Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

:!: Vennligst utdyp, føler at den var litt svak.

 

Bakke til bakke? Å hvordan går de vanlige sendingene da?

9368316[/snapback]

Går via antennetårn plassert på bakken og til vanlige antenner plassert på taket ditt.

Altså både sender og mottaker er plassert på bakken. Derav navnet... ;)

 

Mer her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Digitalt_bakkenett

http://no.wikipedia.org/wiki/Analogt_bakkenett

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RTW TBF MTF'ers :p (forståelig uten å gruble?)

9368228[/snapback]

Nei ikke foståelig. Please clearify.

TBF kan bety To Be Frank/Fair

og MTF regner jeg med betyr Motherfucker

Men RTW tok jeg ikke i farta

9368299[/snapback]

Rock The World Tre-Bokstavs-Forkortelse - MoTherFuckers.

 

Godt å se at det er flere som blir forvirret av slike tullete forkortelser. :)

 

Hva er et bakkenett?

9368302[/snapback]

Fra antenne til antenne i rett linje. Dvs. ikke fra antenne til refleksjon i atmosæren og ned til antenne. Heller ikke fra sender, via bakken, til mottaker. Jeg synes ordet er fullstendig villedende for folk flest. De burde virkelig kalt det noe mer selvforklarende. Bakkesignaler gjennom luft? Jaha? Er det rart folk blir forvirret?

 

Bakkenettet fungerer forsåvidt også til luftballonger for persontransport. Altså til en antenne uten bakkekontakt. Det samme med båter. Man trenger ikke ligge til kai og være plugget i en bakkekabel for å bruke bakkenettet.

Lenke til kommentar
Skal man spare drivstoff så kan man trykke inn klutsjen når man skal trille lange slake bakker eller sakte skal bremse opp inn mot en sving/kryss etc.

9365202[/snapback]

Lurte litt på denne.

 

Dersom man ikke trykker inn klutsjen vil jo motoren knapt bruke bensin ettersom den drives rundt av hjulene. Dersom man trykken inn klutsjen vil motoren bruke like mye bensin som når den går på tomgang.

 

Sparer man såpass mye i redusert friksjon at det veier opp for tomgangsforbruket?

Lenke til kommentar

Zlatzman: Hmmm, det tenkte jeg ikke på. Jeg tenkte at motoren gir ganske mye friksjon og ser bare at turtallsnåla går ned til ca 8-900 rpm på tomgang. Noe som gir lav friksjon. Men jeg har nok feilet i tanken på tomgangforbruket (jeg tenkte 0 trykk på gasspedalen = 0 drivstoff, men det stemmer jo ikke).

 

Å bremse med motoren er jo et kjent begrep.

Lenke til kommentar
Hvordan virker en skritteller?

9368478[/snapback]

Det sitter en elektronisk G-sensor i disse, samt noen kretser som analyserer signalet fra G-sensoren. Grovt skissert så registrerer den antall sykliske hoftebevegelser. Du kan jo prøve å holde en i hånda og mime hoftebevegelser og se hvor "hofteaktig" bevegelsen må være for at den fanger det opp.

Lenke til kommentar

Engelske definisjoner hentet fra Citizendium.

"country is the geographical area

nation designates a people

state refers to set of governing institutions with sovereignty over a definite territory". [kilde]

 

redigert:

Oversatt til norsk blir dette da som føler:

Norge som land er området innenfor grensene.

Norge som stat er myndighetene som har kontroll over landet.

Norge som nasjon er nordmenn.

 

Definisjonene overrasket meg litt. Kan jo være de norske betegnelsene er litt annerledes enn de engelske, men jeg tror ikke det.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Hvordan virker en skritteller?

9368478[/snapback]

Det sitter en elektronisk G-sensor i disse, samt noen kretser som analyserer signalet fra G-sensoren. Grovt skissert så registrerer den antall sykliske hoftebevegelser. Du kan jo prøve å holde en i hånda og mime hoftebevegelser og se hvor "hofteaktig" bevegelsen må være for at den fanger det opp.

9368575[/snapback]

 

En jeg kjopte hadde bare en lang arm som holdt seg oppe med en fjaer, men gikk ned nar man "hoppet"/gikk bortover ved a lage kontakt mellom 2 punkter.

Lenke til kommentar
aspic: Simen1 er jo ekspert på alt, så bare forvent deg et svar fra han snart :)

 

OnTopic: Hadde om bølger i fysikken idag, en bølge har en frekvens på 2HZ, det er 2m dypt, midt ute i vannet er det en kloss på 2*3*4m, når bølgen treffer klossen, hva vil frekvensen endre seg til da?

9353729[/snapback]

Du, er dette rett tolkning av oppgåva?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-100969-1187993977_thumb.jpg

9353863[/snapback]

 

Ja det er rett tolkning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...