Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor klarer jeg ikke å huske en viss fødselsdag til en viss bedre halvdel, når jeg husker hvert eneste referansenummer til alle kinobilletter jeg har kjøpt det siste året?

:wallbash:

Det henger sammen med hvor mye oppmerksomhet du gir til de enkelte tingene. Du har antagelig brukt mer krefter på å huske referansenumrene enn fødselsdagen gjennom det siste året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mythbusters sier får de bare si, faktum er at når en gjesper, gjesper ofte folk ved siden av også. MB var bevisst på det i testen sin, derfor gjorde de det ikke ubevisst.

Jeg merker at hvis en i nærheten gjesper på jobb, må jeg gjøre det også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd det samme, jeg har begynt å gjespe når jeg ser andre gjespe.

EDIT: Når jeg begynte å google opp temaet og lese om gjesping, begynte jeg å smågjespe. Det selv om jeg ikke ventet eller tenkte at jeg skulle begynne å gjespe nå, og jeg ellers ikke har gjespet i hele dag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hva mythbusters sier får de bare si, faktum er at når en gjesper, gjesper ofte folk ved siden av også. MB var bevisst på det i testen sin, derfor gjorde de det ikke ubevisst.

Hvis du vet at det er et faktum så må du gjerne dele med oss hvordan du har fått det bekreftet så sikkert.

Folkene som var med i testen til mythbusters viste selvsagt ikke hvilket eksperiment de ble utsatt for. De trodde det var en lesetest i et venterom. De visste ikke at det var utplassert en gjesper i rommet eller at de ble filmet. Konklusjon: gjesping smitter ikke.

Jeg har merket "smitteeffekten" selv men det kan like gjerne være placebo fordi man husker myten eller blir påminnet den av andre og dermed påvirker resultatet selv.

Lenke til kommentar
Da har de gjort noe feil. :p Altså, jeg blir alltid smittet av at andre gjesper om jeg ikke tenker på det. Om jeg fokuserer på å ikke bli smittet, så blir jeg ikke det heller. Mulig det var slik med Mythbusters også?

Er det når du ser at noen andre gjesper, eller er det når du kun sitter i samme rom/er i nærheten?

Lenke til kommentar

Hvis du vet at det er et faktum så må du gjerne dele med oss hvordan du har fått det bekreftet så sikkert.

Folkene som var med i testen til mythbusters viste selvsagt ikke hvilket eksperiment de ble utsatt for. De trodde det var en lesetest i et venterom. De visste ikke at det var utplassert en gjesper i rommet eller at de ble filmet. Konklusjon: gjesping smitter ikke.

Jeg har merket "smitteeffekten" selv men det kan like gjerne være placebo fordi man husker myten eller blir påminnet den av andre og dermed påvirker resultatet selv.

Og når ble Mythbusters en pålitelig kilde?

Det er mye forskning som tilsier at gjesping er smittsomt.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/6270036.stm

http://www.scienceline.org/2007/09/24/ask-anderson-yawn/

EDIT: Se også her, i anerkjente American Scientist: "yet contagious yawning is confirmed only in humans and chimps."

Jeg leste også et sted at man har funnet at gjesping ikke er smittsomt for barn under fire år og autister. Det kan skyldes at det henger sammen med evnen til å føle empati.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Mye av det Mythbustes gjør er vel mest "show" og vitenskapen bak er vel ikke alltid på topp.

Uansett, mine foreldre har tre hunder og selv har jeg to.

Alle de fem hundene jeg har i min nære krets kan jeg få til å gjespe ved å "late som" jeg gjesper selv. En skulle tro hundene ikke har forutsetninger til å reagere bevisst på noe de har lest.. ;)

Gjesper gjør de iallefall om jeg "provoserer" dem til det.

Lenke til kommentar
Mye av det Mythbustes gjør er vel mest "show" og vitenskapen bak er vel ikke alltid på topp.

Uansett, mine foreldre har tre hunder og selv har jeg to.

