boffeeen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 På grunn av amerikanerne. Jeg er ikke veldig inni byggebransjen, men tror det brukes om mål på materiale der. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det er ikke på grunn av amerikanerne i seg selv; det er mer det faktum at omtrent alle brukte tommer og fot før det metriske systemet tok over. Vi har forøvrig en egen variant av tommer, som er noen milimeter lengre her i Norge, skapt for å gjøre tømmereksport lettere. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Hvis jeg legger en diamant fra en giftering oppå en ambolt, og dæljer til med den største slegga jeg finner, blir diamanten pulverisert? Man sier at diamanten er det sterkeste materialet i verden, og at bare diamant kan skade diamant. men de er vel ikke uknuselige, heller? Hva skjer når slegga treffer diamanten på ambolten? Knuses ambolten? Slegga? Diamanten? Endret 12. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Har du prøvd å dytte en spiker inn i en bolle før? Er det noe som knuses da? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Du mener at jeg kommer til å presse diamanten inn i ambolten, uten at et eneste av de flotte hjørnene knekker av? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Hvis jeg legger en diamant fra en giftering oppå en ambolt, og dæljer til med den største slegga jeg finner, blir diamanten pulverisert? Man sier at diamanten er det sterkeste materialet i verden, og at bare diamant kan skade diamant. men de er vel ikke uknuselige, heller? Hva skjer når slegga treffer diamanten på ambolten? Knuses ambolten? Slegga? Diamanten? Man må skille på "hardeste" og "sterkeste". Med "hardeste" mener man at stoffet er ekstremt slitesterkt. Kun diamant kan lage riper i diamant, for å si det på denne måten. Men diamant er ikke "sterk" i den forstand at den er uknuselig. Har du en sterk nok hammer som sendes i høy nok fart mot diamanten, kan den nok pulveriseres. Endret 12. november 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
storken Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hvis jeg legger en diamant fra en giftering oppå en ambolt, og dæljer til med den største slegga jeg finner, blir diamanten pulverisert? Man sier at diamanten er det sterkeste materialet i verden, og at bare diamant kan skade diamant. men de er vel ikke uknuselige, heller? Hva skjer når slegga treffer diamanten på ambolten? Knuses ambolten? Slegga? Diamanten? Altså, slegga og ambolten vil deformere før diamanten deformerer - derfor vil diamanten slippe fra dette uten skader. Det mener nå jeg, men tør ikke påstå det 100%, en ambolt er hard xD Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Noe jeg lett kan gjøre på en fortauskant med en hammer fra Jernia? Diamanten kan være en sånn som står i en giftering. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Altså, slegga og ambolten vil deformere før diamanten deformerer - derfor vil diamanten slippe fra dette uten skader. Det mener nå jeg, men tør ikke påstå det 100%, en ambolt er hard xD Jeg tar sjansen på å påstå at det du skriver bare er tull. Se innlegget mitt over. Noe jeg lett kan gjøre på en fortauskant med en hammer fra Jernia?Diamanten kan være en sånn som står i en giftering. Antagelig, men jeg skal ikke si det helt sikkert. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hvis jeg legger en diamant fra en giftering oppå en ambolt, og dæljer til med den største slegga jeg finner, blir diamanten pulverisert? Man sier at diamanten er det sterkeste materialet i verden, og at bare diamant kan skade diamant. men de er vel ikke uknuselige, heller? Hva skjer når slegga treffer diamanten på ambolten? Knuses ambolten? Slegga? Diamanten? Altså, slegga og ambolten vil deformere før diamanten deformerer - derfor vil diamanten slippe fra dette uten skader. Det mener nå jeg, men tør ikke påstå det 100%, en ambolt er hard xD Jeg tipper du knuser en diamant ganske greit med en vanlig hammer. Diamanter er ikke oppsiktsvekkende bestandige mot slag såvidt jeg husker. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) hvorfor heter det Blu-ray og ike blue-ray om jeg kjøper en slik http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5914 kan jeg da bare koble den til 3 batterier som hver er på 1,5V og bruke den slik? må jeg begrense antall mw? er det seriekobling når batterier er kobler med + til -? er det parallell når det er + på + og - på -? googlet, men fikk opp samme bilde på begge. Endret 12. november 2009 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Finnes det flere eksempler på ting vi ikke måler med med det metriske systemet? Brannslanger! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Dekkdimensjon er en salig blanding av størrelser. [millimeter]/[prosent]R[tommer] Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Spikere Edit: og buksestørrelser Endret 12. november 2009 av cricket Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) hvorfor heter det Blu-ray og ike blue-ray Tipper på at det har noe å gjøre med en pågående trend i USA å skrive ting slik de uttales. om jeg kjøper en slik http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5914 kan jeg da bare koble den til 3 batterier som hver er på 1,5V og bruke den slik? må jeg begrense antall mw? Du må nok begrense antall mw, enkleste måten er ved å ha en motstand i serie med dioden. For å få en seriekobling må du koble + til -. Vær nøye med å koble rett i forhold til + og - på selve dioden. Endret 12. november 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 aner du om de sleger slike ting med motstand på dealextreme? Lenke til kommentar
storken Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Dekkdimensjon er en salig blanding av størrelser. [millimeter]/[prosent]R[tommer] Prosent? hæ? [bredde i millimeter]/[Høyde i millimeter] - R[Felgstørrelse oppgitt i tommer] Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 De selger hele E12-serien av motstander på Clas Ohlson. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Prosent? hæ? [bredde i millimeter]/[Høyde i millimeter] - R[Felgstørrelse oppgitt i tommer] [bredde i millimeter]/[høyde som prosent av bredden]R[felsdiameter i tommer] Endret 12. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) [bredde i millimeter]/[høyde som prosent av bredden]R[felgdiameter i tommer] Bekreftes. Dekkhøyden regnes i prosent av dekkbredden. Det er derfor dette tallet kalles dekkets profil, fordi målet jo er et forholdstall mellom dekkbredden og dekkhøyden. Og dekkbredden regnes ytterst på dekkets sidevegger (ubelastet dekk). SW=dekkbredde ... SH=dekkhøyde Her er et egenutviklet Excelregneark for dekkstørrelser: http://selode.home.online.no/hjelp/dekkalkulator.xls Endret 12. november 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå