Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

8,85 m/s (31,86 km/t) om man ikke tar med luftmotstand.

sqrt(2gh)

som er utledet av

0,5mv^2=mgh

m er masse, g er gravitasjonen (9,8), h er høyden.

Det blir så klart feil å ikke ta med luftmotstand, da man (som formelen viser) faller like fort uavhengig av masse.

(tror dette skal stemme, men ikke helt sikker sånn i farta)

 

Kan også regne om dette til kraften vedkommende treffer bakken med, men da må man bestemme landingen slik at man får en tid disse kreftene blir fordelt utover. Om man demper på beinene bremser man jo over lenger tid enn om man ikke. Også vanskelig å si hvor farlig det er. :p

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor hardt vil et menneske på ca 60 kilo treffe bakken fra et fall på 4 meter?
Vedkommende vil treffe bakken med en fart på 31,9 km/h, og 2354 J med arbeid vil bli fordelt mellom bakken og kroppen (mest på kroppen).

En frisk og oppegående ungdom vil mest sannsynlig ikke knekke noe annet enn de små drittbeina i anklene, og selv da er vedkommende uheldig.

Lenke til kommentar
Forskriften sier ingen installasjon av brytere i sone 0 uten å utdype det noe videre. Men merk at forskriften er ikke er en lov med påbud. Det går an å fravike uten å havne i retten, men da bør man være veldig varsom og dokumentere grundig.

Etter det jeg vet så kan man risikere å få problemer med forsikringen hvis badet ikke er forskriftsmessig og "noe" skulle skje.

 

Jeg har reist med rutefly mange ganger, og en ting jeg alltid har lagt merke til når jeg ser gjennom vinduene, er at det ser ut som om noen har borret et tynt hull halvveis gjennom glasset nederst i alle vinduene.

 

Hva er dette for? Er det et optisk bedrag, eller er det virkelig et hull der?

Vinduet består av tre lag.

 

Det ytterste laget er sterkt nok til å takle hele trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av flyet.

 

Det midterste laget er like sterkt som det ytterste, og er der for redundans og sikkerhet. Dette laget har et bittelite hull, som er der for å utligne trykkforskjeller på innsiden av vinduet og hindre oppbygging av kondens mellom lagene.

 

Det inneste laget er et relativt tynt pleksiglass som er der for å beskytte de ytre lagene mot riper og skader fra innsiden (hvis du dytter litt i det vil du merke at det gir etter).

 

Kilde.

Lenke til kommentar
Det blir så klart feil å ikke ta med luftmotstand, da man (som formelen viser) faller like fort uavhengig av masse.

(tror dette skal stemme, men ikke helt sikker sånn i farta)

 

Det er vindstille fra alle retninger. Vedkommende lander ikke på bena, men faller i liggende stilling med ryggen og baken først.

Lenke til kommentar
Forskriften sier ingen installasjon av brytere i sone 0 uten å utdype det noe videre. Men merk at forskriften er ikke er en lov med påbud. Det går an å fravike uten å havne i retten, men da bør man være veldig varsom og dokumentere grundig.

Etter det jeg vet så kan man risikere å få problemer med forsikringen hvis badet ikke er forskriftsmessig og "noe" skulle skje.

 

Man har lov å fravike fra forskriftene, men da må det kunne dokumenteres at alternativet du valgte er minst like godt.

 

Hvis noen får støt i dusjen sier deg seg da selv at det ikke er lovlig.

Lysbryter i dusjen om gir støt er langt i fra bedre en ingen lysbryter i dusjen ;)

Lenke til kommentar
Forskriften sier ingen installasjon av brytere i sone 0 uten å utdype det noe videre. Men merk at forskriften er ikke er en lov med påbud. Det går an å fravike uten å havne i retten, men da bør man være veldig varsom og dokumentere grundig.

Etter det jeg vet så kan man risikere å få problemer med forsikringen hvis badet ikke er forskriftsmessig og "noe" skulle skje.

 

Man har lov å fravike fra forskriftene, men da må det kunne dokumenteres at alternativet du valgte er minst like godt.

 

Her var det noen rare ting og begrepsfeil.

 

Forskriften sier ikke noenting om brytere e.l i dusjen. NORMEN derimot gjør det. Normen er et hjelpemiddel på hvordan man kan få en installasjon i henhold til forskriften.

 

Før i tiden hadde vi FEB som var en forskrift, men overgangen i 98 til NEK400 gjør at vi får mindre omfattende forskrifter og mer Norm.

 

Forskriftene kan man ikke omgå overhodet. Normen er derimot som sagt et hjelpemiddel, og kan man dokumentere at ting er sikkert så kan man fravike normen. Men man skal da være sikker, og i 99,99% av alle tilfeller følges normen da denne er omfattende testet og en gyldig måte å "fraskrive seg ansvaret" :)

 

 

FEL er forskriften, denne kan man ikke omgå.

 

NEK er normen, dette er en oppskrift på hvordan man kan følge FEL.

Lenke til kommentar
Men hva hvis "bryteren" bare er en lavspennings pulssender som styrer selve bryteren, som står et helt annet sted?

Da regnes bryteren som SELV/PELV utstyr (Extra Low Voltage). SELV kretser betyr blandt annet at spenningen ikke kan bli høyere enn 50 volt, både ved feil og ved eksterne jordfeiler. PELV kretser betyr at spenningen ikke kan bli høyere enn 50 volt, også ved feil, men ikke nødvendigvis ved eksterne jordfeiler.

