Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Enkelt forklart, ja.

 

Hvis vi måler om partikkelen finnes eller ikke, bryter superposisjonen sammen, og da vil den enten eksistere eller ikke eksistere. Før det gjør den begge deler, samtidig.

 

Og hvis du synes ting blir vanskelig å forstå nå, skal du vite at du ikke er alene om det. Mange store vitenskapsmenn opp gjennom årene har kjempet med kvantefysikken. :)

Er higgsbosonet eksempel på en slik partikkel?

Superposisjonen gjelder generelt der man har ulike sannsynligheter for at ulike ting vil skje på kvantenivå.

 

For eksempel er det cirka 50% sjanse for at atomet sender ut radioaktiv stråling, og 50% for at det ikke skjer i Schrödingers tankeeksperiment.

 

Ellers vet jeg ikke så mye om higgsboson, men er et higgsboson involvert i en hendelse med ulike sannsynligheter for ulike utfall vil den nok også havne i en superposisjon helt til man måler på hva som faktisk skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordet superposisjon brukes også om ting som er på samme sted til samme tid. Som regel er det bare teoretisk siden normal (makro-)fysikk ikke tillater at to ting befinner seg på samme sted til samme tid.

 

Eksempel på teoretisk bruk av ordet: Du tegner en skisse av en garasje med plass til en bil, men med to biler inntegnet samtidig for å se at det er plass til begge de ulike bilformene.

Lenke til kommentar
Enkelt forklart, ja.

 

Hvis vi måler om partikkelen finnes eller ikke, bryter superposisjonen sammen, og da vil den enten eksistere eller ikke eksistere. Før det gjør den begge deler, samtidig.

 

Og hvis du synes ting blir vanskelig å forstå nå, skal du vite at du ikke er alene om det. Mange store vitenskapsmenn opp gjennom årene har kjempet med kvantefysikken. :)

Er higgsbosonet eksempel på en slik partikkel?

Superposisjonen gjelder generelt der man har ulike sannsynligheter for at ulike ting vil skje på kvantenivå.

 

For eksempel er det cirka 50% sjanse for at atomet sender ut radioaktiv stråling, og 50% for at det ikke skjer i Schrödingers tankeeksperiment.

 

Ellers vet jeg ikke så mye om higgsboson, men er et higgsboson involvert i en hendelse med ulike sannsynligheter for ulike utfall vil den nok også havne i en superposisjon helt til man måler på hva som faktisk skjer.

Er det ikke higgsbosonet som gir ting masse? Da ser jeg ikke hvordan det kan være i en superposisjon siden energi ikke kan eksistere og ikke eksistere samtidig.

Lenke til kommentar

Når jeg var yngre hørte jeg ofte at man ikke måtte sitte i et badekar som hadde en vanntemperatur på over 44 grader celsius, for da ville blodet begynne og koke, og man ville dø relativt umiddelbart.

 

Ligger det noe i dette? Jeg antar at virkeligheten ikke er like dramatisk, men vil en lignende situasjon kunne oppstå ved høyere temperatur eller lignende?

Lenke til kommentar

Nå blir jo ikke kroppen nødvendigvis over 37,5 grader bare fordi man sitter i vann som er 50 grader. Kroppen regulerer lett temperaturen ned.

 

Er nok verre med andre deler av kroppen som hud etc. De har nok neppe godt av å holde seg i slike temperaturer.

 

En liten liste her, om det stemmer vet eg ikke:

 

Temperaturer i vann og opphold

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Nå blir jo ikke kroppen nødvendigvis over 37,5 grader bare fordi man sitter i vann som er 50 grader. Kroppen regulerer lett temperaturen ned.

 

Problemet kommer vel hvis kroppen ikke greier å pushe ut varmen, eventuelt når tilført varme er mye større enn kroppen greier å håndtere.

