Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan en kule som avfyres oppover få høy nok hastighet på vei ned igjen til å ta liv av noen?

Nei, kulens terminalhastighet er ikke høy nok til det

 

Henrik B: ser man bort ifra luftmotstand så har den nøyaktig samme hastighet når den kommer ned igjen. I realiteten så utgjør lufthastigheten litt, men alikevel er kulen potensielt dødlig når den kommer ned igjen.

 

Luftmotstanden har ganske mye å si (det stemmer det du sier om vi hadde neglisjert luftmotstand, men det er ikke noe vi kan gjøre her), mythbusters testa denne myten og fant ut at om kulen er avfyrt rett opp er den ikke dødelig. Om den er avfyrt i en liten vinkel blir en annen sak, siden kula da beholder stabilliteten sin.

 

 

Mythbusters testa dette. Busted/plausible/confirmed ble resultatet. Les mer inne på linken. Sesong 6 episode 8 på tvshack.net (mener jeg.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser på olsenbanden. Finnes det virkelig et pengeskap som heter Franz Jäger i Berlin?

"Den tyske stillfotograf Franz Jäger, var med på holdet da Ballings og Bahs i 1960 optog filmen Forelsket i København. Da de sidst i 60´erne lavede den første Olsenbande film blev det ham der lagde navn til det hæderkronede pengeskabsfirma."

 

Kilde: Fan-siden til Franz Jäger på Facebook.

Lenke til kommentar
Brukes egentlig ostehøvelen utenfor Norge? Hva bruker de isåfall til å kutte passelige skiver ost med?

Javisst, i hele Norden er ostehøvelen i bruk. Utenfor Norden bruker man heller kniv og skjærer litt tykkere skiver.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Osthyvel

Eller man bruker en osteskjærer, med ståltråd.

 

post-51689-1258275332_thumb.jpg

 

Denne typen osteskjærer er faktisk bedre egnet til å skjære for eksempel gräddost enn norsk ostehøvel.

Lenke til kommentar
Finnes det en lettvint og effektiv måte å bryte ned adenosin i hjernen, for å holde seg våken lenger? Spise noe, drikke noe, innta noe nasalt, rektalt eller oralt?

Ja, du kan sniffe speed. Men ikke lovlig og vil ikke anbefalt det. Mange som har fått problemer med avhengighet pga amfetamin.

 

Eller så kan du drikke masse kaffe, Battery, Red Bull og holde deg gående med sukkerproduker. Det fungerer hvertfall en stund :).

 

Edit: Eller du kan sove :new_woot:. Det er vel det beste!

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Kokain er også mye brukt som "holde-seg-våken" middel av filmstjerner og andre. Sukkerprodukter egner seg ganske dårlig, fordi du egentlig bare booster blodsukkeret noe voldsomt så du føler deg våken en halvtimes tid, så går det helt ned i kjelleren og du blir dobbelt så trøtt.

 

Omtrent som psyken din når du er hekta på kokain/amfetamin. Du føler deg så bra når du hat tatt det, at du hele tiden vil tilbake dit istedet for det kjedelig dagliglivet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

For å finne ut hvor langt unna lynet slår man, kan man telle fra man ser lynet til man hører lyden... Men blir dette riktig? 300 000 m/s / 10 / 60 = 500 M pr. sekund?

 

Lurer litt siden jeg har hørt litt forskjellig! Noen sier 1 km pr sekund og andre sier noe annet... Men dette er det jeg syns høres mest riktig ut i allefall : o

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
For å finne ut hvor langt unna lynet slår man, kan man telle fra man ser lynet til man hører lyden... Men blir dette riktig? 300 000 m/s / 10 / 60 = 500 M pr. sekund?

 

Lurer litt siden jeg har hørt litt forskjellig! Noen sier 1 km pr sekund og andre sier noe annet... Men dette er det jeg syns høres mest riktig ut i allefall : o

 

Du trenger ikke å dele på noe som helst, lysets hastighet er ca 300 000 000 m/s, hvor kommer det inn å dele på 10 eller 60? Essensen er at lyset beveger seg i praksis uendelig fort i forhold til vår reaksjon, det du teller er fa lyset når fram (i praksis ingen tid), til lyden når fram, (340 meter i sekundet), mao 3 sekund per kilometer.

 

AtW

Lenke til kommentar
For å finne ut hvor langt unna lynet slår man, kan man telle fra man ser lynet til man hører lyden... Men blir dette riktig? 300 000 m/s / 10 / 60 = 500 M pr. sekund?

 

Lurer litt siden jeg har hørt litt forskjellig! Noen sier 1 km pr sekund og andre sier noe annet... Men dette er det jeg syns høres mest riktig ut i allefall : o

Lydens hastighet er vist 343 m/s i tørrluft på 20 grader C.

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

Lenke til kommentar

Lydhastigheten i luft er ca 340 m/s (ca 1200 km/t). Lydhastigheten varierer litt på grunn av at tettheten i lufta varierer og at selve lufta forflytter seg, ved høytrykk og ved lav temperatur går den litt fortere, i medvind går lyden enda fortere.

 

I løpet av 3 sekunder har lyden altså gått ca 1 km. For å finne ut hvor langt unna et lyn er teller man altså antall sekunder fra man ser lynet til man hører tordenen og deler på 3, så får man antall km.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Lydhastigheten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...