Lionel_Luthor Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Det var det Tusen takk for svar begge to Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Jeg er usikker på hvor snedig dette er, men jeg prøver likevel. Hvis en person heter f.eks. Ola Christian Nordmann, er da det midterste navnet et fornavn eller et mellomnavn? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Alle navn som ikke er etternavn er fornavn. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Alle navn som ikke er etternavn er fornavn. Feil. Man har kun ETT fornavn, og kun ETT etternavn. Alle andre navn mellom disse, som ikke er bundet sammen med fornavnet eller etternavnet med strek, er mellomnavn. Ola er fornavn Christian er mellomnavn Nordmann er etternavn. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Så mellomnavn kan like godt være navn som kan brukes som fornavn, som navn som kan brukes som etternavn? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Stemmer det. Ta kona mi når me giftet oss. Hun ville ha med sitt "pikenavn". Det ble da hennes mellomnavn hvis hun skulle ha mitt etternavn bakerst i navnet. Bygd opp slik i Norge: Fornavn Mellomnavn Mellomnavn Mellomnavn Mellomnavn Etternavn f.eks Edit: Hvis eg leser lovdata rett så er det eg skriver over litt feil, det eg skriver over er i henhold til navneendringsskjemaet kona mi fikk når hun skulle skifte navn. Mulig det har vært endringer. Lovdata sine sider sier at navn som kan være etternavn kan være mellomnavn. Man har kun lov til ett etternavn, men står ingenting om antallet fornavn. Og det betyr at Ole Christian Nordmann har to fornavn og et etternavn. Beklager den feilen der. Lovdata sine navnesider Endret 5. november 2009 av Jotun Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Hvis jeg skal sende en pakke til noen som er i Korea, hvordan gjør jeg det og sikrer at den kommer frem raskest mulig? Har fått kort der nede fra som er sendt gjennom vanlig post som har brukt et par måneder og sånn og det er jo lite koselig hvis man skal sende julegave. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Jo, du sender den like etter jul, så er du sikker på at den er fremme til neste år Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Jo, du sender den like etter jul, så er du sikker på at den er fremme til neste år Kreativt svar, men det hjelper meg svært lite. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Hva med å levere den personlig da? Dyrt, men du er i alle fall sikker Endret 5. november 2009 av Tom Ølboks Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Blir litt i dyreste laget. Sett "billig"-billetter som starter på 7-8K hver vei liksom Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Nei da vet jeg ikke Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Hvis jeg skal sende en pakke til noen som er i Korea, hvordan gjør jeg det og sikrer at den kommer frem raskest mulig?Har fått kort der nede fra som er sendt gjennom vanlig post som har brukt et par måneder og sånn og det er jo lite koselig hvis man skal sende julegave. Ring et transportselskap, jeg har fått sendt en stor pakke fra Bergen til litt utenfor Wien i østerrike på under 24 timer. Betaler du, så kommer ting fram. Flere fraktselskaper har en egen avdeling som tar hånd om sendinger som ikke dekkes av deres vanlige produkter. Evt så kan du vel bare sende det med et fraktselskap med et vanlig produkt? Det finnes jo ørten av de som har tidsgaranti. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Hvor mye rabatt kan man forvente å oppnå ved langtidsleie av hotellrom? F.eks 6 måneder. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Hva er det som bestemmer om man er i eller på en plass? Visst man bruker oslo som eksempel. Det blir helt feil å si at jeg er på Oslo mens man kan godt si at jeg er på Bryne. Edit: glemt noen ord. Endret 5. november 2009 av Big tony Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Språkrådet dukker opp som 6. treff på google. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Hva er det som bestemmer om man er i eller på en plass?Visst man bruker oslo som eksempel. Det blir helt feil å si at jeg er på Oslo mens man kan godt si at jeg er på Bryne. Edit: glemt noen ord. Hovedregelen er at tettsteder er på, byer er i. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Det spørs jo også noe på geografien: På en slette/topp I en dal Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Det gjelder vel bare når du skal en plass? "Drar oppover til Drammen" "Skal innover til Oslo" "Skal ned til Kristiansand" osv. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. november 2009 Rapporter Del Skrevet 5. november 2009 Hvor mye rabatt kan man forvente å oppnå ved langtidsleie av hotellrom? F.eks 6 måneder. Lite vil jeg tro, her i området er de fleste hoteller fulle i ukedagene. Når det er sagt så bor en kamerat av meg i Thailand på hotell for 75,-/dagen(dobbeltrom), han betaler leie for 6mnd om gangen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå