Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge Google er 3 (cubic acres) = 1.98826672 × 1011 m6.

Nå ser jeg selvsagt at det tallet jeg fikk av Google er helt tullerusk, at ikke jeg så det før (meter i sjette?).

 

Men hvis man mener at 1 "cubic acre" = volumet av en kube hvor sidene har en flate på 1 acre, så får vi ihvertfall et volum på cirka 772 000 m3.

Enig i utregningsmåten, men jeg får bare 257442 m³ (1 acre = 4046,873 m² og kubisk binge).

Hva "cubic acre" angår, så får jeg samme svar som deg. 1 cubic acre = 257442 m³

Lenke til kommentar
Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen?

 

Så dette på mythbusters, og selv om jeg ikke husker resultatet nøyaktig, var i alle fall konklusjonen at det alltid lønner seg å slå av lyset, med mindre man har et enormt antall pærer og skal være ute av rommet i mindre enn 50 sekunder.

Lenke til kommentar
Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen?

Dette ble nøyaktig utregnet tidligere i denne tråden, og hvis du er ute av rommet kun en liten brøkdel av et sekund kan du la lyset la stå på.

 

MEN:

Hvis man forutsetter at rommet likevel varmes opp elektrisk med termostat, og at det er såpass kaldt at rommet trenger oppvarming (høst/vinter/vår), og man dessuten bruker tradisjonelle glødepærer, så kan man la lyset stå på. For av energien som brukes i en glødelampe blir bare 5% til lys, resten blir til varme. Slår du av lyset vil termostaten kompensere for varmetapet ved å skru på varmeovnen omtrent tilsvarende, så man sparer minimalt med strøm ved å slå av lyset.

 

Bruker man sparepærer er poenget med å slå av lyset faktisk mer effektfullt enn med glødepærer, for sparepærer gir jo lite varme og mye lys.

 

Bor man i varme strøk av verden, der man ikke trenger romoppvarmingseffekten fra glødepærer, så er det selvsagt superglupt med sparepærer for å spare strøm. Likeledes er det lurt å bruke sparepærer i utelys, for der er oppvarmingseffekten fra glødepærer helt bortkastet energi.

Lenke til kommentar
Men hvis man mener at 1 "cubic acre" = volumet av en kube hvor sidene har en flate på 1 acre, så får vi ihvertfall et volum på cirka 772 000 m3.

Enig i utregningsmåten, men jeg får bare 257442 m³ (1 acre = 4046,873 m² og kubisk binge).

Hva "cubic acre" angår, så får jeg samme svar som deg. 1 cubic acre = 257442 m³

Vi snakket hele tiden om at pengebingen skulle være 3 (tre) "cubic acres".

 

3 * 257442 m3 ≈ 772 000m 3

Lenke til kommentar

På min egen lille 'pengebinge' så veier 0.77l med mynt 2.8kg, dvs ca 3.6kg per liter. Eller ca 60% luft. 8224 tonn med mynt fyller da ca 2284m3, en terning på 13.1 meter. Imponerende men et godt stykke igjen til vi fyller bingen. :)

 

 

Edit: kommafeil..

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen?

 

Så dette på mythbusters, og selv om jeg ikke husker resultatet nøyaktig, var i alle fall konklusjonen at det alltid lønner seg å slå av lyset, med mindre man har et enormt antall pærer og skal være ute av rommet i mindre enn 50 sekunder.

 

Hva er mest miljøvennlig hvis man tar forhånd for at man sliter ut pæra ved å slå lyset mye av og på.

Lenke til kommentar
Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen?

 

Så dette på mythbusters, og selv om jeg ikke husker resultatet nøyaktig, var i alle fall konklusjonen at det alltid lønner seg å slå av lyset, med mindre man har et enormt antall pærer og skal være ute av rommet i mindre enn 50 sekunder.

Testet de med vanlige eller sparelyspærer? Det er vel for sparelyspærer og lysrør at det gjelder at man bruker mer strøm på å skru av/på enn å la de stå på?

 

EDIT: Det sliter vel også mer på pæren å skru av og på ofte, og da får man mer utgifter til utskiftning. Det må vel også tas med i budsjettet?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...