 

I svært varm og tørr luft greier man å kjøle seg ned via fordampning av svette, men den samme effekten er ikke tilstede når man er neddyppet i vann - og så leder vann mye bedre varme enn det luft greier, så det er betraktelig verre å være i et 40 grader badekar enn å være i en 40 grader sauna.

Lenke til kommentar

Det er facinerende lite temperaturintervall som er behagelig. Jeg tok med meg termometeret i dusjen en gang og fant ut at 37-42 °C var komfortområdet mitt.

 

Jeg brukte det til å estimere energiforbruk. Jo sterkere stråle jo lavere temperatur var behagelig. Med en gammel sløsedusj fant jeg ut at 37 °C og 20 l/min var omtrent like behagelig som 42 °C og 5 l/min. Konklusjonen var at sistnevnte kombinasjon bruker langt mindre energi enn førstnevnte. Altså lavt trykk og høy temperatur.

 

Luft har selvsagt en helt annen varmeledningsevne og varmekapasitet enn vann og vil dermed ha et helt annet komfortområde. Dampmengden spiller også en viktig rolle for hvor lett kroppen klarer å avkjøle seg med svette. Selv foretrekker jeg rundt 60 °C i en badstu med middels dampmengde og rundt 75 °C i en badstu med lite damp. Jeg har bare vært i tåke-badstu en gang og da glemte jeg å sjekke temperaturen, men jeg tipper den er ganske lav. Kanskje rundt 45 °C.

Lenke til kommentar
Det er facinerende lite temperaturintervall som er behagelig. Jeg tok med meg termometeret i dusjen en gang og fant ut at 37-42 °C var komfortområdet mitt.

Hvis man gir seg litt tid til gradvis tilvenning kan man nok strekke det et stykke under 37 grader. Når man hopper i svømmebassenget er det jo først ubehagelig kaldt, men etterhvert venner man seg til kulden og synes det er behagelig.

Lenke til kommentar
Nå blir jo ikke kroppen nødvendigvis over 37,5 grader bare fordi man sitter i vann som er 50 grader. Kroppen regulerer lett temperaturen ned.

Hvordan skal kroppen klare det når alle omgivelsene rundt den er over 10 grader varmere enn kjernetemperaturen?

 

EDIT: Hvordan kan jeg melde meg ut av kommentartjenesten til dagbladet.no, som koster penger?

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Nå blir jo ikke kroppen nødvendigvis over 37,5 grader bare fordi man sitter i vann som er 50 grader. Kroppen regulerer lett temperaturen ned.

Hvordan skal kroppen klare det når alle omgivelsene rundt den er over 10 grader varmere enn kjernetemperaturen?

 

Oki... Eg må innrømme eg trodde noe av kroppen var over vann, og at luften var under tempen. Hvis ikke så kan eg garantere at problemet du vil få er ikke det varme vannet.... ;)

 

Men, spm er da altså mer hvor lenge man kan tåle så varmt vann? Boblebad er jo typisk 35-40 grader. Det går jo greit det en stund.

Simen her under sier 42grader kan være digg, vel og merke i dusj. Så....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Det er facinerende lite temperaturintervall som er behagelig. Jeg tok med meg termometeret i dusjen en gang og fant ut at 37-42 °C var komfortområdet mitt.

 

Jeg brukte det til å estimere energiforbruk.

Det er sært :p Å få ideen er en ting, men å faktisk gjennomføre den er det nok ikke mange som gjør :)

Lenke til kommentar
Du mener å modde en nødrakett, ta ut det som lyser rødt, og dytte inn så mye magnesium som det er plass til?

Skeptisk.

 

En annen ide er å kjøpe en masse heliumballonger, og henge på magnesiumstrimler. Det burde være tryggere.

 

 

å dytte inn mest mulig magnesium fungerer ikke, du må blande ditt eget sakte brennende krutt, men du bruker magnesium i kruttet for å få det sterke lyset.

 

Burde funke, hvis ikke raketten flyr for høyt, men det går jo alltids ann å modde det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...