Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg gikk på skolen så lærte vi at 0 var av og 1 var på, samme måte som om du skrur av og på strømmen med en bryter.

Og at strømmen enten var av eller på.

Har et program på dataen hvor jeg kan vise det med &, nog, og eller porter eller hva det nå het igjen.

 

vi lærte også at noen porter fungerte på motsatt måte og at det var 5 volt som var vanligst å bruke til dette.

 

Men det er en stund siden jeg gikk på skolen og det kan godt hende at dere mener noe annet (sent) hehe

 

 

Siden det kan være interrisangt for noen så legger jeg ved en enkel tegning som illustrerer hvordan portene i dataen fungerer.

 

Bryterne representerer klokke pulsen av eller på 0 og 1 som går vidre til 2 av mange forskjellige porter som ligger i prosessoren din.

På tegningen har jeg brukt Og og nog porter.

 

Klokkehastigheten på dataen din bestemmer hvor raskt den greier å gå fra 0 til 1.

Jo raskere den greier det, jo raskere jobber dataen.

 

 

Utennavn-1.jpg

 

Gadd ikke å bruke så mye tid på det, så skjemaet ble litt rotete :p hehe

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Zeke:

Har du noen kilde på at båndet passerer lydhodet med konstant hastighet?

Jeg mener at motoren går med samme hastighet hele tiden, og at båndet varierer hastighet utifra radius til spolene. Men hvis du aldri klipper og limer i båndet, til opptaket være på samme sted i forhold til spolene både ved opptak og avspilling. Altså vil ikke musikken høres ut som den spiller i gal hastighet.

Lenke til kommentar
Om man hadde spredt alt vannet på hele jordkloden jevnt fordelt over hele jorden, hvor dypt ville det vært? Om man ser bort ifra fjell og daler etc

Gjennomsnittlig dybde i verdenshavene er ca 3790 meter. Verdenshavene dekker ca 70% av planetens overflate. Dersom havet var like dypt over alt og fordelt over 100% av planeten så ville den gjennomsnittlige dybden vært 3790 * 0,7 = 2653 meter.

 

 

Tusen takk

Lenke til kommentar
Zeke:

Har du noen kilde på at båndet passerer lydhodet med konstant hastighet?

Jeg mener at motoren går med samme hastighet hele tiden, og at båndet varierer hastighet utifra radius til spolene. Men hvis du aldri klipper og limer i båndet, til opptaket være på samme sted i forhold til spolene både ved opptak og avspilling. Altså vil ikke musikken høres ut som den spiller i gal hastighet.

Nei, jeg bare tenkte det var logisk, så det er godt mulig det er feil. :)

Lenke til kommentar
Kanskje ikke så snedig, men hva mener posten med "følgeskader"? Hva er det? Det står ingenting om det på posten sine hjemmesider. Eller så er jeg bare dårlig til å lete.

 

En følgeskade er en skade som skjer som en følge av en annen skade.

 

Eksempel: Posten ødelegger en datamaskin du får tilsendt, men du merker det ikke. Du setter stikkontakta i veggen, og det begynner å brenne som en følge av at posten har mistet datamaskinen i bakken.Da er brannen en følgeskade.

Lenke til kommentar

Eggekoker:

 

Når alt vannet i eggekokeren er borte så går alarmen og egget er ferdig.

Når eg skal hardkoke egget så skal eg ha mindre vann i enn om eg skal ha bløtkokt i.

 

Så eg funderer litt på prinsippet. Hvorfor ikke mer vann i? Siden mer vann vil ta lenger tid å koke ut av eggkokeren.

Lenke til kommentar

http://blogs.howstuffworks.com/2009/04/20/10204/

 

Linken forklarer ikke hvorfor hardkokte egg lages med mindre vann.

 

 

 

Hva er lovligheten av programmer som Overhaulin'?

De stjeler jo bilen, selv om de har gode intensjoner.

Har de klarert det med det ekte politiet, i tilfelle offeret ikke stoler på at detektiven som kontakter ham er ekte?

Hva om offeret ikke er fornøyd med at teamet har installert 4 plasmaskjermer og 30000 watts anlegg i en original bil med affeksjonsverdi?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Golf-side sier at ballen til Tigeren flyr i 189 mph, altså 300 km/h og 83,3 m/s. Ballen akselerer (positivt vel og merke) kun mens den blir påvirket av køllen.

Jeg antar at det ikke er mer enn én meter med "impact", og dermed kan vi bruke f.eks h^2

Regner vi kraften i samme slengen får vi s^2 = 159 N, som ikke er mer enn 15 kg virker nedover.

 

Edit: Det var fritt fall, ja. Dum som jeg er.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Vil ikke ballen akselerere positivt på vei ned igjen, altså ikke bare når den er i kontakt med køllen?

Kan tenkes at det er mindre enn oppbremsingen, og derfor ikke positivt, men.

 

Endret: Dessuten virker den akselerasjonen ganske sjuk. Kan den ikke akselerere over flere meter selv om det kun er et kort øyeblikk med treff fra køllen? Ellers må den jo nå maks-fart i treff-øyeblikket.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...