Mannen med ljåen Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Hvorfor har sikkerhetsvakter en sånn hodetelefon av gjennomsiktig, hudfarget plast, som ser ut som et hult rør? Sitter ikke selve høyttaleren i øret, men i den andre enden av røret? Er dette bedre enn sånne ørepropper som brukes til musikk? Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Jobber med ei skoleoppgave nå, noen som har noe peiling på omtrent hvor mye ved en vanlig vedovn forbrenner på en time? Klar over at det varier på ovn og slikt, men trenger bare et slags estimate Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 En nødrakett med fallskjerm er et godt utgangspunkt. Finnest det nødrakett uten fallskjerm? Da tenker eg primært på en som ikke allerede er fyrt opp Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 En nødrakett med fallskjerm er et godt utgangspunkt. Finnest det nødrakett uten fallskjerm? Da tenker eg primært på en som ikke allerede er fyrt opp Det vet jeg ikke, men det er tvilsomt egentlig. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Hvor mange ganger i løpet av et døgn krysser viserne på en klokke hverandre? Klokka har både sekund-, minutt- og timeviser. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Sekundviseren krysser minutt- og timeviseren til sammen to ganger i minuttet, bortsett fra det aller første. Det er 1440 minutter i døgnet. Minuttviseren krysser timeviseren én gang i timen, bortsett fra det aller første. Det er 24 timer i døgnet. 2*(1440-2)+(24-1)=2899 passeringer i døgnet Noen bør kontrollere dette, det var noe jeg bare tenkte meg kjapt fram til nå. Jobber med ei skoleoppgave nå, noen som har noe peiling på omtrent hvor mye ved en vanlig vedovn forbrenner på en time? Klar over at det varier på ovn og slikt, men trenger bare et slags estimate Pellets og briketter er av tre. En enebolig kan varmes av 2,5 - 3 tonn pellets i løpet av et år. Daq må du finne ut hvor mange timer en vedovn står på i løpet av et år. Men så har pellets og briketter høy energitetthet og er tilsatt bindemiddel, så jeg vet ikke hvilken forskjell det skaper. http://www.energiveven.no/Bioenergi/bio11.html Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Mtp. at det er tabu å slå jenter. Hvordan ser man på å gi juling til en jente som har skiftet kjønn? Og vice versa. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Det finnes ikke noe fasitsvar på det, men mange hysteriske tullinger mener det er galt og uforsvarlig å bytte kjønn av konservative grunner. De kan være villige til å forfølge og skade folk som har byttet kjønn, derfor vil det være mer godtatt blant dem å slå disse menneskene. Men blant majoriteten av befolkningen vil det være like galt som å slå noen annen, kanskje de til og med får mer sympati. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 En grei huskeregel er å ikke slå Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Tror nok transe4r får mer sympati enn andre. Det blir som å slå en med briller. MacGyver slo en kvinne en gang. Hun hadde gjort seg fortjent til det. Han brydde seg visst mer om det, enn det faktum at hun var kvinne. Jeg er enig med ham. Man skal helst unngå å slå, men må man, så må man, enten det er kvinne eller mann med briller. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Jeg så på Time Warp på Discovery igår kveld og la merke til følgende: En tømrer holdt en pinne nederst, med andre enden pekende oppover. Han siktet inn bunnen av pinnen mot bunnen av treet, og toppen av pinnen mot toppen av treet. Så la han toppen av pinnen ned mot armen. Ut ifra det han gjorde der kunne han avgjøre hvor toppen av treet kom til å ligge på bakken. Han visste ingen lengder eller størrelsesforhold mellom treet og pinnen. Hvordan klarte han det? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår beskrivelsen din, men i marinen lærte vi mange måter å bedømme avstander langt borte uten faste holdepunkt, noen involverte fyrstikker, andre involverte geværets sikte. Med disse metodene kunne man bedømme avstanden fra meg selv til målet et sted ute på marken. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Kanskje fordi han vet størelsesforholdet mellom armen sin og pinnen eller noe slikt? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 JEG aner ikke, er derfor jeg spør. Til de som ikke forstod beskrivelsen min, se skissen under Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Lengde på pinne + avstand fra tre = høyde på tre? Endret 19. november 2009 av xBoffen Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Ikke så lett nei. Han kunne jo brukt pytagoras hvis han hadde visst avstanden fra han til treet, men det tviler jeg han visste? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Vet ikke, jeg skrev det jeg husket fra episoden. Ingen som så det selv? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Fungerte det da? Hadde han rett? Hvis ikke, er det vel ikke noe å lure på. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Avvik på en drøy meter tror jeg. Er tross alt øyemål Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Forleng de to siktlinjene til observatørens ene øye (han som holder pinnen). Så lenge han holder arma strak, vil forholdet mellom pinnen og treet alltid være den samme, også hvis vedkommende vrir pinnen til horisontal stilling, slik treet ligger etter at det er felt. Denne teknikken brukes ofte av kunstnere. De bruker en blyant eller lignende. Er pinnen/blyanten for lang kan den "forkortes" midlertidig ved å flytte f.eks tommelen slik at alt over tommelen representerer det som skal måles. Denne teknikken kan ikke brukes direkte til å fastslå treets størrelse, men man ser lett størrelseforholdet mellom høyde og bredde på et objekt, uavhengig av objektets virkelige mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå