Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ulovlig for meg å hente kompiser som har vært ute på byn, gitt at jeg kjenner alle, og motta penger eller noe godtgjørelse for det (f.eks. gratis tur hjem neste gang jeg er ute)?

 

Skal følge med på profesjonelle svar på denne, men min mening som taxikusk er at vennekjøring må da være lov, og kompensering for tjenesten må da være lov.

Er det da definert i Norges lover hva en venn er?

Lenke til kommentar

Venner er vel ikke noen definisjon. Trodde det gikk mer på organisert pirattaxi.

 

Eg har kjørt personer hjem som eg ikke visste mer enn at var en kompis av en kompis, og fikk rikelig betalt. Er ikke pirattaxi fordetom.

 

Men stiller man seg opp på byen og kjører tur etter tur da blir det nok noe annet.

Lenke til kommentar
Er det ulovlig for meg å hente kompiser som har vært ute på byn, gitt at jeg kjenner alle, og motta penger eller noe godtgjørelse for det (f.eks. gratis tur hjem neste gang jeg er ute)?

 

Vi har nettopp hadd et foredrag i klassen min, noen fra skatteetaten.

De forklarte det slik:

 

Hvis du mottar pengene som en gave, at de gir deg pengene av egen fri vilje, så sees ikke dette på som svart arbeide.

 

Men hvis du derimot krever penger for å hente kompissenen dine, så er dette svart arbeide,UANSETT hvor godt du kjenner folka! Dette er da straffbart. De snakka også noe om at hvis du planla, og laga deg en slags kø-liste(kjørte rundt på flere folk), så tok du jobben fra taxinæringa, svart arbeid det også!

 

 

Håper dette gjør deg litt klokere ;)

Lenke til kommentar
Er det sant at det er en paragraf i straffeloven som krever at man i utmark har nødt til å fortære nøtter på stedet, altså ikke har lov å ta de med seg? Finnes det en eneste god grunn for at denne eksisterer enda?

I gamle dager fantes det en lov som het 'Veidemanns Lov' som sa at reisende kunne fangste det de trengte for å spise under reisen. Maten måtte fortæres der de fanget den. Loven ble fjernet på 1800-tallet, jeg aner ikke om nøtter var omfattet av loven men jeg tviler.

Lenke til kommentar

"§ 400. Den, som paa uindhegnet Sted plukker vilde Nødder, som paa Stedet fortæres, eller vilde Bær, Sop eller Blomster eller optager Rødder af vilde Urter, bliver ikke at straffe.

 

Denne Bestemmelse finder ikke Anvendelse paa den, som plukker Multer paa Multebærland i Tromsø Stift enten mod Eierens udtrykkelige Forbud eller uden at fortære dem paa Stedet."

 

Var det ingen grunn som helst til at nøtter måtte fortæres på stedet?

Lenke til kommentar
Hvorfor er ofte herretoalettet i mer eller mindre offentlige bygninger innerst i gangen?

Det har jeg ikke tenkt over, men når du sier det så tror jeg at det gjelder for de plassene jeg er også. Jeg kan tenke meg to grunner (ikke begrenset til herre-):

- Ingen vil ha et toalett vegg i vegg med sitt kontor eller sitt restaurantbord. I enden av gangen har toalettet færrest mulig naboer.

- Ved oppføring av bygg ønsker man å samle våtrom i kolonner på grunn av enklere og billigere røropplegg, samt enklere konstruksjon av rommene (membraner, sluker, avløp, avlufting, stigerør mellom etasjene, minst mulig horisontalt røropplegg osv)

- Man vil helst ikke ha vinduer inn til toalett, altså de må være innerst i bygget.

 

EDIT: Eller for å si det på en annen måte: Toalett er ett av rommene som har minst bruk for vindu, derfor sparer man heller utvendige vegger med vindu til rom som trenger det mer.

Jeg har kommet fram til det samme som dere skriver fra før, men jeg tenkte spesifikt på herretoalettet. Hvis man har et kjøpesenter f. eks. Der har du, som vi har vunnet ut, toalettene samlet litt i utkanten, ofte i en slags gang. Blandt disse er herretoalettet ofte innerst. Hvorfor? Det skulle jo ikke være none tekniske forskjeller på dame- og herretoalettet.

Lenke til kommentar
Jeg har kommet fram til det samme som dere skriver fra før, men jeg tenkte spesifikt på herretoalettet. Hvis man har et kjøpesenter f. eks. Der har du, som vi har vunnet ut, toalettene samlet litt i utkanten, ofte i en slags gang. Blandt disse er herretoalettet ofte innerst. Hvorfor? Det skulle jo ikke være none tekniske forskjeller på dame- og herretoalettet.

Det er skjult diskriminering satt i system. Men seriøst, hvorfor lurer du på noe sånt? Har du i det hele tatt nok data for at det er statistisk signifikant? Eller er det bare ditt konfirmeringsbias som gjør at du trekker konklusjonen?

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg han lurer på hvorfor noe er, uten at han har vist at det er slik. Jeg tror heller spørsmålet og svaret som ligger nærmere virkeligheten er: Hvorfor har jeg fått det for meg at herretoaletter ligger oftest innerst i ganger? Svaret er mest sannsynlig konfirmeringsbias og ikke nok data.

 

Edit. ser at jeg svarte til spørsmålsstiller, så "han" kan byttes ut med "du"

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Kan endre spørsmålet hvis det er så helvettes vanskelig: Er det noe logisk som kan tilsi at herretoaletter blir plassert lengst inn i gangen der toalettene er?

Blir du sur siden jeg påpeker dine forhastede konklusjoner? Om det er noe logisk? Hva skulle det være? At de som lager byggetegningene oftest er menn og de gjør det for å være gentlemen. Er det slike svar du vil ha?

Lenke til kommentar
Jeg har kommet fram til det samme som dere skriver fra før, men jeg tenkte spesifikt på herretoalettet. Hvis man har et kjøpesenter f. eks. Der har du, som vi har vunnet ut, toalettene samlet litt i utkanten, ofte i en slags gang. Blandt disse er herretoalettet ofte innerst. Hvorfor? Det skulle jo ikke være none tekniske forskjeller på dame- og herretoalettet.

Det kan ha noe å gjøre med innsyn til pissoaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...