Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har noen av pasientene til Snåsamannen opplevd at de varme hendene IKKE virket, eller er han ufeilbarlig?

Jeg kjenner to stykker som snåsamannen feilet fulstendig på.

Han ene har astma, han andre har agorafobi. Har desverre ingen artikkler å linke til, men som sagt, han klarte ikke å helbrede dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rart. En skulle tro at en båt som ga mer gass ville forsøke å plane, altså ligge HØYERE i vannet.

Det skjer pga at når vannet under båten følger karrosseriet til båten så oppstår det et undertrykk som er proposjonalt med kvadratet til farta. Altså når du dobler farta så firedobler du squat effekten. Undertrykket suger båten nedover. Samme prinsippet som gjør at et fly kan fly, undertrykk på oversiden av vingen og overtrykk på undersiden som gir løft etter hastigheten gjennom lufta.

 

Denne squat effekten gjør at båten blir vanskeligere å kontrollere. Det må også taes hensyn til ved seiling på spesiellt grunne steder.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Når vi først er inne på båter og egenskapene deres.

Vil det hjelpe en båt at man har samme type groper som på golfballer?.

Tviler. Blir nok mer glidefriksjon mot vannet. På samme måte som et eksosanlegg/effektanlegg bør være glattest mulig innvendig for at eksosen skal gli lettest mulig igjennom.

Lenke til kommentar
Når vi først er inne på båter og egenskapene deres.

Vil det hjelpe en båt at man har samme type groper som på golfballer?.

Nei.

Vann og luft/gasser har forskjellige egenskaper. Tror med "golfballskrog", så vil båten sitte fast som i "lim". Mener vi lærte noe på sjømannsskolen at det var mest ideelt når båtene var ru, som sandpapir, på skroget for gjennomglidning i vann. Propellene, derimot, må være høyglanspolert for å forhindre/redusere kavitasjon.

 

Vann oppfører seg som sagt annerledes enn luft. F. eks, vil et pitotrør (som er "speedometeret" på fly) produsere undertrykk ettersom hastigheten øker. Et tilsvarende loggrør ("speedometer" på båt) vil generere *overtrykk* ved økning av farten.

 

Basert på siste, vil jeg tro at "golfballskrog" kan lage så mye overtrykk på skroget at det for det første vil senke hastigheten, i tillegg vil en kanskje risikere at skroget kollapser.

Lenke til kommentar
Men hvorfor mister vi ikke mer varme gjennom lungene?

Det er mengden luft og fordampet vann som bestemmer varmetapet, ikke arealet. Man får ikke fordampet noe særlig vann i de to literne man kan puste på grunn av duggpunktet. Dermed er varmetapet til fordampning lite. Luft har veldig lav varmekapasitet. Dermed mister man ikke noe særlig varme på den måten heller.

Lenke til kommentar
Når vi først er inne på båter og egenskapene deres.

Vil det hjelpe en båt at man har samme type groper som på golfballer?.

Nei.

Vann og luft/gasser har forskjellige egenskaper. Tror med "golfballskrog", så vil båten sitte fast som i "lim". Mener vi lærte noe på sjømannsskolen at det var mest ideelt når båtene var ru, som sandpapir, på skroget for gjennomglidning i vann. Propellene, derimot, må være høyglanspolert for å forhindre/redusere kavitasjon.

 

Vann oppfører seg som sagt annerledes enn luft. F. eks, vil et pitotrør (som er "speedometeret" på fly) produsere undertrykk ettersom hastigheten øker. Et tilsvarende loggrør ("speedometer" på båt) vil generere *overtrykk* ved økning av farten.

 

Basert på siste, vil jeg tro at "golfballskrog" kan lage så mye overtrykk på skroget at det for det første vil senke hastigheten, i tillegg vil en kanskje risikere at skroget kollapser.

 

Nå, det virker som det ble veldig mye synsing her spør du meg.

 

 

Husker jeg så et program om Queen of the oceans eller noe sånt, ihvertfall en stor cruisebåt. Der ble båten tatt opp i tørrdokk etter testene og malingen under ble skiftet til en glattere type for at den skulle minske motstanden. Jeg ser ikke hvordan du skal klare å forsvare at det er bedre med et skrog som er grovt som sandpapir i forhold til et helt glatt skrog.

 

Angående golfballer så er vel porene til for at det ikke skal skapes et dragsug bak ballen som senker farten dens? 

Lenke til kommentar

Hva innebærer det egentlig at de er i samme nettverk?

Skal brukernavnet mitt herfra fungere der? Jeg får det i hvert fall ikke til.

Hva har de egentlig felles? Kommuniserer moderatorene her med moderatorene på Kvinneguiden?

Trykker jeg meg inn på Akam, og trykker på Forum, så er det bare som en egen kategori innenfor Diskusjon.

Kvinneguiden.no virker som noe helt separat.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Husker jeg så et program om Queen of the oceans eller noe sånt, ihvertfall en stor cruisebåt. Der ble båten tatt opp i tørrdokk etter testene og malingen under ble skiftet til en glattere type for at den skulle minske motstanden. Jeg ser ikke hvordan du skal klare å forsvare at det er bedre med et skrog som er grovt som sandpapir i forhold til et helt glatt skrog.

Finnes forskjellige typer bunnsmurning. Alt etter skrogutformingen finnes det forskjellige "glattheter" av bunnsmurning. Men felles for dem alle er at *ingen* er helt blank som "bil-lakk".

Når jeg skrev "sandpapir" i forrige innlegg, så mente jeg ikke slik som en bruker for tre-arbeid, men heller smergel.

 

Vanlig "ruhet" på bunnsmurning er gjerne tilsvarende 120µ. Med et finere/glattere bunnstoff kan det gjerne være tilsvarende 400µ.

Lenke til kommentar
Hva innebærer det egentlig at de er i samme nettverk?

Skal brukernavnet mitt herfra fungere der? Jeg får det i hvert fall ikke til.

Hva har de egentlig felles? Kommuniserer moderatorene her med moderatorene på Kvinneguiden?

Trykker jeg meg inn på Akam, og trykker på Forum, så er det bare som en egen kategori innenfor Diskusjon.

Kvinneguiden.no virker som noe helt separat.

Siden eies av de samme som eier diskusjon, hw, akam, osv., altså Edda Media. De har et eget forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...