Mannen med ljåen Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 Greit at de man kjøper er bedre. Men er man nødt til å sette så svære kameraer oppå dem? Det må da være en grunn til at de bruker så store og dyre kameraer. Gir de bedre bilde enn et moderne hjemmekamera? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor fort vokser håret på hodet? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Jeg mener å ha lest at det vokser cirka en centimeter i måneden i gjennomsnitt. Skal se om jeg finner noe kilde, men det virker riktig ut fra egne erfaringer. edit: Her skriver de 1,25cm per måned. Litt mer enn jeg husket, men ikke så alt for langt unna. Endret 16. oktober 2009 av L4r5 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 På min egen lille 'pengebinge' så veier 0.77l med mynt 2.8kg, dvs ca 3.6kg per liter. Eller ca 60% luft. 8224 tonn med mynt fyller da ca 2284m3, en terning på 13.1 meter. Imponerende men et godt stykke igjen til vi fyller bingen. Edit: kommafeil.. Men så har jo ikke Skrue millioner eller milliarder. Han har fantasillioner... Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 Men så har jo ikke Skrue millioner eller milliarder. Han har fantasillioner... Skrue er også en amerikaner, sannsynligvis har de flere mynter i omløp enn det norge har Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 Men så har jo ikke Skrue millioner eller milliarder. Han har fantasillioner... Skrue er også en amerikaner, sannsynligvis har de flere mynter i omløp enn det norge har Nå har også Skrue diverse valutaer i pengebingen sin etter som jeg husker. Så kan være alt fra Hong Kong-dollar til Sør-Afrikansk mynt nedi der. Uansett så er det totalt urealistisk. Men gøy å prøve å analysere donald-universet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 Når de tar røntgen på TV, står de bak en stor tavle der man ser beina tvers gjennom. Har røntgen noen gang fungert på den måten, og hvordan? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 16. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2009 Testet de med vanlige eller sparelyspærer? Det er vel for sparelyspærer og lysrør at det gjelder at man bruker mer strøm på å skru av/på enn å la de stå på? EDIT: Det sliter vel også mer på pæren å skru av og på ofte, og da får man mer utgifter til utskiftning. Det må vel også tas med i budsjettet? De testet med et vidt spekter. Hvis jeg ikke husker helt feil lønnet det seg å skru av absolutt alle typer lys, lysstoffrør var "værst" med rundt 2 sekunder ute av rommet før det lønnet seg. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Hvorfor er det bare USA og .storbrittania? som er i Irak? Hvorfor sender ikke vi noen dit eller noe? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Storbritannia var det eneste landet som støttet USA ved invasjonen, og ingen andre har følt for å blande seg inn på noe senere tidspunkt. Det er politikk; hvis et land mener det er galt å gå inn i landet gjør de det ikke, særlig når heller ikke NATO støttet invasjonen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Når de tar røntgen på TV, står de bak en stor tavle der man ser beina tvers gjennom.Har røntgen noen gang fungert på den måten, og hvordan? Jepp, teknologien er da omtrent som en CRT-monitor, røntgenstrålene treffer et stoff på skjermen som lyser i synlig lys når det blir truffet av røntgenstråler på baksiden. I CRT-monitorer (inkludet bilderørs-TV) er det et belegg på innsiden av glasset som lyser når det blir truffet av en elektronstråle. Helt i starten, før man oppdaget hvor farlige røntgenstråler var, fantes det sånne gjennomlysningsskjermer på de utroligste steder. Bl.a hadde en skobutikk i Oslo et røntgenapparat der man kunne se hvor godt skoen passet. Man tok på seg skoen og stakk foten inn i røntgenapparatet (som sto midt i butikken), og kunden kunne da selv se passformen gjennom ei lysstoff-glassplate øverst i boksen. Dette røntgenapparatet står nå på Teknisk museum. Endret 17. oktober 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Kris Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Ble nettopp oppringt av 67494972. Tenkte å ikke ta telefonen siden nummeret så litt jalla ut, men i tilfellet det var jobb tok jeg den. Det nummeret er et vanlig norsk nummer. Finner det ikke på gulesider.no, men det er ikke stor sjanse for at du har blitt svindlet Lenke til kommentar
