Lednar Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Tannkrem med "whitening"-effekt!Hvordan fungerer det, egentlig? Bare humbug? Har litt forståelse for at tannkremene med sånne små korn i til en viss grad kan skrape vekk noe av misfargingen på tennene, men jeg skjønner ikke at det kan være så mye at det er synlig. Og hva med tannkremene uten korn? Takker for svar endrebjo Den der lurte jeg også på. Noen som vet egentlig hvor lang tid de mener det skal ta før at du faktisk legger merke til forskjell? Endret 4. november 2009 av Lednar Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Tannkrem med "whitening"-effekt!Hvordan fungerer det, egentlig? Bare humbug? Har litt forståelse for at tannkremene med sånne små korn i til en viss grad kan skrape vekk noe av misfargingen på tennene, men jeg skjønner ikke at det kan være så mye at det er synlig. Og hva med tannkremene uten korn? Takker for svar endrebjo Den der lurte jeg også på. Noen som vet egentlig hvor lang tid de mener det skal ta før at du faktisk legger merke til forskjell? 14 dager.. veldig vanskelig og se selv om det funker eller ikke.. særlig vist du ser deg i speilet vær dag.. men jeg føler det hjelper litt.. Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Ja, idag hadde jeg en av mine mindre smarte ideer - som førte til noe uventet. Jeg hadde to colaflasker som måtte være helt tørre innvendig. Vaska med veldig varmt vann, men all fuktigheten kom ikke ut og det kondenserte mye mot toppen. Siden jeg ikke har hårføner eller tilgang på det, bestemte jeg meg for å putte flaskene i mikroen. Det gikk helt fint i begynnelsen det, sjekka de ofte, men det var ikke antydning til at flaskene ble varme - de bittesmå vanndråpene som var igjen inni flaskene ble mindre og mindre. Satte den på 2 min og gikk en rask tur på rommet - når jeg kom tilbake var den ene flaska deformert som bare faen! Åpna mikroen og tok ut flaska - ikke mye mer enn lunka, men fortsatt veldig deformert. Jeg hadde to flasker inni, men bare en ble påvirket. Finner ikke helt en forklaring, men kanskje skikkelig varm damp var med i bildet - men flaska var virkelig ikke varm i punktet der den var deformert xD Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Mikrobølgene varmer bare fett og vann, så kanskje det var en konsentrasjon av vann som overførte litt av varmen til flaska, så plasten smeltet. For det er vel det du mener med deformert, at flaska hadde smeltet? Lenke til kommentar
Søren Svøpe Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Det er egentliug bare fett og vann som blir varme av strålene. Hvordan plastflasker greide å bli deformert vet jeg ikke. Men en ting er sikkert. Mikrobølgeovner stråler ujevnt. Se for deg at strålene er en sprettball som spretter rundt i en gymsal. Det er fullt mulig å være der inne uten å bli truffet. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Hva skjer med strålingen til en mikrobølgeovn om man tar den på uten noe inni å varme opp? Lenke til kommentar
Søren Svøpe Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Stråla spretter rundt inni ovnen helt til den finer veien inn i magnetronen igjen. Den overopphetes. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Den overopphetes ikke da det er en vifte i alle nyere mikroer. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Etter hva jeg har forstått så er L4D2 demoen kun gitt ut til folk som har forhåndsbestilt, amirite? Forhåndsbestilte ifra Gamezone for noen dager siden, og nå finner jeg ut at steam-accounten min har L4D2-demoen i lista (laster ned nå). Det som er litt snedig er at jeg ikke husker at jeg noen gang har oppgitt steam-accounten min til Gamezone. Har de miksa litt med eposten min sammen med Valve for å få tak i kontoen min? edit: Fant nettopp ut at demoen ble public idag. Endret 4. november 2009 av Mr.Graves Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Finnes det noen lyder som det ikker mulig for høytalere å spille av? Såfremt de ligger i registeret til høytaleren, selvfølgelig. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Tviler, men det kommer vel litt ann på volumet og høytaleren du spiller lyden med. Endret 4. november 2009 av myrdan Lenke til kommentar
Søren Svøpe Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Høyttaleren har en egenresonansfrekvens som den spiller av ekstra høyt. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Grå ting, ikke lengre en en halv cm. De har små bein og kryper rundt på gulvet. HAr en anelse om at de er klypedyrbeibier. Det høres ut som sølvkre. De liker seg i kjelleren her også.. Takk! Ligner ganske mye på mine smådyr og, bare at de er mindre. De voksne dyrene er mellom 7 og 12 mm lange. Sølvkre er et vingeløst insekt og har en kroppsformen er dråpeformet, noe flattrykt, langstrakt og jevnt avsmalnende bakover. De små, flate dyrene kan lett gjemme seg i sprekker og lignende. Ganske lik beskrivelse. Det er et nattaktivt insekt Det vil si at det er lyssky og aktivt i mørket. De rømmer fra lyset om man kommer inn på badet og slår på lysbryteren. Dette derimot stemmer ikke akkurat. Har alltid lyset på badet. Men det må da være det jeg har, ligner veldig på bildet, bare litt blankere og som sagt mindre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Er det fare for eksplosjon ved å tenne på gass som kommer fra en axe spray box med lighter? