Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er kvadratroten av -1?

Kvadratroten av -1 er i, eller den såkalte "imaginære enheten". Det er en hel gren av matematikken som går ut på å regne med såkalte imaginære tall, altså tall du får ved å ta kvadratroten av negative tall.

 

Det kan høres meningsløst ut å regne med "imaginære tall", men de har faktisk mange nyttige bruksområder, blant annet i bølgefysikken, kvantefysikken og elektroteknikk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Nerowulf: det har en ganske logisk forklaring. En roterende, horisontalt montert kniv gir større hastighet på ytterkant, og klarer derfor å kutte fint med en sløvere egg. Gjennomsnittskunden med plen er ikke intressert i en plenklipper der kniven må slipes jevnlig for at den skal fungere bra.

 

Moderne bioklippere setter opp hastigheten nok til at gresset finhakkes og gjenbrukes som næring, istedet for at man må fjærne det avkuttetde gresset.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Nerowulf: det har en ganske logisk forklaring. En roterende, horisontalt montert kniv gir større hastighet på ytterkant, og klarer derfor å kutte fint med en sløvere egg. Gjennomsnittskunden med plen er ikke intressert i en plenklipper der kniven må slipes jevnlig for at den skal fungere bra.

 

Moderne bioklippere setter opp hastigheten nok til at gresset finhakkes og gjenbrukes som næring, istedet for at man må fjærne det avkuttetde gresset.

Mener jeg har hørt at den kvesser seg selv. Siden det er en kant der knivene skjærer over.

 

Men Endrebjos forklaring var god nok for meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som vet åssen sesong og hvilken episode det er som går av greys anatomy i kveld? Parabolen virker ikke også har jeg to søsken som MÅ få sett episoden.. så tenkte og laste den ned og vise den på TVen.. men fant ikke helt ut hvilken sesong de viser.. 5 eller 6 ?

 

Vet dette ikke passer helt til tråden.. men håper noen gidder og svare allikavel

 

EDIT: Sesong 5 episode 10 :)

 

Er det ikke kommet lengere? Jeg sitter å ser på episode 6 fra season 6 nå, men jeg er ikke i Norge da...

Lenke til kommentar
Har Simen1 tatt, eller planer om å ta svineinfluensa vaksinen? :p

Jeg har planer om å ta den når det blir min tur. Jeg har influensa nå, uvisst hvilken variant, men vil likevel ta vaksinen i tilfelle det jeg har nå er en annen variant. Men jeg skal ikke bølle meg først i køa når den kommer. Jeg kommer til å dra når køene har minket.

 

Bare litt relatert til dette. Etter "Fadderuka" her i Stavanger ble jeg sengeliggende to-tre dager, men unnlot å dra på skolen pga smittefare en hel uke etter dette. Visstnok var mange andre studenter også hjemmeværende med influensa, mest sannsynelig svineinfluensa. Litt senere var jeg hjemme i Trondheim og på flyet tilbake satt jeg ved en som hosta fælt - kom ikke til å tenke på dette til jeg selv lå syk tre dager etterpå. Jeg kjente det kom egentlig, siden jeg trente på starten av dagen og gikk kald senere på dagen - noe jeg mener utløste det. Den natta sov jeg ikke og målte feberen til hele 40,8 grader. (Dette var dog en slik 45 kroners sak fra clasern e.l, så tør ikke helt garantere for resultatet. Målte også under armen, der skal man vel legge til en halv grad?). Natta var helt jævlig, men utover dagen kom jeg meg 100%. En endagsinfluensa nesten, men veldig intens vil jeg si.

 

 

Jeg vil da tro at jeg har hatt svineinfluensa i et av tilfellene, jeg er ikke ofte syk - og det å være syk to ganger innenfor to måneder er definitivt ikke noe jeg er kjent med :-P Tror jeg dropper å ta den vaksina jeg.

Lenke til kommentar

ano_:

 

Jeg hadde et prosjekt om det på skolen for 6 år siden.

Vindmøller er miljølfiendtlige fordi det må noen ganske svære grunnmurer til for å holde mølletårnet oppe.

Hvis man skulle fjerne møllene, ville man måtte fjerne enorme mengder betong også.

Mye mer betong enn om man bare hadde bygget et vann- eller kullkraftverk.

 

Om dette er ille i sammenlikning med de andre fordelene eller ulempene ved andre energikilder, er opp til professorer å bestemme. Hva er hovedfienden? CO2? Betong? Stygge bygninger i kulturlandskap?

Og hva er egentlig "miljø"?

Snakker vi om CO2, eller lokalmiljø?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Noen som har noen formeninger om hva som hadde skjedd hvis man hadde klart å få kroppen 100% bakteriefri, altså fri for både gode og onde bakterier?

Jeg tipper du hadde dødd (ikke vet jeg hvor lang tid det ville ha tatt) fordi kroppen er avhengig av mange av bakteriene for å gjøre mange viktige oppgaver, f.eks. trekke ut næring osv. Kroppen og bakteriene har evolvert sammen og dannet et symbiotisk forhold.

 

Fun fact: det er flere bakterieceller i kroppen til et menneske enn det er menneskeceller. Hvis jeg husker riktig så er det 10x eller mer.

Lenke til kommentar
Noen med noen idé om hvor jeg kan lese om hvordan vindmøller produseres?

 

Har ingen ide om en link, men for å bygge på det Mannen med ljåen sier:

Det er i hovedsak et betongfundament (lite på fjell, større i myr) - hvor en deretter setter tårnet.

Tårn (og vingene også?) er metall, og fabrikert ved å sveise sammen stålplater. Ut over det så sitter det en generator i toppen.

 

De er lite unikt med en vindmølle kontra et kullkraftverk når det gjelder disse basis-komponentene. Begge to trenger en mengde stål og en mengde arbeid for å sette sammen. Begge to trenger en generator.

Jeg er litt usikker på hvordan forholdet mellom stålvekt og produsert energi er - men i slike strukturer så pleier stålet å være en stor andel av kosten; så hvis du finner et estimat på hvor mye et kullkraftverk har kostet å lage, samt hvor mye energi det produserer - så kan du sammenligne disse verdiene med vindmøllen.

 

Nå, litt offtopic her i denne tråden siden jeg følte det ikke var en stor nok sak for en vanlig tråd :)

Det er jo snart vinter tid og dermed tid for natt-fotografering; her sydpå får vi ikke allverdens nordlys - men finnes det en tjeneste som advarer deg når nordlyset kan være synlig i sørlige strøk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...