 

Kravet er da at spenningsforsyningen som forsyner bryteren i dusjen med ELV spenningen må stå utenfor Sone 0 og Sone 1 (ganske åpenbart egentlig :)).

 

 

Forskriftene sier at det ikke kan monteres bryterutstyr i Sone 0, men regner med at dette ikke gjelder svakstrømsutstyr. Fex komponenter på en EIB buss går på en nominell spenning på ca 20 volt. Dette er svakstrøm og spenningen regnes ikke som berøringsfarlig. Dvs det må gjerne monteres en EIB komponent, for eksempel et bryterpanel nedi sluket i dusjen ;). Men er det fagfolk som gjør dette så må det nevnes at det er 5 års reklamasjonsrett på arbeidet.

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi høgrehendt og venstrehendt? Hvorfor har vi ikke evnen til å beherske begge delene?

Leste en interessant artikkel om dette for litt siden i Levende Historie tror jeg det var. Venstrehendte har et evolusjonsmessig overtak i slosskamper rett og slett. Det viste seg også at drap pr innbygger og venstrehendte pr innbygger hadde helt klare sammenhenger! Evnen til å beherske begge deler tror jeg har sammenheng mellom noe hjernedeler eller noe sånt, sikkert noen som kan utdype ;)

 

 

Etter å ha vært på treningsstudioet idag lurer jeg på en ting: Er det like mye sokkelo i damedusjen som det er i mannedusjen?

Lenke til kommentar
Når jeg spiser litt for mye pringles får jeg hodepine - hvordan kan det ha seg? :p
Det kommer muligens av at Pringles inneholder mye salt som trekker til seg mye av vannet i kroppen din, dette fører til at man blir dehydrert og gjør at man kan føle seg kvalm, svimmel, slapp og etterhvert få vondt i hodet.

 

Det er iallefall det jeg gjetter.

Lenke til kommentar

Er nok bare en annen refleksjon i lufta. Lyset skal ikke gjennom like mange lag i atmosfæren eller noe slikt, dermed vil vingene reflektere en litt annen fargenyanse...

 

Når jeg reiser med norwegian har jeg lagt merke til at fordelen av vingene er hvite når man står på bakken, blå når man kommer opp i litt høyde, og så hvite igjen når man lander

 

Hva er dette, hvorfor skjer det, og hva er hensikten?

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke oppholder meg hele dagen på dass, er lyset alltid skrudd av ellers. Klart jeg vil ha bryteren på utsiden så jeg slipper å snuble over dasskåla for å finne bryteren inne i mørket.

Alternativene for deg er med andre ord på utsiden av døren, eller på andre siden av rommet, vis á vis døra, med dassen i mellom?

Lenke til kommentar
Hvem vil vel ha lysbryter i dusjen?

Hvilket lys har du behov for å styre derfra?

Vi har dusjkabinett 'med tak', der er det lys i taket og det er selvfølgelig kjekt å kunne styre det lyset uten å gå ut av kabinettet.

 

Bryteren står på veggen inne i kabinettet og er en ganske smart sak. Det går en tynn luftslange fra knappen og til selve bryteren så avstanden fra fingeren min til spenningsførende deler er ca en halv meter. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi høgrehendt og venstrehendt? Hvorfor har vi ikke evnen til å beherske begge delene?

Leste en interessant artikkel om dette for litt siden i Levende Historie tror jeg det var. Venstrehendte har et evolusjonsmessig overtak i slosskamper rett og slett. Det viste seg også at drap pr innbygger og venstrehendte pr innbygger hadde helt klare sammenhenger! Evnen til å beherske begge deler tror jeg har sammenheng mellom noe hjernedeler eller noe sånt, sikkert noen som kan utdype ;)

 

 

Etter å ha vært på treningsstudioet idag lurer jeg på en ting: Er det like mye sokkelo i damedusjen som det er i mannedusjen?

Dusjen i treningsstudioet jeg frekventerer har ikke merkbar bestand av lo. Folk er dog flinke til å svabre gulvet jevnlig.

 

Venstre/høyrehendt har vel vært koblet mot hjernehalvdeler, ja. Apropos det og helsestudio, jeg som venstrehendt merker veldig lett hvilken arm jeg har prioritert i oppveksten. Jeg kan løfte langt mer på venstre enn på høyre, og det tar sin tid å jevne ut tydeligvis.

 

Causes of left-handedness

Main article: handedness

Hand orientation is developed in fetuses, most commonly determined by observing which hand is predominantly licked or held close to the mouth.[2]

In 2007, researchers discovered LRRTM1, the first gene linked to increased odds of being left-handed. [3][4]

Long-term impairment of the right hand: People with long-term impairment of the right hand are more likely to become left-handed, even after their right hand heals.[citation needed] Such long-term impairment is defined as eight months or more.

Testosterone: Exposure to higher rates of testosterone before birth can lead to a left-handed child.[5] This is the Geschwind theory, named after the neurologist who proposed it, Norman Geschwind. It suggests that variations in levels of testosterone during pregnancy shape the development of the fetal brain. Testosterone suppresses the growth of the left cerebral hemisphere and so more neurons migrate to the right hemisphere. The highly developed right hemisphere is now better suited to function as the center of language and handedness. The fetus is more likely to become left-handed, since the right hemisphere controls the left half of the body. The theory goes on to tie the exposure to higher levels of testosterone and the resultant right-hemisphere dominance to auto-immune disorders, learning disorders, dyslexia, and stuttering, as well as increased spatial ability.

Mirror twins

http://en.wikipedia.org/wiki/Left-handed

http://en.wikipedia.org/wiki/Handedness

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...