Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har alle hørt uttrykket "Å måtte velge mellom pest eller kolera". Det jeg lurer på er hva av de som er farligst? Gitt at vi er i Norge eller et annet utviklet land med tilgang til moderne legehjelp.

Ved pest, mener du f.eks. Svartedauen ?

Det blir nok pest, da Kolera "lett" kan behandles med intravenøst for og hindre stort væsketap.

Lenke til kommentar

Og her er svaret jeg fikk:

Vi kan jo sammenligne:

 

In its most severe forms, cholera is one of the most rapidly fatal illnesses known, and a healthy person's blood pressure may drop to hypotensive levels within an hour of the onset of symptoms; infected patients may die within three hours if medical treatment is not provided.[1] In a common scenario, the disease progresses from the first liquid stool to shock in 4 to 12 hours, with death following in 18 hours to several days, unless oral (or, in more serious cases, intravenous) rehydration therapy is provided.[3][4]

 

 

When a flea bites a human and contaminates the wound with regurgitated blood, the plague carrying bacteria are passed into the tissue. Y. pestis can reproduce inside cells, so even if phagocytosed, they can still survive. Once in the body, the bacteria can enter the lymphatic system, which drains interstitial fluid. Plague bacteria secrete several toxins, one of which is known to cause dangerous beta-adrenergic blockade.

 

Y. pestis spreads through the lymphatics of the infected human until it reaches a lymph node, where it stimulates severe haemorrhagic inflammation that causes the lymph nodes to expand. The expansion of lymph nodes is the cause of the characteristic "bubo" associated with the disease.

 

Det virker som kolera kan drepe deg raskere.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor jeg kan sove i over 14 timer i strekk (har skjedd mer enn en gang) og fremdeles være dautrøtt om morgenen. Jeg burde da egentlig være mer uthvilt, jo lenger jeg sover? Sover jeg for eksempel bare 3-4 timer er jeg nesten ikke trøtt i det hele tatt når jeg våkner. Hvordan kan det ha seg?

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor jeg kan sove i over 14 timer i strekk (har skjedd mer enn en gang) og fremdeles være dautrøtt om morgenen. Jeg burde da egentlig være mer uthvilt, jo lenger jeg sover? Sover jeg for eksempel bare 3-4 timer er jeg nesten ikke trøtt i det hele tatt når jeg våkner. Hvordan kan det ha seg?

1) Når på dagen sov du? Hvis du hadde helt ødelagt døgnrytme kan dagslys og annet forstyrre deg så du får dårligere søvnkvalitet.

 

2) Hadde du sovet lite dagene før? Jeg har opplevd at når man sover lite/dårlig flere dager i strekk, har kroppen et enormt behov for å ta igjen den tapte søvnen.

 

3) Brukte du koffein, alkohol eller andre stimulanter før du la deg? Slike ting har en tendens til å rote til søvnen din, så du ikke føler deg like uthvilt som du burde.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor jeg kan sove i over 14 timer i strekk (har skjedd mer enn en gang) og fremdeles være dautrøtt om morgenen. Jeg burde da egentlig være mer uthvilt, jo lenger jeg sover? Sover jeg for eksempel bare 3-4 timer er jeg nesten ikke trøtt i det hele tatt når jeg våkner. Hvordan kan det ha seg?

 

Du vokner i feil søvnfase, det er greit å våkne i riktig søvnfase, selv om man skulle sove litt kortere.Jevnt over blir man ikke noe spesielt mindre trøtt av å sove "for mye" heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor lenge et menneske kan sove i strekk, uten å være syk, skadet, eller medisinert?

Vel, vet ikke akkurat hvor lenge.

Men min Gudfar klarte å sove 26 timer etter å ha vært våken i 3 døgn.

Selv har jeg en personlig rekord på 21 timer etter å ha våket nesten én uke (Var på fiskebåt). Jeg kunne sovet lengere, men ble vekket. (Sov fra kl 17:00 en dag til jeg ble vekket kl 14:00 neste dag.)

Lenke til kommentar
Ut i fra litt søking på nettet ser det ut til at en kar på 60 tallet klarte å sove i 14 døgn i strekk.

Hvorvidt dette er sant / lureri vet jeg ikke.

 

En Peter Powers skal ha rekorden i lengste "lur" under hypnose; han sov i hele 8 dager.

Drakk de vann i søvne da eller?

 

 

Husker en gang jeg hadde vært våken typ 50 timer i strekk, sov 14 timer og våknet opp helt tørr i munnen og helt rar i kroppen. Ble raskt bedre når jeg fikk i meg vann.

Lenke til kommentar

Ang. det med søvn, så mindte det meg på en historie(tror den var sann og) jeg leste en gang. Det var en gruppe mennesker som klare å rømme fra en arbeidsleir i Sovjet. Leiren lå i øst-sibir og de rømte en vinternatt, de hadde tynt med klær og rømningveien gikk over Himalaya. Tror det bare var 4 igjen når de kom til Nepal flere uker senere(tror det var noe og 20 stykk som rømte). De sov visst i 14 dager i stekk når de kom fram. Om det er noen som dette kan bekrefte historien? Gidd ikke å lete igjennom alle hisoriebøkene i huset for å lete etter den.(for gjøre det en annen dag)

 

Men det var litt avsporing på de jeg ville spørre om; Hva er fordelene med underbitt?

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er litt sent for meg, spørsmålet skulle selvfølgelig være; hva er fordelene med overbitt?

 

 

Kan forøvrig rett på historien jeg skrev ang. søvn. Her er den rette og sanne historien(det gikk et lys opp for meg, og jeg husket hvilken bok det var)

 

Året er 1941. I en arbeidleir øst i Sibir klarer 7 mennesker å rømme fra leiren. Deres rute til frihet gikk igjennom Gobi-ørkenen og Himalaya. Bra 4 av de klare å overleve turen til India og firheten. Ett år etter å ha rømt fra Leir 303 i Sibir, etter å ha gått 6400 km, ble de tatt hånd om av indiske grensevakter. De ble sendt til en sykehus og ble behandlet. Der sov de i 4 uker sammenhengende.

Endret av Write
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...