Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det noen regler/lover som forbyr vanlige dagligvarebutikker å holde åpent 24 timer i døgnet? Altså ikke på søndag, men alle de andre 6 dagene. Er det slik at 7-23 liksom er maks eller er dette opp til hver butikk?

 

Tror det er hver enkelt kommune som avgjør slikt.

 

Uansett er det svært få dagligvarebutikker som vil tjene på å ha døgnåpent, rett og slett fordi folk ikke har behov for å ta storhandelen midt på natta, og ansatte skal ha nattillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ekte, er et helt vanlig magnetisme fenomen. Det "trikset" er veldig populært å vise i skoleklasser for å få dem interessert i superledere, som da er emnet for dagen.

 

Den lille rundingen er en magnet, og når superlederen (den svarte klossen) blir dynket i flytende nitrogen blir den diamagnetisk (frastøter seg magneter) pga nedkjølingen. Derfor henger magneten i lufta og kan skyves rundt. Kan også gjøre dette med en skinne f.eks., og få magneten til å "fly" frem og tilbake over superlederen.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hva som skjer her? Er den i det hele tatt ekte? Tviler litt pga all klippinga.

Det er superledning, et kjent fenomen i fysikken. Den svarte klossen er en superleder. Det som kjennetegner superledere er at de har null elektrisk motstand, og vil motsette seg alle magnetiske felt. Derfor vil en magnet "sveve" når man setter den oppå en superleder.

 

Så vidt jeg vet må man med dagens materialer ned i temperaturer på under -100 grader (ja, du leste rett, minus hundre grader) for å få brukbare superledere. Du ser da også at superlederen blir kjølt ned med det som antagelig er flytende nitrogen på videoen.

 

Men man forsker på å få superledere ved stadig høyere temperaturer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er det ikke det prisnippet som brukes ved CERN i LHC for å aksellerere partiklene også?

Nei, jeg har aldri hørt om at de bruker superledere der. Såvidt jeg vet er grunnen til at de kjøler ned hele greia at de vil unngå forstyrrende termiske vibrasjoner (men rett meg om jeg tar feil).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Man bruker superledere der ja, men det er så vidt jeg har forstått, for å hindre varmeutvikling. De bruker strøm til å danna magnetiske felter, og disse må være svært sterke, som krever veldig mye strøm. Ved å bruke superledere slipper de varme eller energitap, som gjør det hele mye mer effektivt.

 

EDIT: Kan godt hende både jeg og A-Jay har rett. Tipper det er mange gode grunner til at de bruker superledere. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Du får ikke kjøpt flytende nitrogen uten å være en bedrift som trenger det til noe.

Frysebokser holder ikke -20 grader engang. Det er veldig farlig å holde på med uten tilsyn, en liten splash på hånda så får du kjempe frostskade.

Da blir det et oppfølgingspørsmål fra meg: Hvor for overklokkere den flytende nitrogenen sin fra?
Lenke til kommentar

Med en liten splash på hånda vil du merke at det blir kaldt, og nitrogenet vil prelle av. På klær derimot er det farlig.

 

Merk at dette er noe jeg har fått demonstrert av en erfaren overklokker, ikke noe å prøve hjemme altså.

Er for øvrig Leidenfrost effekten som gjør dette mulig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Leidenfrost_effect

Endret av Nord-Skandinav
Lenke til kommentar
Du får ikke kjøpt flytende nitrogen uten å være en bedrift som trenger det til noe.

Frysebokser holder ikke -20 grader engang. Det er veldig farlig å holde på med uten tilsyn, en liten splash på hånda så får du kjempe frostskade.

Da blir det et oppfølgingspørsmål fra meg: Hvor for overklokkere den flytende nitrogenen sin fra?

Diverse gassforhandlere mener jeg skal kunne selge dette. Prisen var vel ca. 50 kroner literen.

 

PS: Man må som regel leie termos, eller evt. ha kjøpt egen på forhånd. Disse er normalt ganske dyre, men man får de billig på eBay. Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg en 5 liters termos, for å så leke med flytende nitrogen av og til.

 

Forresten, er det noen som gidder å regne på om en isbit (ca. 2,5x2,5x3,5cm), kjølt ned til -196 grader, vil kjøle ned og fryse 2 dl vann som holder ca. 10 grader? Lenge siden jeg har regnet med termodynamikk, og synes dette hadde vært en god ide for å kjøle ned drikken med en liten isbit. ^^

Lenke til kommentar
Superledere blir brukt i LHC til å holde partiklene "på plass" i en sirkulær bane. Kraften i partiklene er så stor at man må ned i 1,9K for å oppnå ønsket effekt i superlederne.

 

Det om 1,9K kommer ikke fram i den videoen, men en annen jeg så forledendag.

Grunnen til at de bruker superledere er at elektromagnetene de bruker er utrolig kraftige og trenger masse strøm, dette fører til høy varmeutvikling som Zeke sa. Superledere i seg selv kan ikke holde på plass partikkler. "Kraften" (jeg går utifra at du tenker på energien) til partikklene har ingenting å si på temperaturen til superlederen. Temperaturen er så lav fordi de bruker lav-temperaturssuperledere fordi det ikke er praktiske å bruke kobber-oksid baserte superledere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...