Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Sykt hvordan dette er mulig da:

 

Legg merke til landingssonen. De sprayer ikke vann der for å gjøre stuperen våt...

 

Sykt så tapen revnet...

 

Det kan jo være hovedsaklig for at hans skal se vannflaten. Personlig ser jeg heller ikek hvorfor overflatespenning skal føre til så enormt mye mer krefter på stuperen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sykt hvordan dette er mulig da:

 

Legg merke til landingssonen. De sprayer ikke vann der for å gjøre stuperen våt...

 

Sykt så tapen revnet...

Det er definitivt imponerende, men vannet sprutes der for at utøveren skal se vannet og ikke rett igjennom til bunnen eller refleksjoner. Det er ikke der for å bryte noen overflatehinne.

 

 

Her er det flere stup uten noen overflatebryter.

Lenke til kommentar
1. Tidligere i tråden fikk noen svar på det at når man møter vannet ved høy hastighet, så er det som å treffe betong. Dette var p.g.a. den hinna (eller noe slikt). Det samme som insektene står på.

 

Hva om dette vannet er tilsatt Zalo? Vil det påvirke noe?

Zalo vil senke overflatespenninga ja.

Dette er egentlig ikke rettet mot at zalo ikke vil senke overflatespenninga, siden zalo så godt som eliminerer den. 

 

Det jeg finner rart er at overflatespenninga i det hele tatt er av betydning når det kommer til sammentreff med vann ved høy hastighet - gir ikke mening spør du meg. Mythbusters testa jo også dette med å slenge en slegge før seg i vannet, for å bryte overflatespenninga, men buster ble da like busted (tørt xD) som før :p

 

Myth busted? Vil se noen kilder som beviser det jeg!

Jeg tviler sterkt på at overflatehinna har noen nevneverdig betydning for stupere. Det er nok heller kompressibiliteten til vann som gjør det "hardt" å lande på i store hastigheter. Vann er en svært ukomprimerbar væske. Det vil derfor ikke presses nevneverdig sammen, men må flyttes unna for å gjøre plass til stuperen. Massetettheten er også svært mye høyere enn f.eks en skumgummimadrass. Noe som gjør flyttingen av masse tregt og dermed sammenstøtet hardt.

 

Skjønner hvor du vil hen, og er helt enig i det du sier. Det jeg prøver å si er at vann + luft er mykere enn vann fordi det er luft i vannet - ikke fordi overflatespenninga, som jeg mener er neglisjerbar, er brutt.

Jepp. Hvis jeg skulle befinne meg i fritt fall høyt over vann så håper jeg at jeg lander en plass det bobler enormt gjennom vannet. Luftbobler lar seg komprimere svært lett og gir dermed en langt mykere landing. I tillegg har vann med mye luftbobler lavere massetetthet enn vann. Dermed skulle det være lettere for kroppen å flytte vannet som det lander i.

Lenke til kommentar

Det gjør de, men det som teller er at det senker massetettheten til vannet, og gjør det lettere komprimerbart (vann er svært vanskelig å komprimere, men blandingen av luft og vann komprimeres lettere pga. boblene kan komprimeres lett). Disse to effektene gjør at landingen blir mykere. Overflatespenningen har lite å si. Du kan jo prøve å fylle badekaret eller vasken med vann og slå hard i vannet med flat hånd, så gjøre det med Zalo i vannet, og så med en boblegenerator i vannet.

Lenke til kommentar
Men hvis det blåses konstant luftbobler fra bunnen av bassenget, vil man da synke fortere enn visst det ikke var konstant tilstrømning fra luft fra bunnen ?

 

Kansje :)

 

Tar utgangspunkt i ligningen for hydrodynamisk motstand: http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Bremsekraft er da lik Fd=1/2 rho v^2 Cd A. (rho er tettheten i vannet, v er hastighetsforskjellen mellom vann og objekt, Cd og A er konstante for objektet, så de ser vi bort i fra).

 

Luftboblene vil over tid generere en strøm oppover i vannsøylen; når en da går gjennom vannet i motsatt retning får vi da en økning i leddet v, som virker kvadratisk inn i bremsekraften.

Luftboblene vil også minske tettheten til vannet, rho, som reduserer bremsekraften.

 

Hvis vi antar at boblene øker hastigheten med 10 cm / sekund, og hopper fra 10 meteren, så vil da økningen i hastighet tilsvare 0.7% (10m=1/2*g*t^2 => t=1.4s => v=14 m/s, 14.01 / 14 = 0.7%)

Tilsvarende økning i bremsekraft blir da 1.4%.

 

For å virke bremsende, må en da ha 1.4% luftbobler i vannet, eller 14 liter luft.

