€uropa Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Ifølge Google er 3 (cubic acres) = 1.98826672 × 1011 m6. Nå ser jeg selvsagt at det tallet jeg fikk av Google er helt tullerusk, at ikke jeg så det før (meter i sjette?). Men hvis man mener at 1 "cubic acre" = volumet av en kube hvor sidene har en flate på 1 acre, så får vi ihvertfall et volum på cirka 772 000 m3. Enig i utregningsmåten, men jeg får bare 257442 m³ (1 acre = 4046,873 m² og kubisk binge). Hva "cubic acre" angår, så får jeg samme svar som deg. 1 cubic acre = 257442 m³ Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor mye aske er det fra et kremert lik? Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen? Så dette på mythbusters, og selv om jeg ikke husker resultatet nøyaktig, var i alle fall konklusjonen at det alltid lønner seg å slå av lyset, med mindre man har et enormt antall pærer og skal være ute av rommet i mindre enn 50 sekunder. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen? Dette ble nøyaktig utregnet tidligere i denne tråden, og hvis du er ute av rommet kun en liten brøkdel av et sekund kan du la lyset la stå på. MEN: Hvis man forutsetter at rommet likevel varmes opp elektrisk med termostat, og at det er såpass kaldt at rommet trenger oppvarming (høst/vinter/vår), og man dessuten bruker tradisjonelle glødepærer, så kan man la lyset stå på. For av energien som brukes i en glødelampe blir bare 5% til lys, resten blir til varme. Slår du av lyset vil termostaten kompensere for varmetapet ved å skru på varmeovnen omtrent tilsvarende, så man sparer minimalt med strøm ved å slå av lyset. Bruker man sparepærer er poenget med å slå av lyset faktisk mer effektfullt enn med glødepærer, for sparepærer gir jo lite varme og mye lys. Bor man i varme strøk av verden, der man ikke trenger romoppvarmingseffekten fra glødepærer, så er det selvsagt superglupt med sparepærer for å spare strøm. Likeledes er det lurt å bruke sparepærer i utelys, for der er oppvarmingseffekten fra glødepærer helt bortkastet energi. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Men hvis man mener at 1 "cubic acre" = volumet av en kube hvor sidene har en flate på 1 acre, så får vi ihvertfall et volum på cirka 772 000 m3. Enig i utregningsmåten, men jeg får bare 257442 m³ (1 acre = 4046,873 m² og kubisk binge). Hva "cubic acre" angår, så får jeg samme svar som deg. 1 cubic acre = 257442 m³ Vi snakket hele tiden om at pengebingen skulle være 3 (tre) "cubic acres". 3 * 257442 m3 ≈ 772 000m 3 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Okei, greit. Når det gjelder 3 cubic acres har du rett. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) På min egen lille 'pengebinge' så veier 0.77l med mynt 2.8kg, dvs ca 3.6kg per liter. Eller ca 60% luft. 8224 tonn med mynt fyller da ca 2284m3, en terning på 13.1 meter. Imponerende men et godt stykke igjen til vi fyller bingen. Edit: kommafeil.. Endret 16. oktober 2009 av Kahuna Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvorfor bruker de sånne digre kameraer som sitter på skulderen når de gjør opptak for TV? Er ikke vanlige kameraer som du finner på Elkjøp snart gode nok? Man får dem jo i HD. Hva kan de dyre kameraene som hjemmekameraene ikke kan? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Steadicam Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Så kameramennene man ser i Dirty Jobs og Mythbusters bruker SteadyCam? MÅ kameraene man monterer på dette stabiliseringsutstyret være så enormt? Kan man ikke montere et lite kamera på en sånn? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jo tyngre kameraet er, jo bedre balanse og mykere bevegelse får du. Men nei, størrelsen er ikke viktig. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Da kunne de vel kjøpe noen langt billigere kameraer på Elprice, og teipe på noen vekter? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen? Så dette på mythbusters, og selv om jeg ikke husker resultatet nøyaktig, var i alle fall konklusjonen at det alltid lønner seg å slå av lyset, med mindre man har et enormt antall pærer og skal være ute av rommet i mindre enn 50 sekunder. Hva er mest miljøvennlig hvis man tar forhånd for at man sliter ut pæra ved å slå lyset mye av og på. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Hvor mye mer energi bruker man på å slå av og på lyset enn å bare la det være på? Hvor lenge bør jeg forlate rommet før det er forsvarlig å slå av lyset til jeg kommer tilbake igjen? Så dette på mythbusters, og selv om jeg ikke husker resultatet nøyaktig, var i alle fall konklusjonen at det alltid lønner seg å slå av lyset, med mindre man har et enormt antall pærer og skal være ute av rommet i mindre enn 50 sekunder. Testet de med vanlige eller sparelyspærer? Det er vel for sparelyspærer og lysrør at det gjelder at man bruker mer strøm på å skru av/på enn å la de stå på? EDIT: Det sliter vel også mer på pæren å skru av og på ofte, og da får man mer utgifter til utskiftning. Det må vel også tas med i budsjettet? Endret 16. oktober 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Finnes det en XXL-lignendes butikk i Tromsø? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Er det folk på ekte som har lage slike feller som på SAW filemene, og satt personer i de? Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Da kunne de vel kjøpe noen langt billigere kameraer på Elprice, og teipe på noen vekter? Det er ikke så enkelt: http://en.wikipedia.org/wiki/Steadicam#Description Hvis de kunne erstatte slike dyre kameraer med ditt eksempel, tror du ikke de ville gjort det da? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Det eneste jeg får ut av linken din er at man kan bruke batteripakken som motvekt, og en LCD-skjerm i stedet for kikkertsikte. Så hvorfor ikke bruke noen manualer fra et treningsstudio, og skjermen fra en Asus eee? Det må være noe annet enn vekta som avgjør..? Endret 16. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Poenget er hvor vektene sitter og hvordan kameraet er festet til kameramannen eller håndtaket (hvis det er håndholdt). Du kan derfor ikke bare "teipe på noen vekter". Det er mulig å lage slikt selv, men de man kjøper er hakket bedre (altså mer stabile). Se filmen hos Youtube Endret 16. oktober 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå