Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Prosent? hæ?

 

[bredde i millimeter]/[Høyde i millimeter] - R[Felgstørrelse oppgitt i tommer]

[bredde i millimeter]/[høyde som prosent av bredden]R[felsdiameter i tommer] ;)

 

Hmm, da lærte man noe nytt idag også ;) Har jo faktisk jobba lenge med dekk, men har ikke hørt noen som har forklart det slik før xD Jaja, makes sense :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om jeg kjøper en slik http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5914

kan jeg da bare koble den til 3 batterier som hver er på 1,5V og bruke den slik? må jeg begrense antall mw?

Du må nok begrense antall mw, enkleste måten er ved å ha en motstand i serie med dioden.

 

For å få en seriekobling må du koble + til -. Vær nøye med å koble rett i forhold til + og - på selve dioden.

 

Denne dioden er laget for spenninger fra 3,5 til 4,5V og da yter den 5mW. Skal ikke trenge noen motstand da. Eneste motstanden vil gjøre er å senke spenningen over dioden, og da vil den ikke fungere slik den skal.

 

Elektrisk utstyr "begrenser" effekten selv.

Lenke til kommentar
Denne dioden er laget for spenninger fra 3,5 til 4,5V og da yter den 5mW. Skal ikke trenge noen motstand da. Eneste motstanden vil gjøre er å senke spenningen over dioden, og da vil den ikke fungere slik den skal.

 

Elektrisk utstyr "begrenser" effekten selv.

Det er så lenge siden sist jeg styrte med dette her. Det kan nok hende det var i parallell.

 

Min erfaring er at man absolutt må redusere strømmen for lysdioder. Jeg har ødelagt et par dioder på å ikke koble med en motstand. Men det kan hende denne tåler et vanlig batteri bedre. Jeg vet ikke her og nå hvor mye strøm som går på et vanlig batteri.

Lenke til kommentar

Vanlige dioder er ikke selvregulerende slik lineære komponenter er, f.eks motstander. Hvis du kommer særlig over terskelspenningen på dioden vil den virke delvi kortsluttende og mest sannsynlig trekke alt for mye strøm.

 

Men de DX-greiene ser ikke ut til å være reine dioder. Siden de er innkapslet på den måten er det god plass til en motstand inni der, og da kan du leke mer fritt med spenningene. Hvis du tar utgangspunktet i effektintervallet på 3-5mW og spenningen på 3,5-4,5V så virker faktisk kretsen som en ohms motstand på 4,1 kohm. Så det kan antas at de faktisk har puttet en motstand inni der for å holde kontroll med strømmen.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

1: Er det noen sammenheng mellom googlesøk og youtube reccomendations? Får alltid opp masse videoer som ikke har noe med noen videoer jeg har sett, men kan trekke streker mellom dem og googlesøkene mine.

 

2: Hva kommer blodskutte øyne av? Finnes det andre årsaker enn søvn? Har sovet 10 timer + hver natt de siste tre nettene, men har allikevel fått litt blodskutte øyne.

Lenke til kommentar
Denne dioden er laget for spenninger fra 3,5 til 4,5V og da yter den 5mW. Skal ikke trenge noen motstand da. Eneste motstanden vil gjøre er å senke spenningen over dioden, og da vil den ikke fungere slik den skal.

 

Elektrisk utstyr "begrenser" effekten selv.

Det er så lenge siden sist jeg styrte med dette her. Det kan nok hende det var i parallell.

 

Min erfaring er at man absolutt må redusere strømmen for lysdioder. Jeg har ødelagt et par dioder på å ikke koble med en motstand. Men det kan hende denne tåler et vanlig batteri bedre. Jeg vet ikke her og nå hvor mye strøm som går på et vanlig batteri.

 

Ok... Veldig nytt for meg at en diode som er laget for 3,5-4,5V ikke tåler den spenningen.

