Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vår bryter er på badet?
Da er det fordi det er et veldig gammelt bad, fordi det er så stort at bryteren kommer langt nok unna de våte områdene, eller fordi noen ikke har fulgt våtromsnormen under bygging.

Man kan fint ha bryteren på badet, om så i dusjen, bare man har høy nok IP-grad på kabel, bryter, utvendig montering og følger krav til maks spenning. Men det er en mye dyrere og som regel veldig uhensiktsmessig løsning.

Lenke til kommentar
Vår bryter er på badet?
Da er det fordi det er et veldig gammelt bad, fordi det er så stort at bryteren kommer langt nok unna de våte områdene, eller fordi noen ikke har fulgt våtromsnormen under bygging.

Man kan fint ha bryteren på badet, om så i dusjen, bare man har høy nok IP-grad på kabel, bryter, utvendig montering og følger krav til maks spenning. Men det er en mye dyrere og som regel veldig uhensiktsmessig løsning.

Haha, ser det for meg. :lol:

Lenke til kommentar
Man kan fint ha bryteren på badet, om så i dusjen, bare man har høy nok IP-grad på kabel, bryter, utvendig montering og følger krav til maks spenning.

 

Ikke bryter nei. Da snakker eg om sone0. Noen plasser i dusj/badekar kan man montere bryteren også,(hvis man har stor dusj som faktisk kommer utenfor sone0 etter forskriftene... men det som blir klassifisert som sone0 kan man ikke plassere bryterutstyr i.

 

Dette er da i henhold til normen, så kan man sikkert alltids ifølge forskriftene, som jo bare sier at ting skal være trygt, finne på andre løsninger.

 

Edit: Sjekket ikke SELV nå, mulig man kan ha bryterutstyr i en SELV krets i sone0. Leste bare normen der det står beint fram at man ikke kan plassere bryterutstyr.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Sone 0 er nedi badekar + gulvet under dusjen og 10 cm opp fra gulvet. Der er det ikke tillatt montert noen form for bryter.

 

I sone 1, over 10cm fra gulvet i dusjen, inntil 120cm horisontal retning "taulengde" fra dusjhodet, er det lov til å montere bryter, så fremt den følger en hel regle med ganske strenge krav. Her er et lite utvalg:

- maks merkespenning 25V AC eller 60V DC.

- skal være beskyttet med SELV eller PELV.

- sikkerhetsstrømkilden skal være montert utenfor sonene 0 og 1

 

I svømmebasseng, fontener og sjøen kan det monteres utstyr også i sone 0 (under vann) dersom det er spesielt beregnet for det formålet og følger en lang regle med krav.

 

Boblebadekar med innlagt lys i bunn og sidekanter er også lov, blant annet fordi det betraktes som en del av produktet og ikke en egen elektroinstallasjon i huset. Men det er selvsagt strenge krav for å få sånne produkter godkjent.

Lenke til kommentar
Hva er dette for? Er det et optisk bedrag, eller er det virkelig et hull der?

Det er ikke noe bedrag. Hullet er der for å fjerne trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av det pleksiglasset som er inn mot kabinen. Pleksiglasset er tynt, lett, billig og enkelt å skifte, men det tåler ikke noe særlig trykk. Det er ytterglasset som har oppgaven som trykkholder.

Lenke til kommentar
Hehehe... Ante meg at du egentlig hadde full kontroll, derfor lurte eg litt på hvordan det gikk seg til at svaret var "litt på kanten". Ulik deg :)

Jeg tok det fra husken. Men når du ville ha det mer konkret så måtte jeg slå opp i forskriften :)

 

Men hva hvis "bryteren" bare er en lavspennings pulssender som styrer selve bryteren, som står et helt annet sted?

Forskriften sier ingen installasjon av brytere i sone 0 uten å utdype det noe videre. Men merk at forskriften er ikke er en lov med påbud. Det går an å fravike uten å havne i retten, men da bør man være veldig varsom og dokumentere grundig.

Lenke til kommentar
Vår bryter er på badet?
Da er det fordi det er et veldig gammelt bad, fordi det er så stort at bryteren kommer langt nok unna de våte områdene, eller fordi noen ikke har fulgt våtromsnormen under bygging.

Man kan fint ha bryteren på badet, om så i dusjen, bare man har høy nok IP-grad på kabel, bryter, utvendig montering og følger krav til maks spenning. Men det er en mye dyrere og som regel veldig uhensiktsmessig løsning.

Haha, ser det for meg. :lol:

 

Vi har "lysbryter" i dusjen. Der er den montert inn i kabinettet, sammen med radioen og annet elektrisk utstyr. Det skjedde en gang for en stund siden at moren min fikk støt fra dusjen, og i starten syns jeg det virka litt uforutsigbart, men ser ut til å funke fint nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...