Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan jeg bryte norsk lov i utlandet, gitt at det jeg gjør er lov i landet jeg befinner meg i?

Ja og nei.

Ettersom jeg forstå, kan du godt røyke hasj på "kaffeehaus" i Amsterdam. Men vår kjære regjering har laget den tåpelige regel at nordmenn ikke har lov å kjøpe sex.

Altså, du kan røyke hasj til øya detter ut, men å "døppe snadden", selv i utlandet er ulovlig så lenge du har norsk pass.

Haha, regner i så fall det er mange som går i den fella. ^^

 

Hvis vi tar eksempelet med prostitusjon i Nederland, hvordan vil en eventuell straffeforfølgelse se ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg bryte norsk lov i utlandet, gitt at det jeg gjør er lov i landet jeg befinner meg i?

Tror det kalles exterritorial rett. Det gjør at norske diplomater er underlagt norsk lov i utlandet, og også at vanlige borgere kan straffes for forbrytelser de gjør på fremmed jord. Vanligvis brukt for å straffe nordmenn som på en eller annen måte unndrar seg straffeforfølgelse for grove forbrytelser begått på steder med ingen eller svak jurisdiksjon men som nevnt også for å sikre seg at ingen nordmann skal få kjøpt seg sex noe sted..

Lenke til kommentar
Vil det om 5-10 år være biologisk mulig å konstruere organer, som f.eks nyrer?

Nei, ikke så kompliserte organer om bare 10 år. Men hud er allerede mulig å konstruere. Dvs. dyrke frem i laboratoriet fra en liten prøve som er hentet fra pasientens hud. Brusken i øret er også mulig å konstruere til en viss grad. Dvs. hud og brusk dyrkes frem enten i laboratoriet eller et annet sted på pasientens kropp og flyttes til øret. Men kroppen må selv utvikle blodårer der. Men det blir ikke nerver og følsomhet der.

 

Det snakkes om å kunne produsere muskelceller som en slags grøt i vann med næringsstoffer. Disse muskelcellene kan plasseres i kroppen og bidra til raskere oppbygning av muskelvev. Det har også vært snakk om at det i framtida kan bli mulig å produsere kunstig kjøttdeig på samme måte.

 

Det kommer nok jevnlige framsteg i det kommende tiåret, men en hel nyre, med mange ulike celletyper og langt i fra noen uniform oppbygning, tviler jeg sterkt på vil komme innen 10 år. Men kanskje om 50? Tiden vil vise.

 

Vil kunstig intelligens være gunstig for menneskeheten i framtiden? Skjønt man klarer å konstruere K.I.

Kunstig intelligens eksisterer i dag og er et særdeles godt hjelpemiddel. Datamaskiner med programvare og nettverk kan gjerne sees på som kunstig intelligens. Vi kan f.eks regne ut ting som var utenkelig for bare noen tiår siden og få hukommelsehjelp (Wikipedia etc) som overgår de villeste fantasiene fra få tiår tilbake. Ett av de historiske høydepunktene var da superdatamaskina IBM Deep blue slo verdens høyst rangerte sjakkspiller, Gary Kasparov i sjakk.

Lenke til kommentar
Vil det om 5-10 år være biologisk mulig å konstruere organer, som f.eks nyrer?

Nei, ikke så kompliserte organer om bare 10 år. Men hud er allerede mulig å konstruere. Dvs. dyrke frem i laboratoriet fra en liten prøve som er hentet fra pasientens hud. Brusken i øret er også mulig å konstruere til en viss grad. Dvs. hud og brusk dyrkes frem enten i laboratoriet eller et annet sted på pasientens kropp og flyttes til øret. Men kroppen må selv utvikle blodårer der. Men det blir ikke nerver og følsomhet der.

 

Det snakkes om å kunne produsere muskelceller som en slags grøt i vann med næringsstoffer. Disse muskelcellene kan plasseres i kroppen og bidra til raskere oppbygning av muskelvev. Det har også vært snakk om at det i framtida kan bli mulig å produsere kunstig kjøttdeig på samme måte.

 

Det kommer nok jevnlige framsteg i det kommende tiåret, men en hel nyre, med mange ulike celletyper og langt i fra noen uniform oppbygning, tviler jeg sterkt på vil komme innen 10 år. Men kanskje om 50? Tiden vil vise.

 

Vil kunstig intelligens være gunstig for menneskeheten i framtiden? Skjønt man klarer å konstruere K.I.

Kunstig intelligens eksisterer i dag og er et særdeles godt hjelpemiddel. Datamaskiner med programvare og nettverk kan gjerne sees på som kunstig intelligens. Vi kan f.eks regne ut ting som var utenkelig for bare noen tiår siden og få hukommelsehjelp (Wikipedia etc) som overgår de villeste fantasiene fra få tiår tilbake. Ett av de historiske høydepunktene var da superdatamaskina IBM Deep blue slo verdens høyst rangerte sjakkspiller, Gary Kasparov i sjakk.

Var dårlig formulert av meg. Tenkte mer på maskiner e.l. som tenker selvstendig, har egen personlighet. Og generelt menneskelige egenskaper. Sånn som på filmen A.I.

ai-logo.gif

Lenke til kommentar
Vil kunstig intelligens være gunstig for menneskeheten i framtiden? Skjønt man klarer å konstruere K.I.

Kunstig intelligens eksisterer i dag og er et særdeles godt hjelpemiddel. Datamaskiner med programvare og nettverk kan gjerne sees på som kunstig intelligens. Vi kan f.eks regne ut ting som var utenkelig for bare noen tiår siden og få hukommelsehjelp (Wikipedia etc) som overgår de villeste fantasiene fra få tiår tilbake. Ett av de historiske høydepunktene var da superdatamaskina IBM Deep blue slo verdens høyst rangerte sjakkspiller, Gary Kasparov i sjakk.

Det var et litt merkelig svar. Når man snakker om KI tenker vel de fleste på maskiner som består Turing-testen eller tilsvarende. Det finnes ingen slike maskiner per i dag.

Lenke til kommentar
Kan jeg bryte norsk lov i utlandet, gitt at det jeg gjør er lov i landet jeg befinner meg i?

Ja og nei.

Ettersom jeg forstå, kan du godt røyke hasj på "kaffeehaus" i Amsterdam. Men vår kjære regjering har laget den tåpelige regel at nordmenn ikke har lov å kjøpe sex.

Altså, du kan røyke hasj til øya detter ut, men å "døppe snadden", selv i utlandet er ulovlig så lenge du har norsk pass.

Haha, regner i så fall det er mange som går i den fella. ^^

 

Hvis vi tar eksempelet med prostitusjon i Nederland, hvordan vil en eventuell straffeforfølgelse se ut?

 

Dra til Nederland og kjøp så mye sex du vil. Det er ikke mulig å følge opp den loven hvis du ikke går til politistasjonen og angir deg selv.

Lenke til kommentar
Kald luft er jo tyngst og vil derfor legge seg nederst i for ekslempel en kuldegrop i en snøhule, hvorfor blir det da kaldere og kaldere jo lengre opp man kommer?

 

Du tenker i høyden i fjellet etc nå ikke sant?

 

Vil nok tro at dette kommer av at man kommer "nærmere verdensrommet" og får mindre termisk beskyttelse av type skyer og atmosfære...

 

Pluss at man er mindre beskyttet av skog, fjell osv osv.

 

Løselig gjettet fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...