Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sekundviseren krysser minutt- og timeviseren til sammen to ganger i minuttet, bortsett fra det aller første. Det er 1440 minutter i døgnet. Minuttviseren krysser timeviseren én gang i timen, bortsett fra det aller første. Det er 24 timer i døgnet.

 

2*(1440-2)+(24-1)=2899 passeringer i døgnet

 

Noen bør kontrollere dette, det var noe jeg bare tenkte meg kjapt fram til nå.

 

Jobber med ei skoleoppgave nå, noen som har noe peiling på omtrent hvor mye ved en vanlig vedovn forbrenner på en time? Klar over at det varier på ovn og slikt, men trenger bare et slags estimate :)

 

Pellets og briketter er av tre. En enebolig kan varmes av 2,5 - 3 tonn pellets i løpet av et år. Daq må du finne ut hvor mange timer en vedovn står på i løpet av et år. Men så har pellets og briketter høy energitetthet og er tilsatt bindemiddel, så jeg vet ikke hvilken forskjell det skaper.

 

http://www.energiveven.no/Bioenergi/bio11.html

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe fasitsvar på det, men mange hysteriske tullinger mener det er galt og uforsvarlig å bytte kjønn av konservative grunner. De kan være villige til å forfølge og skade folk som har byttet kjønn, derfor vil det være mer godtatt blant dem å slå disse menneskene. Men blant majoriteten av befolkningen vil det være like galt som å slå noen annen, kanskje de til og med får mer sympati.

Lenke til kommentar

Jeg så på Time Warp på Discovery igår kveld og la merke til følgende:

En tømrer holdt en pinne nederst, med andre enden pekende oppover. Han siktet inn bunnen av pinnen mot bunnen av treet, og toppen av pinnen mot toppen av treet. Så la han toppen av pinnen ned mot armen. Ut ifra det han gjorde der kunne han avgjøre hvor toppen av treet kom til å ligge på bakken.

 

Han visste ingen lengder eller størrelsesforhold mellom treet og pinnen.

 

Hvordan klarte han det?

Lenke til kommentar

Forleng de to siktlinjene til observatørens ene øye (han som holder pinnen). Så lenge han holder arma strak, vil forholdet mellom pinnen og treet alltid være den samme, også hvis vedkommende vrir pinnen til horisontal stilling, slik treet ligger etter at det er felt.

 

Denne teknikken brukes ofte av kunstnere. De bruker en blyant eller lignende. Er pinnen/blyanten for lang kan den "forkortes" midlertidig ved å flytte f.eks tommelen slik at alt over tommelen representerer det som skal måles.

 

Denne teknikken kan ikke brukes direkte til å fastslå treets størrelse, men man ser lett størrelseforholdet mellom høyde og bredde på et objekt, uavhengig av objektets virkelige mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...