Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg skal sende en pakke til noen som er i Korea, hvordan gjør jeg det og sikrer at den kommer frem raskest mulig?

 

Hvis brevet ikke er sendt som "Air Mail" tar det sikkert lang tid., regner med du mener Sør-Korea.

Pakkepost: CarryOn Cash tar 6-8 dager + at du bør regne litt ekstra fram mot jul.

 

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Pakker/951.cms

 

Link til tidstabell t.h.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Har "alle" land et firma ala norske Posten?

Står ingenting direkte annet enn at posttjenesten som regel er underlagt "statlige forskrifter".

Norsk Wikipedia og Engelsk Wikipedia.

Søkemotor er en fin bil ;)

 

Forøvrig har iallefall alle de 50 landene jeg har besøkt et offentlig/statlig (og som oftest) fungerende postvesen. Siden jeg har vært i en god del avkroker, så regner jeg med at alle lande med relativt oppegående infrastruktur har et (statlig kontrollert) postverk.

Lenke til kommentar
Har "alle" land et firma ala norske Posten?

Alle siviliserte land har fraktselskaper for brevpost, men ikke alle har ett statseid/statsdrevet fraktselskap for brevpost. Noen land har ett eller flere privateide or privatdrevne fraktselskaper for brev.

 

Tidligere hadde Posten monopol på frakt av brev og private pakker. Monopolet ble delvis oppløst og selskaper som tidligere bare har fraktet pakker for næringslivet har nå begynt med pakkefrakt for private. Posten har fortsatt monopol på frakt av brevpost (konsesjon), men det ligger i tiden at Posten privatiseres og konkurranseutsettes. Men det vil nok fortsatt bli konseksjonspliktig, uansett hvilke selskaper som tar anbudet/jobben.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg skal spille Fifa eller andre spill fra EA Games dukker samms spørsmål opp, og jeg og søskenbarnet mitt har hatt utallige diskusjoner angående temaet. Hva er det egentlig som blir sagt når EA Games logoen dukker opp på skjermen? Det er noe lignende som "EA Games, tennergame". Søskenbarnet mitt mener det er "It's in the game", men blir sagt veldig fort. Noen som har fasit?

Lenke til kommentar
Har "alle" land et firma ala norske Posten?

 

Alle land som har et fungerende styresett og noenlunde infrastruktur har i praksis et postvesen, men man har ikke noen garanti for at alle kriker og kroker dekkes av dette.

 

Medlemslandene i Verdenspostforeningen: http://www.upu.int/members/en/members.html

 

T.o.m. Nord-Korea - Democratic People's Rep. of Korea.

Men se ikke bort ifra at det meste av posten fra utlandet blir undersøkt og ev. sensurert.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Hvis jeg skal sende en pakke til noen som er i Korea, hvordan gjør jeg det og sikrer at den kommer frem raskest mulig?

 

Hvis brevet ikke er sendt som "Air Mail" tar det sikkert lang tid., regner med du mener Sør-Korea.

Pakkepost: CarryOn Cash tar 6-8 dager + at du bør regne litt ekstra fram mot jul.

 

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Pakker/951.cms

 

Link til tidstabell t.h.

Mete selvsagt sørkorea ja. :)

Lenke til kommentar

Har en "sukkerbit" i en ny lampe som jeg skal koble opp. Problemet er at denne lampa har en ny type, som jeg ikke forstår helt hvordan skal fungere.

 

Er ganske stor med klamper på toppen, men jeg får ikke kablene til å festes på noe vis.

Noen som har peiling? Hva er disse nye for noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...