Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger ikke demontere låsen. Bare skru den ut av døra og oppsøk en låsesmed.

 

Måtte selv bytte ut noen låser i dører inne i huset, altså ikke ytterdører.

Låsene var produsert av TRIO før de slo seg sammen med VING, og ble TrioVing.

 

Erstatningslåsene var noe større, og hadde mindre akslinger i dørhåndtakene.

Derfor måtte jeg bruke hoggjern for å fjerne noen millimeter tre fra inni døren, samt hogge vekk litt av profilen til der låsens "faceplate" er på dørens kortside. Den game typen var firkanta, den nye er rund.

 

Pinnen som stikker ut i dørkarmen er heller ikke på samme plass.

Jeg måtte montere ny stålinnfatning i karmen, men den er såpass nærme den opprinnelige plassen, at det så ganske greitt ut etterpå.

 

Hvis det er slike låser det er snakk om, trenger du huggjern og hammer. Intet mer.

Ja, og skrutrekker til skruene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
I militæret fikk vi demonstrertr en lysgranat.

Den gjorde en god jobb med å lyse opp hele marken!

 

Er det mulig/lovlig å skaffe slikt til nyttårsaften?

Hvilken størrelse hadde du tenkt deg? Forsvaret har alt fra signalpenner litt større enn kulepenner til bombekastergranater. De største er selvfølgelig utilgjengelige for folk flest men de minste er fritt tilgjengelig i våpenforretninger, sportsbutikker osv.(kanskje 18-årsgrense?) Jeg har sett skudd til signalpistol kal.4/26,5mm koste 50-200kr. Jeg er litt usikker på hvor lovlig det er å *bruke* disse, bortsett fra at de røde blussene med fallskjerm er forbeholdt nødsituasjoner og kan gi deg mye trøbbel i etterkant hvis du blir tatt i å leke med dem.

Lenke til kommentar
I militæret fikk vi demonstrertr en lysgranat.

Den gjorde en god jobb med å lyse opp hele marken!

 

Er det mulig/lovlig å skaffe slikt til nyttårsaften?

Hvilken størrelse hadde du tenkt deg? Forsvaret har alt fra signalpenner litt større enn kulepenner til bombekastergranater. De største er selvfølgelig utilgjengelige for folk flest men de minste er fritt tilgjengelig i våpenforretninger, sportsbutikker osv.(kanskje 18-årsgrense?) Jeg har sett skudd til signalpistol kal.4/26,5mm koste 50-200kr. Jeg er litt usikker på hvor lovlig det er å *bruke* disse, bortsett fra at de røde blussene med fallskjerm er forbeholdt nødsituasjoner og kan gi deg mye trøbbel i etterkant hvis du blir tatt i å leke med dem.

Jeg vil tro at signalpistoler går under nødsignal, altså kun lov til å bruke i nødsituasjoner. Ikke for moro skyld, selv på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
I militæret fikk vi demonstrertr en lysgranat.

Den gjorde en god jobb med å lyse opp hele marken!

 

Er det mulig/lovlig å skaffe slikt til nyttårsaften?

Hvilken størrelse hadde du tenkt deg? Forsvaret har alt fra signalpenner litt større enn kulepenner til bombekastergranater. De største er selvfølgelig utilgjengelige for folk flest men de minste er fritt tilgjengelig i våpenforretninger, sportsbutikker osv.(kanskje 18-årsgrense?) Jeg har sett skudd til signalpistol kal.4/26,5mm koste 50-200kr. Jeg er litt usikker på hvor lovlig det er å *bruke* disse, bortsett fra at de røde blussene med fallskjerm er forbeholdt nødsituasjoner og kan gi deg mye trøbbel i etterkant hvis du blir tatt i å leke med dem.

Jeg vil tro at signalpistoler går under nødsignal, altså kun lov til å bruke i nødsituasjoner. Ikke for moro skyld, selv på nyttårsaften.

Så lenge du holder deg unna rødfargen burde det gå greit. Uansett så er en signalpistol litt tricky siden amatører lett kan ta det for et ekte våpen og bli skremt, varsle politiet osv. Hadde bekymret meg mer over det enn at noen skulle sette igang en redningsoperasjon på grunn av mine hvite og grønne signaler blant tusenvis av andre raketter og batterier.

 

Nå er det jo også helt legitimt å øve med nødbluss, du må bare si fra til de rette myndigheter først. Muuulig de hadde reagert litt på at øvelsen skulle foregå ved midnatt nyttårsaften men det er utrolig hva du 'slipper unna' med hvis du bare spør pent først. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror det er regnet med 8,44 kW energiinnhold i veden og 77% av dette er 6,5 kW som blir varmeavgivelse til rommet. Resten er fyring for kråka.

 

77% hørtes forresten veldig høyt ut til å være vedovn.

Hm, okei, stoler på deg da ;) Vedovner ligger mellom 50 og 80 %, dette er en rimlig ny ovn så virker ikke så ille...

Lenke til kommentar
Okei, moving on, fått bekrefta det Simen1 sa. På Enova sine sider sier de at en kubikmeter ved gir 1325 kWh, hvor mange kubikkmeter er vi nødt til å mate i ovnen for at den skal gi 8,44 kW total energi (hvor 6,5 av de er til varme)?

8.44 kW / 1325 kW = 0,0064 kubikkmeter

 

Det lærte du vel på barneskolen? :p

 

Hvis vi da tar tredjerota av det får vi 0,187 meter. Altså en kube på 18.7 cm i hver retning er nok til å fyre 8.44 kW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...