 

Vanlige dioder er ikke selvregulerende slik lineære komponenter er, f.eks motstander. Hvis du kommer særlig over terskelspenningen på dioden vil den virke delvi kortsluttende og mest sannsynlig trekke alt for mye strøm.

 

En motstand vil jo også ryke fort om man kobler til for høy spenning som gjør at strømmen blir for høy.

 

Men kobler man til rett spenning så skal vel i teorien ikke dioden trekke mer strøm enn den er laget for?

 

Kobler man til for høy spenning så er det jo helt klart at ting går galt, håper ikke du tolket det slik at eg skreiv at dioden tålte det uansett. Intet elektrisk utstyr tåler høyere spenning enn den spenningen som er oppgitt.

Lenke til kommentar
Vanlige dioder er ikke selvregulerende slik lineære komponenter er, f.eks motstander. Hvis du kommer særlig over terskelspenningen på dioden vil den virke delvi kortsluttende og mest sannsynlig trekke alt for mye strøm.

 

En motstand vil jo også ryke fort om man kobler til for høy spenning som gjør at strømmen blir for høy.

Forskjellen er at en motstand er lineær mens en diode ikke er det. Øker du spenningen 10% vil strømmen gjennom en motstand øke kun 10% mens strømmen gjennom en diode kan øke langt mer og dermed ødelegge dioden.

 

Men kobler man til rett spenning så skal vel i teorien ikke dioden trekke mer strøm enn den er laget for?

I prinsippet er det riktig men i praksis lønner det seg å ha en forspenningsmotstand der for at dioden ikke skal bli ødelagt hvis spenningen ikke er helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
I prinsippet er det riktig men i praksis lønner det seg å ha en forspenningsmotstand der for at dioden ikke skal bli ødelagt hvis spenningen ikke er helt nøyaktig.

 

Ja, denne er eg enig i. Kan da være enig i at det kan være lurt å lure inn en ørliten motstand ved bruk av 3 1,5V batterier, selv om det skal en del til for å overgå 4,5V.

 

Men som nevnt over her så vil vel ting være i orden i utgangspunktet med enheten, så noe sikkerhetsmarginer må de da ha lagt inn i designet.

Lenke til kommentar
Hvorfor er to timer korrekt, men ikke to og en halv timer? Begge er jo "flertall" på en måte. Er det fordi det skrives to og en halv time?

Hvis du går språket vårt etter i sømmene vil du finne minst tusen ting som er merkelige og inkonsekvente. Det er ingen annen grunn til at de er slik annet enn at det bare har blitt sånn over årene.

Lenke til kommentar
Ja, denne er eg enig i. Kan da være enig i at det kan være lurt å lure inn en ørliten motstand ved bruk av 3 1,5V batterier, selv om det skal en del til for å overgå 4,5V.

 

Men som nevnt over her så vil vel ting være i orden i utgangspunktet med enheten, så noe sikkerhetsmarginer må de da ha lagt inn i designet.

Faktisk ikke. Når maks spenning er oppgitt på de fleste elektroniske komponenter så er det somregel absolutt maks under gode forhold. Altså en komponent som tåler 1.5V kan du ikke koble på et vanlig 1.5V batteri helt uten videre som gir litt over 1.6V uten en motstand eller en annen måte å få den ned til 1.5V eller mindre. Da holder den ikke den levetiden som er oppgitt.

 

Integrerte kretser (IC-er, mikrochipper) kan ofte jobbe med spenninger mellom fex 2.5-5.5V. Men det er heller ikke bare å koble de rett på 2x1.5V batterier. De skal ha stabil spenning og må altså ha forkoblingskondensatorer for å glatte ut. Dette fordi IC-er trekker strøm i pulser som følger klokkefrekvensen med ganske høye peaker som vil forstyrre seg selv. Det er også vanlig å sette et lavpassfilter foran for å hindre høyfrekvent støy ut på kretsene evt før IC-en samt elektromagnetisk stråling (radiobølger). Lavpassfilter er bare en kondensator og en spole (de små runde coilene du ser på hovedkort og sånn).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...