Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg høre at energien man bruker går over til varme - svette. Svetten fordamper og etter hvert blir det regn. Spørsmålet er da; hvis flere folk i ørkenland var mer aktive og svettet ville det regnet mer da?

9378380[/snapback]

Det var da svært forenklet å si det sånn, men joda hvis alle i verden samlet seg på samme sted under en åpen himmel og startet å svette enormt så kunne det ha litt å si, men hvis du setter på en kjele vann og koker det opp så har nok det en større virkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag fikk jeg høre at energien man bruker går over til varme - svette. Svetten fordamper og etter hvert blir det regn. Spørsmålet er da; hvis flere folk i ørkenland var mer aktive og svettet ville det regnet mer da?

9378380[/snapback]

Ja, under den forutsetning at vannkildene til de som svetter ikke ville fordampet vannet likevel. Spørsmålet er bare hvor forsvinnende lite svetten utgjør av regnet. Det blir vel omtrent som å spørre om havet blir gulere hvis man pisser i det.

Lenke til kommentar
Er det èn stor mottaker for disse flaskene, eller finnes det flere forskjellige firma som smelter de om til nye flasker?

9376924[/snapback]

Plastflasker sendes ofte i retur til tapperiet. Der har de en vaskemaskin som vasker flaskene, og så brukes de på nytt.

9378420[/snapback]

Man må skille mellom de gode gamle plastflaskene og engangsembalasje. Panteflasker som forsvinner gjennom pantemaskinen og inn på bakrommet settees i kasser og returneres for vask og omtapp på lik linje med glassflaskene. Forskjellen er at plastflasker (typisk 1,5litersflaska) har begrenset antall omløp før den må kasseres.

Alle flasker som blir dytta til side blir komprimert sammen med boksene og blir sendt til gjenvinning. Om det er ett eller flere mottaksteder aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Ca. 10 kr i enkeltpakker, litt mindre om du kjøper 10 kg.

Prisen på gjær kjenner jeg ikke.

9380357[/snapback]

Spørs vel hva slags gjær man trenger ... bakegjæra er vel ikke så dyr, men ikke fullt så god å bruke.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det da noen klokker som ikke tikker? :ermm:

9381095[/snapback]

Tannhjulene lager vel for svak lyd, slik at vi ikke kan høre dem.

9381113[/snapback]

Kanskje det :hmm:

Hvorfor er det da noen klokker som ikke tikker? :ermm:

9381095[/snapback]

Digitale? :whistle:

9381246[/snapback]

Ja, kanskje det å :p

Klokka jeg tenkte på var den det er bildet av i signaturen min (i min nerdebule :w00t: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...