er mer praktisk å jobbe med siden det faktisk ikke er totalt katastrofe om man får det på seg.

 

Til rensing av kabler ved lodding osv så er det bare å la det virke lenger.

 

leste meg til 38% på wiki.

 

woha. jeg drev på med det på labben nå. tenkte jaja er jo bare 38% så sikkert ikke så krise. var jo forsiktig still.. er jo 12 mol eler noe? var jo forsiktig men visste ikke at det var max...

 

Skjønner ikke helt hva du vil frem til, du må nok skrive litt klarere.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Vil det være mulig å installere varmepumpe på ei hytte uten tilknyttning til strømnettet og drive denne bare med solcelle strøm?

Det er både mulig og en god løsning mange plasser som det er dyrt å få lagt inn strøm eller tilkjørt andre fyringsmidler, samtidig som det er nok dagslys og anlegget ikke snør igjen for lett.

 

Det spørs litt hva du ønsker å oppnå med løsningen og hvor i landet den ligger. Noen ønsker bare å holde hytta frostfri, andre vil ha romtemperatur. Noen vil ha kontinuerlig varme, mens andre vil kun ha varme de dagene de er der. Hytter på innlandet vil kanskje slite med for lave ekstremtemperaturer, mens kystnære vil kanskje slite med snømengdene. Langt nord vil man slite med dagslysmengden midt på vinteren. Hvis det bare trengs varme i kortere perioder av gangen så kan god batterikapasitet hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...