Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke tallsystemet for tid har så mye å gjøre med brøker, men breddegrader og lengdegrader som er inndelt i det samme systemet.

Jeg googlet nettopp temaet, et utvalg av treff fra vidt ulike nettsider sier at det er babyloneserne som har skylden, de brukte nemlig et base 60-tallsystem. Og grunnen for det var igjen delelighet på ulike tall.

 

Og jeg utfordrer deg til å svare på hvorfor lengde/breddegrader deles inn i 60' 60". :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

så ett film klipp på nettet en gang hvor en kar hadde bygd et minikjøleskap for ei flaske. han bruke en ting som gikk på strøm og ble veldig varm på en side og veldig kald på den andre.

 

hva heter slike? selges de på dealextreme?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke tallsystemet for tid har så mye å gjøre med brøker, men breddegrader og lengdegrader som er inndelt i det samme systemet.

Jeg googlet nettopp temaet, et utvalg av treff fra vidt ulike nettsider sier at det er babyloneserne som har skylden, de brukte nemlig et base 60-tallsystem. Og grunnen for det var igjen delelighet på ulike tall.

 

Og jeg utfordrer deg til å svare på hvorfor lengde/breddegrader deles inn i 60' 60". :)

 

Siden jeg liker utfordringer så velger jeg å prøve å svare svakt på spørsmålet.

 

Kan det ha noe med klokker å si?

 

Altså, helheten i bildet med klokker, planeter osv for få ting til å stemme?

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
tenkte på de små tingene som blir varme på en side og kalde på den andre.

 

Større kjøleskap bruker kompressorer og trykkforskjeller for å få det til.

Altså det samme som en varmepumper.

Mindre kjøleskap tror jeg bruker en dårligere teknologi som jeg ikke vet hva heter...

Søk.

Lenke til kommentar
Er det noen teorier om hvilket fenomen som har skapt den høyeste lyden i jordens historie?

Altså ikke i tonehøyde, men i styrke.

Tror det var denne eksplosjonen som skapte den høyeste lyden i jordens historie.

I historisk tid ga nok Krakatau-utbruddet en svært kraftig smell ja, dog ikke like kraftig som det vulkanutbruddet som skapte Garita-krateret,

http://en.wikipedia.org/wiki/La_Garita_Caldera

men Jordas historie er full av smeller, hvorav denne

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_crater

nok var en av de aller voldsomste, det var dette meteorittnedslaget som ble begynnelsen på utryddelsen av dinosaurene.

The impactor's estimated size was about 10 km (6 mi) in diameter and is estimated to have released 4×1023 joules of energy, equivalent to 100,000,000 megatons of TNT on impact. By contrast, the most powerful man-made explosive device ever detonated, the Tsar Bomba, had a yield of only 50 megatons, making the Chicxulub impact 2 million times more powerful. Even the largest known explosive volcanic eruption, which released approximately 1×1021 joules and created the La Garita Caldera, was substantially less powerful than the Chicxulub impact.

 

Oppfølgeropplysning om et mulig enda kraftigere meteorittnedslag:

Verdens største krater

Forskere tror de har funnet krateret etter asteroiden som utryddet dinosaurene. Det ligger utenfor kysten av India og asteroiden kan ha vært over 4 mil i diameter.

 

Shivabassenget er en fordypning utenfor Indias vestkyst og et svært produktivt utvinningsområde for olje og gass. Nå mener forskere at dette er et enormt krater.

 

- Hvis vi har rett er dette det største krateret vi kjenner til her på planeten, sier Sankar Chatterjee ved Texas University i en pressemelding.

 

Han har ledet en studie av området og vil presentere funnene sine på det årlige møtet til Geological Society of America i morgen.

Les mer om dette på http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232020
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat funnet en svær lyskaster i forbindelse med åpning av storsenter i byen hvor jeg bor. Jeg kunne tenke meg å lage til en batman-logo og legge på lyskasteren, men har noen spørsmål i forbindelse med produksjonen av logoen.

 

1. Skal utskjæringen være stor eller liten? (Diameter på lyskaster er ca 45cm)

2. Burde utskjæringen være høy eller lav?

Lenke til kommentar

Hvor tykt papir du bruker er irrelevant, men pass på å ikke legg det rett på glasset til lyskasteren. Det vil gi to uheldige effekter. 1. Lyskilden kan overopphetes og ødelegges. Da blir du erstatningsansvarlig. 2. Det skaper en veldig diffus skygge som gjør at folk ikke kan se formen på utskjæringen.

 

Mitt forslag: Skjær ut en figur som er ca 30-50 cm i diameter avhengig av spredningen på lyset. Jo mer spredning jo bredere figur. Tre to stålwire gjennom pappen sånn at de danner et kryss og holder pappen stabilt. Sett opp noen tynne stokker eller stikker som kan holde wirene. Fest wirene sånn at figuren svever ca 2 meter foran glasset.

Lenke til kommentar

Med fare for å bli litt grisete, eller å støte noen:

 

En vagina er 37 grader celcius, fuktig, og det er ikke vanlig å vaske og sterilisere den med alkohol.

 

Hvorfor er den ikke full av farlige bakterier og mugg?

 

Det må være immunsystemet som tar seg av det, men hvordan opererer immunsystemet inne i vagina?

De hvite blodcellene holder seg vel til blodårene, hvordan kan de drepe bakterier som ikke ennå er i blodet, men lever inne i skjeden?

 

Munnen vaskes jo med tannbørste og munnskyll. Tarmen har en viss utskifting siden man bæsjer.

Men vagina?

 

Ja, jeg vet at det ikke alltid funker, og at det finnes mange slags infeksjoner kvinner kan få.

Men jeg forstår ikke hvordan kroppen hindrer at det ALLTID skjer?

Lenke til kommentar
En vagina er 37 grader celcius, fuktig, og det er ikke vanlig å vaske og sterilisere den med alkohol.

 

Hvorfor er den ikke full av farlige bakterier og mugg?

Spytt og andre kroppslige sekreter er fulle av såkalte snille bakterier, som gjør at uvedkommende bakterier og sopp ikke så lett får innpass. Også tarmene våre er fulle av snille bakterier. I og på en voksen person er det faktsik flere snille bakterier enn kroppsceller.

 

Hvis man stadig vasker seg med antibakterielle midler, og dessuten stadig får antibiotika for både det ene og det andre, så risikerer man to problemer, man kan bli skikkelig syk og/eller få soppangrep der det nesten er umulig å bli kvitt soppen, og sykdomsbakteriene kan opparbeide antibiotikaresistens, slik at det kan bli umulig å ta knekken på de.

 

Man kan godt vaske seg og omgivelsene som normalt, men man bør unngå bruk av antibakterielle såper og vaskemidler både på kroppen og i huset. I skjeden anbefales det å ikke bruke såpe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...