Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis vi sier i gjennomsnitt 6 mennesker per kvadratmeter (målte meg nettop, jeg har ca. normal kroppsbygning, er ikke feit eller unormalt muskuløs, og målte ca. 50cm*25cm). Hvis vi går utifra det gjennomsnittet, er det plass til 8 stk per kvm. Et overslag av areal vil da være greit regnet ut med 6 mennesker per kvm.

 

Wolfram|Alpha sier at det er ca. 6,67 mrd. mennesker på Jorden.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6,67\cdot 10^9}{6}=1,11\cdot 10^9, altså, alle verdens mennesker, tar ca. 1100 millioner kvm, som er det samme som 1100 kvadratkilometer, eller et kvadrat med sidekanter på ca. 33 kilometer, eller en sirkel med radius på ca. 19 kilometer, som betyr at en etter all sannsynlighet kunne drept alle menneskene på Jorden (gitt at de var samlet så tett), med et eksemplar av verdens kraftigste atombombe. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det sant at når man er nerme et sort hull at tiden går seinere ?

Ikke for deg, men for de som ser på, såvidt jeg vet.

Det er feil. Kan hende du mente dette: Tiden vil gå saktere for den som befinner seg nærme det sorte hullet i forhold til en annen person som observerer utenifra. Personen som er nær det sorte hullet vil dog ikke merke noe selv, siden alle de andre prosessene rundt han også vil gå saktere. Men han vil observere at tiden utenfor går raskere.

Det var det jeg mente ja.

Lenke til kommentar
f.eks. 1-2V = 0, 3-4V = 1

Og nå får sikkert noen lyst til å spørre: "Jammen, hva hvis spenningen er 2,5 V?"

 

Svaret er at vi vet ikke, og vi bryr oss ikke om det. Design av integrerte kretser er uhyre komplisert, og det er mye som kan "gå galt". Da er det bra å ha litt marginer å forholde seg til så ting ikke går katastrofalt galt hvis man skulle glippe litt med en og annen faktor. Derfor har man med vilje et gap i spenningen mellom binær 0 og binær 1, for da har man ganske solide marginer for hvor overgangen mellom disse tilstandene kan skje. Dette området er rett og slett definert som "vi bryr oss ikke", det eneste som er interessant er hva som skjer når vi setter spenningen til området som er definert for binær 0 eller binær 1.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på skolen så lærte vi at 0 var av og 1 var på, samme måte som om du skrur av og på strømmen med en bryter.

Og at strømmen enten var av eller på.

Har et program på dataen hvor jeg kan vise det med &, nog, og eller porter eller hva det nå het igjen.

 

vi lærte også at noen porter fungerte på motsatt måte og at det var 5 volt som var vanligst å bruke til dette.

 

Men det er en stund siden jeg gikk på skolen og det kan godt hende at dere mener noe annet (sent) hehe

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Katta mi har vært flink og tatt 2 mus på loftet i dag. Dessverre er han litt av en torturist. Musene tok jeg fra ham, og de levde fremdeles. De pustet i hvert fall.

Var de halvdøde, eller blir mus stive at skrekk?

De gjorde ingen motstand.

Men hvis jeg prøvde å legge dem på ryggen, snudde de seg rett vei. Den ene beit, men de klarte ikke å løpe.

Lenke til kommentar
Katta mi har vært flink og tatt 2 mus på loftet i dag. Dessverre er han litt av en torturist. Musene tok jeg fra ham, og de levde fremdeles. De pustet i hvert fall.

Var de halvdøde, eller blir mus stive at skrekk?

De gjorde ingen motstand.

Men hvis jeg prøvde å legge dem på ryggen, snudde de seg rett vei. Den ene beit, men de klarte ikke å løpe.

De var nok halvdøde.

 

Katta vår har kommet med mye rart for å vise fram; fullvoksne skjærer - halvvoksne måser (og en som var skikkelig svær) og en masse mus xD

Lenke til kommentar
Hvorfor merker McDonalds emballasjen sin med kaloriinnhold og ditten og datten, mens andre fastfood-steder ikke gjør dette?

 

McDonalds er altså ikke pålagt fra noe hold å merke maten sin på denne måten?

McDonalds gjør alt de kan for å forbedre imaget sitt, de har fått masser av kritikk for å fremme usunn mat. Det er derfor de også har begynt med salat og annen "sunn" mat.

Lenke til kommentar
Om man hadde spredt alt vannet på hele jordkloden jevnt fordelt over hele jorden, hvor dypt ville det vært? Om man ser bort ifra fjell og daler etc

Gjennomsnittlig dybde i verdenshavene er ca 3790 meter. Verdenshavene dekker ca 70% av planetens overflate. Dersom havet var like dypt over alt og fordelt over 100% av planeten så ville den gjennomsnittlige dybden vært 3790 * 0,7 = 2653 meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...