Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man overleve å bli flådd?

Jeg mener ikke sånn flådd som man blir av NRK og Autopass, men sånn flådd som man gjør når man fjerner skinnet fra et dyr.

 

Jeg så Survivorman på Discovery. Han flådde en død sau, og huden kom rett av. Virket ikke som om huden var forbundet med resten av kroppen, den bare hang på som en sømløs jakke.

Du kunne nok ha overlevd hvis du fikk medisinsk hjelp rask nok, men hadde noen flådd deg er det en sannsynlighet at du ville død av ren smerte og sjokk. Uansett ville du vært veldig utsatt for infeksjoner og blodtap og du ville helt klart ha død uten medisinsk hjelp.

 

Tror du det? Folk som mister mye av huden sin i brann dør jo pga væsketapp, infeksjon, osv

 

AtW

Om jeg tror hva? At de kan overleve med medisinsk hjelp. Tror det er mulig ja.

Litt sent, men leste at mister man mer enn 50%(+- 5%) hud, dør man.

Finner forøvrig ikke kilde.

 

Hva er den farligste jobben i verden?

Endret av SLars1
Lenke til kommentar
"Volvo. They're boxy, but they're good."

Så hvis en god gammel diger Volvo 940 GLE krasjer front mot front med en knøttliten Renault Modus, i hvilken bil ville du helst vært?

 

Se krasjtesten her og bedøm selv:

Se filmen hos Youtube

 

Men utan at eg hadde lyd, eller peiling på kva resultatet blei: Er det ikkje sånn at nyare biler (renaulten i dette tilfelle) tåler med vilje mindre, på grunn av ein slags "trekkspel-funksjon"? Sånn at kræsjet skal bli mykere?

Lenke til kommentar
Hva er den farligste jobben i verden?

 

Tall fra USA og 1998 (så derfor tror jeg og at kinesiske gruvearbeidere er mer utsatt :p)

http://ajph.aphapublications.org/cgi/reprint/90/4/541.pdf

 

Tall i #dødsfall per 100000 arbeidere

 

Tømmermann 148

Fisker 137

Jernbinder 83

Flypilot 80

 

Flest dødsfall har trailersjåfør, men på grunn av antallet har de bare en dødsfall ratio på 29 per 100000.

Lenke til kommentar
Men utan at eg hadde lyd, eller peiling på kva resultatet blei: Er det ikkje sånn at nyare biler (renaulten i dette tilfelle) tåler med vilje mindre, på grunn av ein slags "trekkspel-funksjon"? Sånn at kræsjet skal bli mykere?

 

Nye biler har deformasjonssoner ja, men området rett rundt passasjerene er jo stivt og solid. For renaulten sin deler det jo ikke plass til særlig mye derformasjonssoner.

 

AtW

 

Hva er den farligste jobben i verden?

 

Tall fra USA og 1998 (så derfor tror jeg og at kinesiske gruvearbeidere er mer utsatt :p)

http://ajph.aphapublications.org/cgi/reprint/90/4/541.pdf

 

Tall i #dødsfall per 100000 arbeidere

 

Tømmermann 148

Fisker 137

Jernbinder 83

Flypilot 80

 

Flest dødsfall har trailersjåfør, men på grunn av antallet har de bare en dødsfall ratio på 29 per 100000.

 

Ja, å kjøre fly er vel ikke tryggere enn å kjøre bil per time. Bare per kilometer, om jeg ikke husker feil, men jeg ville trodd helikpterpilot var enda verre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så en kræsjtest på Fifth Gear forrige uke, der de kjørte en ny, liten bil front til front med en diger gammeldags stasjonsvogn.

 

Stasjonsvogna ble totalvraket i fronten og beina til dukka ble fullstendig most på førersiden, pluss at frontdørene ikke gikk å lukke opp. Mens i den lille bilen kunne de åpne døra og begge beina til dukka var intakte.

Så store tunge biler er nok ikke en fordel når det kræsjer. De nye har jo mye mere forskning på kræsjing enn de gamle sliterne også, så de er nok mye tryggere.

 

Edit: øh ja...det var vel youtube-testen jeg så, bare på TV :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Når folk hallusinerer, kan de da føle/kjenne ting? Kan de for eksempel ta på noe og føle det, slå noen og få vondt i hånda også videre?

 

For min del er det omtrent som i drømmer. Jeg føler på en måte at jeg tar på noe, men bare fordi jeg "ser" at jeg er borti det.

 

De gangene jeg har slått noen som ikke var der har jeg fått vondt i hånda, men det har vært fordi jeg har truffet veggen eller lignende, og dermed slått noe likevel. Men smerten har jeg ikke følt før jeg har kommet til meg selv igjen.

Lenke til kommentar
Så store tunge biler er nok ikke en fordel når det kræsjer. De nye har jo mye mere forskning på kræsjing enn de gamle sliterne også, så de er nok mye tryggere.

 

Alltid en fordel å ha stor tung bil. Den modusen er bare et par hundre kilo lettere enn volvoen. Bilene har blitt tyngre og tyngre de siste årene.

 

Hadde modusen møtt en volvo av nyere sort, f.eks en XC90 så ville eg valgt Volvoen å sitte i hvertfall :)

 

For ikke å snakke om i krasj med tunge kjøretøy...

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Når folk hallusinerer, kan de da føle/kjenne ting? Kan de for eksempel ta på noe og føle det, slå noen og få vondt i hånda også videre?

 

Det kommer ann på.

 

Hvordan hallisjoner er det snakk om?

 

Har opplevd før å hallusinere så kraftig at jeg har plukket opp ting fra bakken som ikke har vært der og på en måte følt det.

Har også sett piggtråd blitt dratt bortover kroppen og skjent det.

 

Men følelsene er ikke helt som på ekte, egentlig veldig vanskelig å forklare.

Er mere sånn at du så vidt skjenner noe og skvetter til og den følelsen du får når du skvetter lager på en måte følelsen av at du feks får en pil i brystet (opplevd det også)

 

Heldigvis flere år siden jeg har hat slike hallisjoner :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...