Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det virker som kolera kan drepe deg raskere.

Jo, men som jeg nevnte tidligere kan det "lett" behandles med intravenøst.

Husker hvertfall selv fra når jeg "lekte" med bakterier at Yersinia pestis var en grusom jævel man så absolutt ikke skulle ta lett på. Der er M.J.Casadaban et meget godt eksempel den siste tiden.

Infeksjonen oppdages gjerne sent i forløpet hvor organer allerede har begynt å ta skade som en følger. ( Inkl. hjernen ) Dødsfall uten medisinsk hjelp er tilnærmet 100%, litt usikker på dødstall med medisinsk hjelp så måtte stjele fra Wiki: 50%.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Fant bare masse uforståelige medisinske rapporter når jeg søkte på Casadaban..

"U. of C. researcher dies after exposure to plague bacteria"

Var dog ikke klar over at han brukte en mild strain. Så som eksempel var det dårlig :)

 

Merkelig at en så dyktig og profilert forsker greide å infisere seg selv med en svak strain av bakterien, da..

 

At man er dyktig som forsker betyr ikke at man er spesielt grundig på sikkerhet, eller lite klumsete/uforsiktig eller annet. Dog er historien litt merkelig, essensen virker til å være, "vi vet ikke hva han døde av, det er vel pest da..."

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ser at det er litt sent for meg, spørsmålet skulle selvfølgelig være; hva er fordelene med overbitt?

 

 

Kan forøvrig rett på historien jeg skrev ang. søvn. Her er den rette og sanne historien(det gikk et lys opp for meg, og jeg husket hvilken bok det var)

 

Året er 1941. I en arbeidleir øst i Sibir klarer 7 mennesker å rømme fra leiren. Deres rute til frihet gikk igjennom Gobi-ørkenen og Himalaya. Bra 4 av de klare å overleve turen til India og firheten. Ett år etter å ha rømt fra Leir 303 i Sibir, etter å ha gått 6400 km, ble de tatt hånd om av indiske grensevakter. De ble sendt til en sykehus og ble behandlet. Der sov de i 4 uker sammenhengende.

 

Ville man ikke sultet ihjel på fire uker? Eller trenger ikke kroppen mat når den sover?

 

Oppfølgerspørsmål: Hvor lenge kan et menneske klare seg uten mat i søvne?

Lenke til kommentar
Jeg ser at det er litt sent for meg, spørsmålet skulle selvfølgelig være; hva er fordelene med overbitt?

 

 

Kan forøvrig rett på historien jeg skrev ang. søvn. Her er den rette og sanne historien(det gikk et lys opp for meg, og jeg husket hvilken bok det var)

 

Året er 1941. I en arbeidleir øst i Sibir klarer 7 mennesker å rømme fra leiren. Deres rute til frihet gikk igjennom Gobi-ørkenen og Himalaya. Bra 4 av de klare å overleve turen til India og firheten. Ett år etter å ha rømt fra Leir 303 i Sibir, etter å ha gått 6400 km, ble de tatt hånd om av indiske grensevakter. De ble sendt til en sykehus og ble behandlet. Der sov de i 4 uker sammenhengende.

 

Ville man ikke sultet ihjel på fire uker? Eller trenger ikke kroppen mat når den sover?

 

Oppfølgerspørsmål: Hvor lenge kan et menneske klare seg uten mat i søvne?

 

Man kan vel kanskje klare seg uten mat i 4 uker om forholdene ligger til rette, men vann blir jo gjerne et vesentlig problem etter bare 2-3 dager.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor jeg kan sove i over 14 timer i strekk (har skjedd mer enn en gang) og fremdeles være dautrøtt om morgenen. Jeg burde da egentlig være mer uthvilt, jo lenger jeg sover? Sover jeg for eksempel bare 3-4 timer er jeg nesten ikke trøtt i det hele tatt når jeg våkner. Hvordan kan det ha seg?

1) Når på dagen sov du? Hvis du hadde helt ødelagt døgnrytme kan dagslys og annet forstyrre deg så du får dårligere søvnkvalitet.

 

2) Hadde du sovet lite dagene før? Jeg har opplevd at når man sover lite/dårlig flere dager i strekk, har kroppen et enormt behov for å ta igjen den tapte søvnen.

 

3) Brukte du koffein, alkohol eller andre stimulanter før du la deg? Slike ting har en tendens til å rote til søvnen din, så du ikke føler deg like uthvilt som du burde.

1) Når jeg sover så lenge har jeg for det meste lagt meg i 7-8 tida om kvelden og kunne våkne mellom 9 og 11 neste dag.

 

2) Ikke nødvendigvis. Noen ganger ja, andre ganger har jeg rett og slett følt meg så trøtt så tidlig på kvelden uten noen spesiell grunn.

 

3) Nei, jeg har aldri drukket verken kaffi eller alkohol før jeg har lagt meg. Jeg drikker for det meste vann rett før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor jeg kan sove i over 14 timer i strekk (har skjedd mer enn en gang) og fremdeles være dautrøtt om morgenen. Jeg burde da egentlig være mer uthvilt, jo lenger jeg sover? Sover jeg for eksempel bare 3-4 timer er jeg nesten ikke trøtt i det hele tatt når jeg våkner. Hvordan kan det ha seg?

1) Når på dagen sov du? Hvis du hadde helt ødelagt døgnrytme kan dagslys og annet forstyrre deg så du får dårligere søvnkvalitet.

 

2) Hadde du sovet lite dagene før? Jeg har opplevd at når man sover lite/dårlig flere dager i strekk, har kroppen et enormt behov for å ta igjen den tapte søvnen.

 

3) Brukte du koffein, alkohol eller andre stimulanter før du la deg? Slike ting har en tendens til å rote til søvnen din, så du ikke føler deg like uthvilt som du burde.

1) Når jeg sover så lenge har jeg for det meste lagt meg i 7-8 tida om kvelden og kunne våkne mellom 9 og 11 neste dag.

 

2) Ikke nødvendigvis. Noen ganger ja, andre ganger har jeg rett og slett følt meg så trøtt så tidlig på kvelden uten noen spesiell grunn.

 

3) Nei, jeg har aldri drukket verken kaffi eller alkohol før jeg har lagt meg. Jeg drikker for det meste vann rett før jeg legger meg.

Det har med hvilken søvnsyklus du står opp fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...