Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Utrolig at alle brillebutikkene satser på dyre merker, når en kinesisk produsent kunne laget innfatninger ti 10 kroner per stykk.

Godt Specsavers har skjønt det, da.

 

Hvis jeg ikke kjører Lamborghini, bruker Chanel-klær eller Gucci-veske, hvorfor skulle jeg da ville ha designerbriller?

Utrolig at Specsavers er den eneste butikken som har skjønt at det finnes et marked for folk som kjører Peugeot og spiser First Price-mat.

 

så klart det finnes marked for alle typer briller, tror dette går mer på fortjeneste.

jeg fikk 1000kr avslag sist jeg kjøpte solbriller, dette sier jo litt om fortjenesten butikken har på det.

uten at jeg vet, så antar jeg vel at de kunne hatt fortjeneste på 1500-2000 om jeg hadde kjøpt til full pris, slikt blir det raskt mye penger av. det er lettere å selge 1 brille med 2000 i fortjeneste enn 200 briller med 10kr i fortjeneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er billigst å produsere innfatninger i billig plast. Dette kan man se på merkebriller om man ser på prisene. Fra samme produsent så reflekteres materialvalg veldig i prisen, der metallkonstruksjoner ligger høyere i pris enn minimalistiske plastinnfatninger.

 

Enkelte materialer har store fordeler; f.eks vil en metallinnfattning vare lenger, siden oljene fra huden vår gradvis spiser opp plastinnfatninger. Titan-baserte innfatninger er f.eks tilnærmet uknuselige. Jeg kan vri stengene på innfatningen min 90 grader ifra hverandre og de går tilbake til sin opprinnelige form når jeg slipper. (De tåler bortimot 180 grader, men da må man bøye tilbake, og det er stress.)

 

Luxottica er relevant når det er snakk om designerinnfatninger. Se på listen, de produserer for mange av de store merkene.

Lenke til kommentar
Godt jeg har perfekt syn, men skulle jeg hatt briler, ville jeg valgt SpecSavers.

Det skal ikke stå Gucci på mine briller om det koster ekstra.

 

 

Jeg spør igjen:

Hvorfor sier man at negative ting "suger"?

 

er ikke alle som deler det synet på merker :p

har perfekt syn jeg også...

 

grunnen til at "suger" er negativt er at støvsugeren suger, og støvsugere er kjipte, bare kjedelig jobb med det. dette er tatt fritt ut fra egen fantasi.

alternativt det mer erotiske suge(som i blow-job), som stort sett ikke er positivt når det sies til en gutt, har mer tro på dette uten at jeg har nok konkret å vise til

Lenke til kommentar

Klokken min er ikke italiensk, og den er av titan.

 

I mekaniske ting finner man ofte titan, men blant motevarer derimot er det kanskje mere skjeldent.

 

 

Litt utenfor spørsmålet, men riseren på Heidrun er av titan.

Hørt prislappen var på over 1 milliard kroner.

 

Edit:

http://no.wikipedia.org/wiki/Riser

 

Har normalt en diameter på 30 tommer.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Nei. Man får noname-merker i titan også.

 

Mine er fra tyske Eschenbach; spesialist på no-nonsense rene synshjelpemidler.

 

Man har også samme forskjellen i glass; i form av tre hovedtyper: plast, herdet plast, og glass. Førstnevnte er superbillig, og får riper tvert, herdet plast er et par hundrelapper dyrere og varer mye lengre, og ekte glass er mest ripebestandig, men tungt. Det koster også ekstra om man vil ha tynne glass; selv om man har meget store styrker trenger man ikke å ha colabunn-glass, betaler man litt ekstra får man tynne glass for de fleste styrker.

Lenke til kommentar
Man har også samme forskjellen i glass; i form av tre hovedtyper: plast, herdet plast, og glass. Førstnevnte er superbillig, og får riper tvert, herdet plast er et par hundrelapper dyrere og varer mye lengre, og ekte glass er mest ripebestandig, men tungt. Det koster også ekstra om man vil ha tynne glass; selv om man har meget store styrker trenger man ikke å ha colabunn-glass, betaler man litt ekstra får man tynne glass for de fleste styrker.

Feil. Råvareprisen på plast og glass er faktisk den samme.

Men plast egner seg bedre for masseprodusjon og fine detaljer enn glass, derfor kan sluttproduktet bli litt billigere i mange produkter.

Innen brilleglass er herdete plastglass de aller dyreste, dyrere enn tynne glassglass.

Lenke til kommentar
Klokken min er ikke italiensk, og den er av titan.

 

I mekaniske ting finner man ofte titan, men blant motevarer derimot er det kanskje mere skjeldent.

 

 

Litt utenfor spørsmålet, men riseren på Heidrun er av titan.

Hørt prislappen var på over 1 milliard kroner.

 

Edit:

http://no.wikipedia.org/wiki/Riser

 

Har normalt en diameter på 30 tommer.

 

Hvorfor har de lagd en riser i titan?

 

AtW

Lenke til kommentar
[..]

 

Hvorfor har de lagd en riser i titan?

 

AtW

 

Det aner jeg ikke.

Mulig de sparer en del velikeholdskostnader eller noe i den duren.

Eller så skal man jo ikke se bort i fra at de bare hadde et prøveprosjekt.

De tjente den vel inn etter noen måneder uansett :p

 

Edit; Har ikke hørt om noen andre som har det, så tviler på at det var noe knallsuksess.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Ble noen av de største nazistene snille etter krigen, og ville gjøre det godt igjen?

Eller fortsatte alle de som overlevde Nürnbergprosessen med å dyrke Hitler?

Umulig å svare noe konkret på det. Noen av aldri nazister, andre var innbitte nazister, og andre igjen angret det de hadde gjort osv.

Lenke til kommentar
Hvorfor har de lagd en riser i titan?
Titan har alle de gode egenskapene til aluminium (lav vekt, korrosjonsmotstandig og fleksibel) og er i tillegg solid/sterkt. Siden risere må være fleksible i et maritimt miljø, og samtidig være sterke nok til å ikke ryke, så utelukker det ganske mange materialer. Rustfritt stål er lite fleksibelt. Aluminium er svakt. Jern/stål ruster. Så jeg antar at de fant det kostnadsmessig forsvarlig å bruke titan, fremfor å til stadighet måtte bytte. Produksjonsstans koster trolig langt langt mer.
Lenke til kommentar
Hvorfor har de lagd en riser i titan?

I bølgesonen er titan faktisk det eneste materialet som holder. Den jordvarme oljen på innsiden og de stadige saltvannskvettingene på utsiden korroderer hull på selv syrefast stål på et par uker. Aluminium korroderer også raskt i disse forholdene, og man har også prøvd med messing, men også det korroderer raskt i dette miljøet.

 

I teorien kunne de sikkert brukt gull, men det er for dyrt og mykt i praksis. Så allerede på 70-tallet ble titan tatt i bruk, om ikke i hele stigerøret, så i hvert fall i bølgesonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...