 

 

Her er det så mange antagelser dog at jeg ikke tør å stå for resultatet mer enn at det var morsomt å regne på :)

Hele greia her går på hydrodynamisk bremsing under synking dog, og det gjelder først når du er inne i vannstrømmen.

Skal en se på selve slag-tidspunktet der du entrer vannet, så er formel gitt av Fs=1/2 rho Cp v^2, der v denne gang er mellom objekt og overflate. Veskestrøm har dermed ingenting å si, og boblene vil minske slaget linjært.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Har et merkelig men kanskje snedig spørsmål.

 

Drev å testa det nye stereoanlegget i kjelleren og skulle skynde meg opp trappen for å hente noe.

Når jeg løp opp trappen så spratt jeg rett opp i taket med en voldsom fart, ble som en trampoline, spratt dritfort ned i bakken igjen.

i det jeg treffer taket så hører jeg en stemme inni hode som skriker av smerte, det var ikke min stemme og jeg har aldri hørt den før, var en manne mann stemme som skrek :p

Hva faen kom den stemmen av? aldri hørt stemmer før og syns det var litt merkelig.

 

Fikk ikke vondt i det heletatt, men har fått den største kulen jeg noen gang har hat.

 

Vet det er jævela teit, men jeg er ganske sikker på at man burde få drit vondt av et sånt smell, er sånn at jeg begynner å lure på om den stemmen jeg hørte tok i mot smerten for meg :p hehe

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Da bryter luftboblene overflatingespenningen ?

Nei, luftbobler bryter ikke overflatespenningen. Hver boble har også overflatespenning. Det totale arealet med overflatespenning øker. Når en boble treffer overflaten og sprekker så tar det trolig bare mikrosekunder før overflaten blir en kontinuerlig overflate som går fra innsiden av bobla, langs kantene til revnen mellom boblen og overflaten.

 

Overflatespenning har som sagt neglisjerbar effekt på hardheten av landingen.

 

For å virke bremsende, må en da ha 1.4% luftbobler i vannet, eller 14 liter luft.

.. per kubikkmeter vann.

 

Regnestykket tar ikke hensyn til vann/luft-miksens kompressibilitet og heller ikke til at man generelt synker raskt i væske med lav viskositet og en massetetthet på f.eks 50% av vannets. (Dersom luftinnholdet er 50%).

 

Jeg har hørt historier om at utbrudd i undersjøiske vulkaner kan gi så mye bobler at den lavere tettheten til vannet kan få båter til å synke. Jeg vet ikke hvor mye hold det er i slike historier, men det finnes i hvert fall advarsler om undersjøiske vulkaner trykt på sjøkart over grunne deler av atlanterhavsryggen.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt historier om at utbrudd i undersjøiske vulkaner kan gi så mye bobler at den lavere tettheten til vannet kan få båter til å synke.

 

Det er også et av ulykkescenarioene som tas høyde for når en dimensjonerer flytende plattformer, da en eventuell gassutblåsning vil senke oppdriften til plattformen markant - senest aktuelt på norsk sokkel for et par år siden, med Snorre A gassutblåsningen. Bakgrunnsinfo

Lenke til kommentar
Jeg har hørt historier om at utbrudd i undersjøiske vulkaner kan gi så mye bobler at den lavere tettheten til vannet kan få båter til å synke.

 

Det er også et av ulykkescenarioene som tas høyde for når en dimensjonerer flytende plattformer, da en eventuell gassutblåsning vil senke oppdriften til plattformen markant - senest aktuelt på norsk sokkel for et par år siden, med Snorre A gassutblåsningen. Bakgrunnsinfo

 

Ja, de hadde overvåkning av flyteevnen under hele snorreepisoden fordi de var bekymret for dette, men det viste seg at det skulle enormt mye mer til enn den lekkasjen som skjedde der. Og den var en stor lekkasje...

Lenke til kommentar
Det er også et av ulykkescenarioene som tas høyde for når en dimensjonerer flytende plattformer, da en eventuell gassutblåsning vil senke oppdriften til plattformen markant - senest aktuelt på norsk sokkel for et par år siden, med Snorre A gassutblåsningen. Bakgrunnsinfo

Déjà vu! Jeg har faktisk pratet med folk fra Safetec angående forutsetningene for de CDF-simuleringene. :D Verden er liten!

Lenke til kommentar
antar det hadde ryki av dritten til folk også om noen skulle få for seg å drite ute i kulda.

 

Ja, men poenget var at det ryker av dritten. Om den tilhører et menneske eller ei bikkje er uvesentlig. Og som sagt, det var 7 grader ute, altså ikke veldig kaldt.

 

Hvorfor ryker det av dritten til bikkja mi?

Fordi du mater den med "Extra hot mexican" med chili?

 

Nei, jeg mater ham ikke med noe unormalt. Men han spiser løv, kvister og kongler uti skogen fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...