Kris Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Såpass ja. Da har Skrue en god del penger ja. Og som alle vet er den aldri helt full. Joda. Er et par ganger han bygger nye binger fordi den er full Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg mener å ha lest at det vokser cirka en centimeter i måneden i gjennomsnitt. Skal se om jeg finner noe kilde, men det virker riktig ut fra egne erfaringer. edit: Her skriver de 1,25cm per måned. Litt mer enn jeg husket, men ikke så alt for langt unna. Oppfølgerspørsmål: Hvor mange hår finnes på et menneskehode? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Seriøst, noe kan googles først Google-søk Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Storbritannia var det eneste landet som støttet USA ved invasjonen, og ingen andre har følt for å blande seg inn på noe senere tidspunkt. Det er politikk; hvis et land mener det er galt å gå inn i landet gjør de det ikke, særlig når heller ikke NATO støttet invasjonen. Det er feil. Koalisjonen bestod ved invasjonen av USA, Storbritania, Australia, Spania, Danmark og Polen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Både USA og Storbritannia ønsker å trekke seg ut av Midt-Østen snart, stemmer ikke det? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 2 av kontaktene på hver av disse kortene er litt lengre enn de andre, er det kontaktene som forsyner kortene med strøm? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Både USA og Storbritannia ønsker å trekke seg ut av Midt-Østen snart, stemmer ikke det? Midt-Østen er et vidt begrep. Mener du Irak eller Afghanistan? Irak skal de trekke seg ut av, i Afghanistan skal i alle fall USA trappe opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg spør igjen: Kan mennesker på noen måte påvirke driften til litosfæreplatene? Hmm, neppe særlig mye. Jeg kan se for meg at vi potensielt kan utløse naturlig oppbygget spenningsenergi ved å detonere en atombombe under bakken. F.eks under Los Angeles. Hadde man gjort dette jevnlig ville man fått flere små jordskjelv med korte mellomrom i stedet for enorme jordskjelv med lengre mellomrom. Nå er det vel over 100 år siden siste store jordskjelv i Los Angeles så det kommer vel et stort et snart. Men ikke regn med at atombomber under byer, til beste for befolkningen, blir et seriøst forslag fra noen i overskuelig fremtid. En annen måte vi kan påvirke kontinentaldriften er ved å bygge demninger. Menneskeheten har bygget så mange demninger gjennom historien at jordas fordeling masse har flyttet seg ørlite mot polene. Det har resultert i ørlite raskere jordrotasjon (noen mikrosekunder per år eller noe sånt). Det kan tenkes at endringen i rotasjonshastighet gir en ørliten påvirkning av platetektonikken. Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen? Praktisk talt brukes det ikke energi på å starte eller slukke en pære. Til alle praktiske formål kan du regne energibruken som proporsjonal med tiden den står på. Også når det bare er snakk om en liten tur ut av rommet. Hvor mye aske er det fra et kremert lik? Et par liter. Hvorfor bruker de sånne digre kameraer som sitter på skulderen når de gjør opptak for TV?Er ikke vanlige kameraer som du finner på Elkjøp snart gode nok? Man får dem jo i HD. Hva kan de dyre kameraene som hjemmekameraene ikke kan? Nei, elkjøp-kameraer er ikke i nærheten like gode. Store og dyre kameraer har f.eks: mye bedre stabilitet, mye bedre muligheter for manuell og automatisk styring av erfarne filmere, langt mindre bildestøy, mye bedre optisk skarphet, mye bedre egenskaper i dårlig belysning, bedre autofokus, mye bedre lydkvalitet på både intern og eksterne mikrofoner, mye bedre batterikapasitet og lagringskapasitet, mye bedre søker, og en rekke andre egenskaper som jeg ikke kommer på i farta. Sagt på en annen måte: Det er mange grunner til at Nikon D3s koster 45 000 kr, mens Sony Ericsson Satio koster 5200 kr, selv om begge har 12 megapixler. Det samme gjelder videokameraer. Forøvrig så bruker de ikke bare store kameraer til TV-produksjon. Noen ganger brukes "ekjøp-kameraer" på grunn av størrelse (f.eks på en hjelmen til en bobsledekjører) eller for å gi en slags hjemmeopptak-følelse (f.eks intervju med folk i en folkemasse). Hva er mest miljøvennlig hvis man tar forhånd for at man sliter ut pæra ved å slå lyset mye av og på. Innkjøpskostnaden er langt mindre enn energikostnaden for både glødetrådpærer, halogenpærer og sparepærer. For LED er det motsatt. Pærene lever lenge selv om de slåes normalt ofte av og på. F.eks har lysstoffrøret på toalettet på jobben vart i over et år selv om det slåes på og av omtrent hvert 5. minutt hele arbeidsdagen. LED får ikke kortere levetid av å slåes av og på, men faktisk ørlite lengre på grunn av lavere temperatur rett etter det slåes på. Alt i alt så betyr det altså ikke av- og på-slåing noe for utgiftene til nye pærer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå