Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Finnes det et medisinsk fenomen hvor en person opplever at når han eller hun prøver å løfte høyrearmen for eksempel, så er det venstrearmen som mottar signalene?

Du lærer da at når du løfter høyrearmen, så går den opp. Om noen skulle bytte om på venstre og høyre arm, så ville du etterhvert lært å bruke de normalt igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det et medisinsk fenomen hvor en person opplever at når han eller hun prøver å løfte høyrearmen for eksempel, så er det venstrearmen som mottar signalene?

Har jeg ikke hørt om, men hvem vet... det finnes så mye rart.

 

Det som er sikkert er at venstre hjernehalvdel har ansvar for høyre side av kroppen, og høyre hjernehalvdel har ansvar for venstre side av kroppen.

 

En hjerne har en viss plastisitet (særlig unge hjerner), så gitt en hjerneskade som påvirker f.eks. kontroll av høyrearmen kan kontrollen teoretisk "overføres" til et annet, friskt område av hjernen.

 

Det finnes også mennesker som ikke har en skikkelig fungerende kobling mellom venstre og høyre hjernehalvdel ("split-brain"-pasinter, evt. google det for mye interessant stoff). Dette kan gi rare utslag, som f.eks. at armene er "uenige" om hva som egentlig skal skje. Nesten som om hver hjernehalvel har sin egen vilje. Men det må sies at slike mennesker (split-brain) fungerer som regel helt utmerket i hverdagen.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
Hvor farlig er det å spise gamle poteter? De har ligget inni en brun sekk i et skap i romtemperatur. De gikk ut 16.10.09. De så helt fine ut når vi skrelte dem, merket ikke at de var utgått før nå, og nå har de stekt i en halv time.

Det som er litt rart er at nå i vintertider så er mange poteter lagret i en stor silo.

De sender ut første lass fra siloen, og stempler det ''November''

Sener tar de fra den samme siloen, og stempler det ''januar''.

Så februar, og videre til de får nye avlinger. Er da samme poteten som går ut i november som i januar, så tror den skal være ganske holdbar.

Lenke til kommentar

Greia er vel at i det øyeblikket du fjerner potetene fra siloen og sender dem ut i butikkene så er de ikke lenger lagret under ideelle forhold og da synker holdbarheten drastisk.

 

I samme slengen så har jeg jo alltid undret meg over at potetene jeg har i kjøleskapet ikke klarer seg så mange ukene mens potetene som bestemor lagret i potetbingen fint holdt seg et år etter at vi høstet dem. Forholdene var nok bedre i bestemors kjeller enn i mitt moderne kjøleskap...

Lenke til kommentar

Folk som lever nord for ekvator og gjerne høyere opp har høyere levealder en folk som lever i varmere strøk.

Jeg har en liten teori som kanskje kan forklare hvorfor.

Dersom vi ser på oss mennesker som et kjøttstykke, så er det klart at folk som lever i kaldere strøk holder lenger en folk som lever i varme strøk.

Det er jo bare å legge en kjøttbit i kjøpeskapet og et romtemperatur, så ser man jo hvem som holder lengst.

 

Teorien min virker ved første øyekast sikker veldig fjollete, men dersom man tenker litt nøye gjennom det så kan det ha sammengenger, og ikke være helt helt usannsyndelig.

Dersom det er slik at temperatur er med på å påvirke holdbarhet i biologiske ting, hvorfor skulle mennesker være et unntak da.

kanskje det faktisk stemmer.

Vi ser jo at i varme afrika så florerer det av bakterier og mikro organismer. Men

vi putter jo kjøtt i kjøleskapet for å nettop hinder opplomstring av slike ting.

det må jo være en sammenheng her.

Endret av janern21
Lenke til kommentar

Den teorien fungerer ikke ettersom du sammenligner noe levende med noe dødt. Bakterier og sopp vil bryte ned døde organismer, en prosess kulde bremser, fordi de ikke gjør noen motstand. En levende organisme vil aktivt hindre råtning, f. eks. ved hjelp av et immunforsvar. Det som dreper et menneske har ikke noe med råtning å gjøre, så å gjøre en slik sammenligning blir feil.

Lenke til kommentar
Har hørt at de grønne merkene i poteten, der planten vokser ut, er giftig. Stemmer det?

Ja, se utdraget fra wikiartikkelen under.

 

Poteter bør oppbevares mørkt, kjølig og luftig, det er derfor de som pakkes i lystette papirposer, eller ligger i en skikkelig potetbinge i en mørk og kjølig kjeller, har lengst holdbarhet. Poteter som ligger i åpne plukk-selv-binger eller i klare plastposer i butikken bør man unngå å kjøpe og bruke.

Giftighet

Poteter utsatt for sollys – ikke egnet for konsum

 

Alt av potetplanten som vokser over jorden, men særlig frukten, inneholder alkaloider, særlig solanin, men også chakonin, og er dermed giftig. Også rotknollen (poteten) inneholder mindre mengder slike stoffer, men de er mest konsentrert i, og like under skallet, slik at råskrelling vil fjerne ca. 80 % av alkaloidene i knollen.

 

Poteter bør lagres mørkt for å unngå at de reagerer med lys og derved blir giftige. Når poteten er grønn, enten på eller under skallet, er dette en indikasjon på at de har vært utsatt for lys og kan inneholde solanin. Den grønne fargen skyldes klorofyll som også dannes når potetene utsettes for lys. En kan derfor ikke fjerne solaninet helt ved å skjære bort de grønne områdene. Grønne poteter bør ikke benyttes til mat eller fôr for dyr. Potetens groer kan inneholde tildels store mengder solanin, og må fjernes før poteten gis som dyrefor.

 

Oppvarming av poteten til over 170 °C fjerner det meste av solanininnholdet; vanlig koking har ingen innvirkning.

http://no.wikipedia.org/wiki/Potet

 

Solanin eller α-Solanin er et glykolalkaloid som forekommer naturlig i alle planter i søtvierfamilien som en beskyttelse mot angrep av sopper og bakterier. Det er svært giftig både for mennesker og dyr, selv i små doser.

 

Potetknoller som utsettes for lys vil få en økning i solanin-innhold. Knollen vil da få en grønnaktig farve, og er ikke egnet til å spise. Den grønne farven skyldes ikke solanin, men klorofyll som også dannes når potetknoller utsettes for lys, farven er altså en indikasjon på at knollen har vært utsatt for lys. Solaninet i knollen kan ikke fjernes ved å skjære vekk de grønne delene av knollen.

 

Rå, grønne tomater inneholder også solanin.

 

Giftighet

Symptomene for forgiftning kan være oppkast, diare, mavekramper, halsbrann, hodeverk, svimmelhet. Slike symptomer vil oppstå i løpet av 8 - 12 timer etter inntak. Ved alvorlige forgiftninger kan lammelser, hallusinasjoner og hypotermi oppstå, og disse symptomene kan komme allerede etter 30 minutter.

 

Det er antatt at en dose på 2mg. solanin pr. kg. kroppsvekt kan gi forgiftningssymptomer. Doser på over 5mg./kg. kan være dødelige (tilsvarer en persons inntak av 1,25 - 4,5 kg. rå, grønne tomater)

http://no.wikipedia.org/wiki/Solanin Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Det er vel literpris ferdig utblandet, tenker jeg. Helt normal måte å "jukse" seg frem til en tilsynelatende billig pris.

Vann er jo ikke akkurat så dyrt, så literprisen burde ikke være så langt unna. Forøvrig er det jo literprisen ferdig blandet som er interessant om man skal sammenligne prisen med andre varer.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at sausen har gjæret:

Gjæring er kjemisk reaksjon med omdanningen av sukker til alkohol ved bruk av gjær. En mer passende definisjon er kjemisk omdanning av karbohydrater til alkoholer eller syrer.

 

Hvorfor det bruser over kan jeg derimot ikke si noe om. Kanskje omdanningen fra sukker til alkohol utvider molekylavstanden eller noe, slik at det blir trykk og derfor kom innholdet ut da du åpnet lokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...