Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En leilighet på 35 kvadratmeter og 2,4 meter takhøyde inneholder ca. 84 000 liter luft, som i følge dine tall vil gi 84000/600= 588 kJ per grad, og vi har ca. 11200 kJ, som er nok til å varme luften i leiligheten 19 grader. Når det er sagt, så ser vi da bort ifra varmetap, og oppvarming av inventar som krever langt mer energi per volumenhet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En leilighet på 35 kvadratmeter og 2,4 meter takhøyde inneholder ca. 84 000 liter luft, som i følge dine tall vil gi 84000/600= 588 kJ per grad, og vi har ca. 11200 kJ, som er nok til å varme luften i leiligheten 19 grader. Når det er sagt, så ser vi da bort ifra varmetap, og oppvarming av inventar som krever langt mer energi per volumenhet. :)

Ah, stemmer - var en null som ble borte fra areal til volum xD 

 

 

Oppvarming av inventar vil jeg tro krever endel energi ja ;) 

Lenke til kommentar
Hvis vi går utifra en pakke på f.eks. 400g, så blir det ca. 3,11 kWh. Dette tror jeg er nok til å varme opp i hvertfall middels store leiligheter.

3 kW er omtrent det det tar å holde konstant innetemperatur i en middels 20 år gammel enebolig uten varmepumpe på vinteren.

 

Dersom du skulle varmet opp en leilighet fra utetemperatur så ville du ikke fått mye lunk med bare 3,1 kW i bare 1 time.

Lenke til kommentar

70 kvadrats leilighet i andre etasje, stue på 25 kvadrat.

 

En panelovn på 2kW, skal stå på en god stund for å heve tempen betraktelig fra rundt 18 grader. Så 3,1kWh holder neimen ikke til mye nei.

 

Fyrer med ved, denne brenner på rundt 5-7kW. Da blir det en del raskere varmt i stuen, men skal fyre en stund skal eg fyre opp tempen og samtidig ha dørene åpne til de andre rommene.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg lurer på hvorfor iallverden det har seg slik at jeg blør neseblod fra det høyre neseboret NØYAKTIG hver andre måned?

 

På forhånd takk!

 

Hmmz hmmz, kanskje noe psykologisk som at du tror du kommer til å gjøre det - derfor gjør du det?

 

 

Vet selv at hvis jeg drikker et stort glass og sier til megselv at jeg ikke blir fyllesyk hvis jeg gjør dette, så blir jeg ikke fyllesyk :p

 

Bare noen tanker.

 

Edit:

Er spenst treningssentrene tilrettelagt damer? virket nesten slik på hjemmesiden dems.

Dette vet vel Spenst treningssenter veldig mye bedre enn diskusjon.no

Endret av storken
Lenke til kommentar
Når fargeblinde ikke ser forskjell på rødt og grønt, ser de da bare rødt eller bare grønt?

De fleste rødgrønnfargeblinde ser lite intense rød- og grønnfarger som enten grå (vanligst) eller som mest røde eller mest grønne farger. De fleste av de rødgrønnfargeblinde er ikke helt fargeblinde pg klarer derfor fint å se forskjellen på røde og grønne trafikklys og skiltfarger, men vil ha store problemer med å se forskjell på grågrønt og grårødt.

Det finnes også noen få som er fargeblinde for blått og gult, såkalt blågulfargeblinde.

Lenke til kommentar

De ikke trivielle nullene i riemann zeta funksjonen er distribuert likt som energinivåene i store atomer, det finnes hvertfall en sammenheng her mellom zeta funksjonen og "random matrix theory" slik jeg har forstått det. Vet noen andre om andre sammenhenger mellom primtall/nummer teori og fysikk?

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...