Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her kan ein bestille gitter som kan blir brukt i f.eks. "The Double Slit" -eksperimentet. Måla blir oppgjevi i linjer per mm, men er ikkje dette veldig upresist? Ein får ikkje vite bredda på kvar linje, eller mellomromma - er ikkje disse vesentlige dersom ein skal utføre regnestykker i samenheng med eit "Double Slit" -eksperiment?
Lenke til kommentar
Her kan ein bestille gitter som kan blir brukt i f.eks. "The Double Slit" -eksperimentet. Måla blir oppgjevi i linjer per mm, men er ikkje dette veldig upresist? Ein får ikkje vite bredda på kvar linje, eller mellomromma - er ikkje disse vesentlige dersom ein skal utføre regnestykker i samenheng med eit "Double Slit" -eksperiment?

Det er ganske sikkert 50% mellomrom og 50% linjer.

Lenke til kommentar

Du finner svar på det meste på pandemi.no under status. :)

 

http://pandemi.no/pandemi/aktuelt/statusrapporter/

 

Status per 23.10.09: Det har vært en økning i antall influensasmittede i Norge den siste uken. Det er nå rapportert om godt over 2 000 tilfeller av influensa i Norge, og 10 dødsfall. Totalt siden 1. september er det registrert 142 innleggelser på sykehus, derav 27 på intensivavdeling. Vi må anta at over 100 000 nordmenn har eller har hatt sykdommen til nå.

 

I deler av landet, først og fremst i Sør-Norge, ser vi en økning i andel positive influensaprøver, og det rapporteres om flere lokale utbrudd på skoler. Det forventes en videre økning i influensatilfeller i ukene fremover. Dette kan tyde på at en ny influensabølge er på gang.

Lenke til kommentar
Finnes det noen offentlig oppdatert statistikk over norske tilfeller av svineinfluensa?

- Hvor mange har fått svineinfluensaen?

- Hvor mange av de har blitt innlagt på sykehus?

- Hvor mange har dødd?

- Er det store regionale forskjeller?

- Hvor mange har fått vaksinen?

 

Blir jo sykt med synsing angående antalle smittede osv all den tid i de fleste tilfellene der folk får symptomer på influensa så blir det ikke kontrollert om det faktisk er svineinfluensa de har hatt/har.

Lenke til kommentar
Men det er jo stikk i strid med hvordan alle lister og nettsider med lister er oppbygd ;)

Hvordan er det det? En liste er en liste er en liste, det er et fett om du leser den ovenifra og ned eller omvendt. Det må nødvendigvis være en linje øverst og en linje neders for at det skal være en liste, du kan ikke lage en liste på noen annen måte... Dessuten har mange lister på internett muligheten til å sortere listeelementene forfra og bakfra.

Lenke til kommentar
Men det er jo stikk i strid med hvordan alle lister og nettsider med lister er oppbygd ;)

Hvordan er det det? En liste er en liste er en liste, det er et fett om du leser den ovenifra og ned eller omvendt. Det må nødvendigvis være en linje øverst og en linje neders for at det skal være en liste, du kan ikke lage en liste på noen annen måte... Dessuten har mange lister på internett muligheten til å sortere listeelementene forfra og bakfra.

 

Ja, men hvilken side på nettet åpnes i bunn? Slik at man slipper å scrolle før man leser listen?

Lenke til kommentar

Si at man skilte ut alt hydrogenet fra alt vannet på jorda, og at man brukte dette som drivstoff i et par (veldig) store rakettmotorer som var godt forankret i jorda. Hvor mye kunne man da redusert jordens rotasjon? Hvor lenge ville et døgn vare?

 

Med rakettmotorer tenker jeg på vanlige motorer, ikke noe sci-fi fusjonsmotorer.

 

 

Vannmengde på jorden: 1,360,000,000 km^3 (ref. en.wikipedia.com)

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Men det er jo stikk i strid med hvordan alle lister og nettsider med lister er oppbygd ;)

Hvordan er det det? En liste er en liste er en liste, det er et fett om du leser den ovenifra og ned eller omvendt. Det må nødvendigvis være en linje øverst og en linje neders for at det skal være en liste, du kan ikke lage en liste på noen annen måte... Dessuten har mange lister på internett muligheten til å sortere listeelementene forfra og bakfra.

