aklla Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Ja, jeg vet hva lammelser skyldes, og er helt enig med deg. Men kan det ikke skje at noen er slik jeg beskrev? Hvis ryggraden er en kabel med mange ledninger i, kan ikke de ledningene som styrer overkroppen rammes, uten at underkroppen rammes? Vi er snart 7 mrd. mennesker. EN må jo være rammet av dette. er jo teoretisk sett mulig, men når du tenker på kabel, så blir det litt feil. nervene i ryggraden er ganske myke, er ikke slik at 2 kan bli klemt flate mens resterende er helt ok. en fin sammenligning, ta hånda full av kokt spagethi og klem til, men bare la 2 av de ta støten(uten å ta 2 i fingrene og klemme da). det er ca det som skal til får å bli lam i overkroppen på en "natturlig" måte, altså uten kirurgisk inngrep som nevnt av FLarsen. Endret 2. november 2009 av aklla Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Men alle ledningene i kabelen går vel ikke helt ned dil skrittet. Idet de forgrener se og går til skuldrene, magemusklene osv. må de vel kunne skades. Hvordan kommer de ut av ryggmargen? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg kan tenke meg et fall hvor en lander på noe spesielt som gjør at en knekker begge armene oppe med skulderen, og river over nervene til armene. Vi man ikke da bli lam i armene, men fortsatt ha kontroll over resten av kroppen? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det bør være mulig. Man kan jo få armen til å "sove". Men fra livet og opp... Da skal det en god dose tilfeldigheter til tenker eg. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg kan også umulig tenke meg at nakken skulle vært lam men ikke beina. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Men alle ledningene i kabelen går vel ikke helt ned dil skrittet.Idet de forgrener se og går til skuldrene, magemusklene osv. må de vel kunne skades. Hvordan kommer de ut av ryggmargen? nervesystemet: hvor skal det skades så man blir lam i hele overkroppen men fortsatt har underkroppen i behold? så klart, man kan bli lam i begge armene ved å f.eks å kutte av nervene fra ryggraden og ut, evt ved skuldrene, men armene er ikke hele overkroppen. Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Grå ting, ikke lengre en en halv cm. De har små bein og kryper rundt på gulvet. HAr en anelse om at de er klypedyrbeibier. Det høres ut som sølvkre. De liker seg i kjelleren her også.. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nei, "continens" betyr sammenhengende, og det er ordet "kontinent" hentet fra. På hvilket språk? Ordet finnes ikke på engelsk. Jeg finner det hvertfall ikke i noen ordbøker på internett... Lenke til kommentar
Søren Svøpe Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 En butikk selger en batteridreven LED-lampe som styres med medfølgende IR-fjernkontroll. Hvor mye strøm bruker mottakerdelen når lyset er av? Kan jeg regne med at batteriene (4xAAA) er tomme på et par dager fordi IR-mottakeren bruker strøm? Den må da bruke noe strøm for å kunne merke om det sendes noe fra fjernkontrollen??? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Mottagere bruker ekstremt lite strøm. Under 1mA. Ett enkelt oppladbart AAA-batteri har rundt 900mAh og varer dermed over 900 timer i av-modus. Du må altså skifte batteri sjeldnere enn hvert halvår dersom du bruker 4 AAA-batterier. Trolig langt sjeldnere. Mottagere bruker ekstremt lite strøm. Under 1mA. Ett enkelt oppladbart AAA-batteri har rundt 900mAh og varer dermed over 900 timer i av-modus. Du må altså skifte batteri sjeldnere enn hvert halvår dersom du bruker 4 AAA-batterier. Trolig langt sjeldnere, men det er selvsagt avhengig av hvordan mottageren er konstruert. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hvorfor heter KMnO4 Kaliumpermanganat og ikke kaliummangantetraoksid? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Vill gjetting: Fordi MnO2-delen av molekylet er veldig stabilt? Altså at stoffet blir sett på som KO2-MnO2 Lenke til kommentar
Søren Svøpe Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Simen1: Tusen takk. Simen1: Tusen takk. En telefon jeg har ringer så kort at jeg ikke rekker å ta den. Hvor stiller man på en telefons ringetid? Lenke til kommentar
Musepeker Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det er det vel oppringeren som styrer? Når den som ringer deg legger på, så avslutter telefonen din "samtalen". Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det er jo begrenset hvor lenge man kan ringe uten at noen svarer? Tror det var det han mente. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hos operatøren kan man stille inn hvor lenge telefonen skal ringe før mobilsvar slår seg på. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Vill gjetting: Fordi MnO2-delen av molekylet er veldig stabilt? Altså at stoffet blir sett på som KO2-MnO2 Eh, MnO2-delen? KMnO4 saltet består vel av K- og MnO4+ ioner? Permanganat er navnet på MnO4+, derav navnet. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 En emulgator må ha en polar ende og en upolar. Er polar/upolar det samme som lipofil og hydrofil ende? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 "Ring" ##02# for å skru av viderekobling helt. Praktisk på telefoner som går fort til mobilsvar, spesielt om man ikke gidder å sjekke mobilsvar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå