Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Du får ikke kjøpt flytende nitrogen uten å være en bedrift som trenger det til noe.

Frysebokser holder ikke -20 grader engang. Det er veldig farlig å holde på med uten tilsyn, en liten splash på hånda så får du kjempe frostskade.

Det kommer litt an på fryseboksen. Mange frysebokser fra 90-tallet og nyere kan man justere til å holde litt kaldere enn de anbefalte -18°C. Så vidt jeg husker tror jeg -26°C er det kaldeste min fryseboks klarer.

 

Den temperaturen er derimot ikke anbefalt fordi energiforbruket øker markant uten at holdbarheten til matvarene øker nevneverdig.

 

På en tidligere arbeidsplass hadde vi en spesialfryseboks i normal størrelse som sto på -50°C. På den samme arbeidsplassen hadde vi daglig omgang med flytende nitrogen. Det er ikke farlig å få en splash over hånda, men man bør passe godt på så ikke nitrogenet får virke på samme plass på huden i mange sekunder. Jeg ville ikke drøyd det noe særlig lengre enn noen få sekunder. f.eks kan jeg fint stikke fingrene ned i en bøtte med flytende nitrogen for å hente opp noe, så fremt jeg er rask.

 

Leidenfrost-effekten og den mye lavere varmekapasiteten enn vann gjør at det ikke er i nærheten like farlig som å stikke fingrene i potetkasserollen for å fiske opp en potet fra vannet. Og det er jo som kjent fult mulig uten å brenne seg så fremt man er lynrask. (0,5 sekunder eller raskere)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får ikke kjøpt flytende nitrogen uten å være en bedrift som trenger det til noe.

Frysebokser holder ikke -20 grader engang. Det er veldig farlig å holde på med uten tilsyn, en liten splash på hånda så får du kjempe frostskade.

Er du helt sikker på dette? Jeg har ikke hørt om noen sånne restriksjoner på LN2

Lenke til kommentar
Du får ikke kjøpt flytende nitrogen uten å være en bedrift som trenger det til noe.

Frysebokser holder ikke -20 grader engang. Det er veldig farlig å holde på med uten tilsyn, en liten splash på hånda så får du kjempe frostskade.

 

En splash på hånda er uproblematisk, har gjort det flere ganger for show, kan helle på ganske mye, huden blir litt rød som når mane r ute i kulda en stund, men det går fort over. Ingen varige skader. Det er dog ubehagelig om dråper setter seg i gropene på toppen av hånda og blir værende der en liten stund (det begynner å svi), men det er bare å børste bort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du får ikke kjøpt flytende nitrogen uten å være en bedrift som trenger det til noe.

Frysebokser holder ikke -20 grader engang. Det er veldig farlig å holde på med uten tilsyn, en liten splash på hånda så får du kjempe frostskade.

Det kommer litt an på fryseboksen. Mange frysebokser fra 90-tallet og nyere kan man justere til å holde litt kaldere enn de anbefalte -18°C. Så vidt jeg husker tror jeg -26°C er det kaldeste min fryseboks klarer.

 

Den temperaturen er derimot ikke anbefalt fordi energiforbruket øker markant uten at holdbarheten til matvarene øker nevneverdig.

 

Mitt kombiskap kan ogsås tilel tempen på fryseboksen, ned til -22 eller -24, på gløshaugen har jeg også sett -80 frysebokser, men har ikke målt om de faktisk holder så lav tempratur,.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

fra wikipedia om .no

Registreringer under domenet .no kan gjøres av alle organisasjoner registrert i Brønnøysundregistrene.

 

så hvorfor ikke .no? de har jo til og med norge i navnet sitt.

Lenke til kommentar

Twentyfirst Venture har også rettighetene til domenenavnet radionorge.no, noe som har resultert i at SBS Radio Norge må ta til takke med radionorge.com.

 

- Det er korrekt. Vi sørget for å skaffe oss det domenenavnet i forkant av møtene og samtalene med TV 2, slik at det var på plass. Radionorge.no er da også et mye mer velegnet domene for en radiostasjon, sier Svein Larsen.

 

SBS: - Oppdaget i ettertid

- Vi oppdaget i ettertid da vi hadde bestemt oss for navnet at Twentyfirst Venture hadde domenerettighetene til radionorge.no. Jeg har ikke tatt stilling til om vi skal forsøke å kjøpe dette domenenavnet, sier administrerende direktør og sjefredaktør Bente Klemetsdal i SBS Radio Norge.

 

 

http://www.kampanje.com/medier/article230552.ece

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Forresten, er det noen som gidder å regne på om en isbit (ca. 2,5x2,5x3,5cm), kjølt ned til -196 grader, vil kjøle ned og fryse 2 dl vann som holder ca. 10 grader? Lenge siden jeg har regnet med termodynamikk, og synes dette hadde vært en god ide for å kjøle ned drikken med en liten isbit. ^^
Jeg har regnet en veldig forenklet modell, og greide bare å komme ned til 0,07⁰C. Og for at vannet i tillegg skal greie å fryse til is må det overføres en ganske stor mengde energi bare for å gå fra én fase til en annen. Energien til faseovergangen er ikke tatt med i beregningen, så rett før 0⁰C blir det dessverre bråstopp.

I tillegg har jeg ikke tatt hensyn til omgivelsestemperaturen.

 

Tall fra Wikipedia:

Vann (vann-fase): 4,186 J/(cm³K)

Vann (is-fase): 1,938 J/(cm³ K)

 

Mengder:

Isbit: 2,5x2,5x3,5 = 21,87 cm³

Vann: 2 dl = 200 cm³

 

chart?cht=tx&chl=Q = V*c_V*\Delta T

 

chart?cht=tx&chl=Q_{LN_2} = Q_{drink}

 

chart?cht=tx&chl=V*c_V*(T - T_0) = V*c_V*(T_0 - T)

 

chart?cht=tx&chl=21,87*1,938(T + 196) = 200*4,186(10 - T)

 

chart?cht=tx&chl=T = 0,07

 

Så da kan du regne selv og se hvor store isbiter du trenger. Husk at det koster 333,5 J/g å fryse vann til is, dvs. at du må slenge på 66700 kJ på høyresiden (333,5 J/g * 200 g vann).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...