 

Ja, men hvilken side på nettet åpnes i bunn? Slik at man slipper å scrolle før man leser listen?

 

Poenget i utgangsp var vel at han foretrakk å scrolle ned, og lese oppover. Korleis nettsida ser ut eller er satt opp har ingenting med saken å gjere.

Lenke til kommentar
Men det er jo stikk i strid med hvordan alle lister og nettsider med lister er oppbygd ;)

Hvordan er det det? En liste er en liste er en liste, det er et fett om du leser den ovenifra og ned eller omvendt. Det må nødvendigvis være en linje øverst og en linje neders for at det skal være en liste, du kan ikke lage en liste på noen annen måte... Dessuten har mange lister på internett muligheten til å sortere listeelementene forfra og bakfra.

 

Ja, men hvilken side på nettet åpnes i bunn? Slik at man slipper å scrolle før man leser listen?

 

Poenget i utgangsp var vel at han foretrakk å scrolle ned, og lese oppover. Korleis nettsida ser ut eller er satt opp har ingenting med saken å gjere.

 

Nå er det nå eg som er "han" som du kaller han, så eg vet da veldig godt ka eg foretrekker. Og korleis sida er bygd opp har mye med saken å gjør. Hvis det er vanlig at det er enklere å lese en liste nedenfra og opp så burde jo alle sider med lister startet på bunn. Nå tviler eg på at det er vanlig i så stor grad at flesteparten leser lister nedenfra og opp, så tror ikke det er potensiale for en nyhende i neste Firefox...

Lenke til kommentar

Slik eg forstod deg så likte du å lese fra bunn til topp i forhold til skjermen din, altså at du ser fra bunnen av skjermen og leser mot toppen (når det gjelder lister) - og ikkje fra bunn til topp når det gjelder det tekstlige innholdet i lista. I så tilfelle vil det jo ikkje hjelpe å snu lista, sidan du berre vil få lista i motsatt rekkefølge i så fall :-)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Jeg synes det er mest oversiktlig når lister går ovenfra og ned.

 

Hvis jeg flytter til en annen del av landet uten å si det til venner og familie, vil de kunne finne meg hvis jeg ikke vil bli funnet?

Ja, det ville de. Hvis politiet ble innblandet (noe de sannsynligvis ville blitt) hadde man funnet deg før du fikk sukk for deg. Til og med uten bruk av Visa/bankkort. De ville etter hvert funnet en eller annen assosiasjon med deg og det stedet du flyttet til. Jeg snakker av egen erfaring :p

 

Hvis jeg fortalte familien at jeg skal flytte, men vil ikke si hvor, kunne de meldt meg savnet da politiet ikke vet dette. Men hvis jeg fortalte politiet at jeg hadde flyttet, men ikke ville bli funnet, ville de da lett etter meg når familien min melder meg savnet? Trenger jeg en begrunnelse for at politiet skal la meg være i fred?

Lenke til kommentar
Slik eg forstod deg så likte du å lese fra bunn til topp i forhold til skjermen din, altså at du ser fra bunnen av skjermen og leser mot toppen (når det gjelder lister) - og ikkje fra bunn til topp når det gjelder det tekstlige innholdet i lista. I så tilfelle vil det jo ikkje hjelpe å snu lista, sidan du berre vil få lista i motsatt rekkefølge i så fall :-)

 

 

Hehe... Eg ser den med lesingen. Selvsagt leser eg fra bunn av skjermen og oppover, men skal eg lese i rekkefølge så må eg jo lese hele listen fra topp til bunn. Det gjør eg jo også...

 

Det eg prøvde å si var at nettleseren scroller til bunns selv, snu lista og eg kunne lese fra bunn til topp ;). Hele saken er usannsynlig, og bare fjas. Så vi trenger sikkert ikke utbrodere det mer.

 

Hvis ikke lista blir snudd i samme sorten så vil eg jo alltid lese fra siste linje og opp til første. Og det er jo sjeldent vits.

 

Dette kom eg forøvrig på i forbindelse med en liste av torrents. Der eg tok meg sjøl i å alltid lese fra bunn og oppover. Der har jo rekkefølgen mindre å si, kun relevante treff evt. Samme gjelder forsåvidt google, men der er jo ofte det øverste treffet det man ser på først...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...