Alle de fem hundene jeg har i min nære krets kan jeg få til å gjespe ved å "late som" jeg gjesper selv. En skulle tro hundene ikke har forutsetninger til å reagere bevisst på noe de har lest.. ;)

Gjesper gjør de iallefall om jeg "provoserer" dem til det.

Faktisk er det kun hos mennesker og sjimpanser hvor man har bevist smittsom gjesping.

Lenke til kommentar
Faktisk er det kun hos mennesker og sjimpanser hvor man har bevist smittsom gjesping.

Mulig det, men siden hundene mine/våre ikke kan lese, så vet de ikke det, og gjesper fint i takt med meg :)

Du vet vel også at humler ikke kan fly ifølge vitenskapen. De har for stor og tung kropp i forhold til vingestørrelsen, men siden de ikke er særlig interessert i vitenskap, så flyr de likevel ;)

Lenke til kommentar
Du vet vel også at humler ikke kan fly ifølge vitenskapen. De har for stor og tung kropp i forhold til vingestørrelsen, men siden de ikke er særlig interessert i vitenskap, så flyr de likevel ;)

Dette er en gammel myte, men ikke sant.

Ellers sier jeg bare at det ikke har vært bevist i forsøk at hunder reagerer på gjesping. Det kan være at hundene dine er uvanlige, eller at det er noe med settingen du snakker om som ikke har blitt fanget opp i forsøkene som har blitt gjort.

Lenke til kommentar

Wikipedia sier bl.a. dette:

The yawn reflex is often described as contagious: if one person yawns, this may cause another person to "sympathetically" yawn.[7][19] Observing another person's yawning face (especially his/her eyes), even reading, or thinking about yawning, can cause a person to yawn. [20][21][22] The proximate cause for contagious yawning may lie with mirror neurons, i.e., neurons in the frontal cortex of certain vertebrates, which upon being exposed to a stimulus from conspecific (same species) and occasionally interspecific organisms, activates the same regions in the brain.[23] Mirror neurons have been proposed as a driving force for imitation which lies at the root of much human learning, e.g., language acquisition. Yawning may be an offshoot of the same imitative impulse. A 2007 study found that young children with autism spectrum disorder do not increase their yawning frequency after seeing videos of other people yawning, in contrast to typically developing children. This supports the claim that contagious yawning is based on the capacity for empathy.[24]

For meg betyr det at, som du sier, gjesping som smitter, enten kommer av placebo, eller fordi man mer eller mindre er "opplært" til det, det er normalen i samfunnet. Jeg merker seg at jeg kan bli smittet til å gjespe om andre gjesper, men hvorfor vet jeg ikke.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Og når ble Mythbusters en pålitelig kilde?

Pålitelig og pålitelig. Det var det jeg hadde av kilder. På det tidspunktet jeg skrev innlegget var det ikke linket noen annen dokumentasjon om gjesping. Litt troverdig informasjon er vel bedre enn ingen troverdig informasjon? ;)

Men takk for ditt bidrag til mer troverdige kilder enn Mythbusters igjen. Mythbusters må ha gjort noe feil (det er forsåvidt ikke første gangen, selv om mange av testresultatene deres også er riktige)

Humler har alltid kunnet fly i følge vitenskapen. Både før og etter de skjønte hvordan. Poenget er at humler ikke glideflyr slik som fly. Helikoptre glideflyr heller ikke.

It is believed that the calculations which purported to show that bumblebees cannot fly are based upon a simplified linear treatment of oscillating aerofoils. The method assumes small amplitude oscillations without flow separation. This ignores the effect of dynamic stall, an airflow separation inducing a large vortex above the wing, which briefly produces several times the lift of the aerofoil in regular flight. More sophisticated aerodynamic analysis shows that the bumblebee can fly because its wings encounter dynamic stall in every oscillation cycle.[28]

Kilde og referanse nr 28.

Jeg får følge opp med et snedig spørsmål: Har noen prøvd å lage en flymaskin som etterligner biens flyteknikk? F.eks en farkost på størrelse med et fjernstyrt helikopter? I så fall, hvordan gikk forsøket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...