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Hva skjer med strålingen til en mikrobølgeovn om man tar den på uten noe inni å varme opp? Vil tro at alle wattene du sender ut vil konsentrere seg på å varme opp det lille som er av matrester og vanndamp. Mye ender nok tilbake i magnetronen og gjør den varmere. Er det fare for eksplosjon ved å tenne på gass som kommer fra en axe spray box med lighter? Nei. Det er ikke noe oksygen inni Axe sprayboksen, så det at flammen kan "gå inn" i boksen og eksplodere er bare en myte. Flammen tenner ikke nærme eller inni tuten pga mangel på oksygen. Men du kan risikere å overopphete tuten av boksen og punktere dysen sånn at gass lekker ut og du ikke får slokt den i værstefall til gassen er tom, men iløpet av hele barndommen min som "Axe pyroman" så skjedde det aldri, så sjansen er nok utrolig liten. Endret 4. november 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 Har nå en Love Hearts som det står «Cranny P» eller «Granny P» på i munnen. Hva i huleste betyr det? Har googlet det, men fant bare tre stykker som lurte på det samme og ingen svar. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Har nå en Love Hearts som det står «Cranny P» eller «Granny P» på i munnen. Hva i huleste betyr det?Har googlet det, men fant bare tre stykker som lurte på det samme og ingen svar. A competition has been held by Swizzels Matlow Ltd for 10 new messages to be put on Love Hearts, the winning entries (announced on 22nd July 2008) were "Think Pink", "Joyful Jo", "Granny P", "Me Julie Best Mum", "Juicy Jessie", "I Luv Alan", "Happy Harry", "Heart Baby", "Kin of U Home" and "Mermaid Eloise". These sweets first appeared in packs in September 2008. http://www.marketrasenmail.co.uk/news/Rase...-his.4311711.jp EDIT: Fant også en link som forklarer mer om denne Granny P, men jeg vet ikke om den er ekte. http://wiki.answers.com/Q/What_does_the_ph...ndy_Love_Hearts Endret 4. november 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Ja, idag hadde jeg en av mine mindre smarte ideer - som førte til noe uventet. Jeg hadde to colaflasker som måtte være helt tørre innvendig. Vaska med veldig varmt vann, men all fuktigheten kom ikke ut og det kondenserte mye mot toppen. Siden jeg ikke har hårføner eller tilgang på det, bestemte jeg meg for å putte flaskene i mikroen. Det gikk helt fint i begynnelsen det, sjekka de ofte, men det var ikke antydning til at flaskene ble varme - de bittesmå vanndråpene som var igjen inni flaskene ble mindre og mindre. Satte den på 2 min og gikk en rask tur på rommet - når jeg kom tilbake var den ene flaska deformert som bare faen! Åpna mikroen og tok ut flaska - ikke mye mer enn lunka, men fortsatt veldig deformert. Jeg hadde to flasker inni, men bare en ble påvirket. Finner ikke helt en forklaring, men kanskje skikkelig varm damp var med i bildet - men flaska var virkelig ikke varm i punktet der den var deformert xD Den har nok blitt ganske varm på og rundt det deformerte punktet likevel. Plasttypen i brusflasker er PET (polyetylentereftalat). Smeltepunktet for PET er hele 260°C, men denne plasten blir myk allerede ved 75°C og formbar allerede ved 170°C. Og det er den siste temperaturen som spiller inn her. Når man produserer plastflasker så ekstruderes først en 'endeløs' slange/pølse/strømpe med en temperatur på mellom 170 og 260°C som stikkes inn i og låses inne i en todelt varm form. Deretter blåses det opp et innvendig trykk som presser plasten ut i formen (teknikken kalles formblåsing). Mens forma er lukket blåses det så inn kjøligere luft slik at plasten stivner i sin nye form og når formen åpnes faller den ferdige plastflaska ut. Så kan man dytte inn litt mere plastpølse og lukke formen igjen for å lage ei flaske til. Men, denne oppblåsingen fører til at det oppstår spenninger i flaska. Så lenge flaska ikke blir for varm går dette greit, men hvis flaska kommer opp i en temperatur over 170°C så vil plasten i den prøve å gå tilbake til sin opprinnelige form, altså så nært som mulig til den opprinnelige pølseformen. Dette derformerer flaska ganske mye (don't try this at home). Slike plastflasker som brukes til flytende honning deformes allerede ved temperaturer på rett under 100°C, tøm kokende vann i en sånn (sett flaska i oppvaskkummen) og den deformeres ganske mye straks vannet tømmes oppi (dette har jeg testet selv). Endret 4. november 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 hvordan kan man påvise ammonium-acetat? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 4. november 2009 Rapporter Del Skrevet 4. november 2009 hvordan kan man påvise ammonium-acetat? Nå kan det hende jeg blander det med noe annet, men er det ikke det som smelter allerede ved 100 grader? Vet ikke om det er bra nok for å påvise at det nettopp er dette, men tror det er svært få salter som smelter ved så lave temperaturer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå