Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva skjer om man vinner 1 million på et flakslodd og skraper der det står "Må ikke skrapes"?

Da vinner du *ikke* 1 million.

 

Har igrunn absolutt overhodet noen som helst tro på at det skjer. Så eg lurer fortsatt på hva som skjer.

Man får ikke utbetalt gevinst hvis "må ikke skrapes" er skrapt. Det kan være det er noen kommisjonærer som er sløve med dette og/eller gir etter for press ("jammen jeg vant EN MILLION, skal du nekte meg pengene fordi jeg kom litt borti dette feltet?!"), men i prinsippet skal de ikke utbetale premien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har eg et spm: Vet du dette eller dikter du nå? For eg har liten tro på den teorien din. Eg vil tro det står: "Må ikke skrapes" nettopp fordi man MÅ ikke gjøre det. Man kan, men man trenger ikke.

 

Skulle gjerne hatt 100% sikkerhet i hva funksjonaliteten til dette er.

 

Husker når eg var yngre og man leverte inn dette loddet så skrapte ofte butikkmannen dette feltet og trykket inn noen tall. Så det høres for meg litt rart ut at man da ikke får premien :)

Lenke til kommentar
Da har eg et spm: Vet du dette eller dikter du nå? For eg har liten tro på den teorien din. Eg vil tro det står: "Må ikke skrapes" nettopp fordi man MÅ ikke gjøre det. Man kan, men man trenger ikke.

 

Skulle gjerne hatt 100% sikkerhet i hva funksjonaliteten til dette er.

 

Husker når eg var yngre og man leverte inn dette loddet så skrapte ofte butikkmannen dette feltet og trykket inn noen tall. Så det høres for meg litt rart ut at man da ikke får premien :)

Dette har vært diskutert på forumet før:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=351180

 

Kort oppsummert så er feltet kontrollkoden, Norsk Tipping kan slå opp nummeret og sjekke om det er gevinst på kortet. De vil at koden ikke skal være synlig før kortet er levert inn, på grunn av risikoen for forfalskning (et skrapt felt er lettere å forfalske enn et uskrapt) og/eller at andre kan bruke samme kode til å heve premien.

 

"-Knuð" har en god forklaring:

 

 

Det gjør overhodet ingenting å skrape "må ikke skrapes"-feltet. Ingen kan sjekke om du har skrapt det eller ikke...

 

Men disse feltene har en funksjon, selv om funksjonen kan ha begrenset og uheldig effekt. Flere har vært litt inne på dette.

 

+ Flax-lodd:

- Scenario 1: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, men uheldigvis skraper du litt for hardt på den bakerste nullen på et av feltene. Du skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Da kan ekspeditøren / ekspeditrisen i butikken skrape "må ikke skrapes"-feltet, ringe opp til flax-kontoret (hvis det er det det er), forklare situasjonen og fortelle tallkoden som står på "må ikke skrapes"-feltet. Deretter kan flax-kontoret søke på den koden og sjekke om det var et gevinstlodd. Hvis det er registrert som et gevinstlodd, får du gevinsten din,og alle er fornøyde.

- Scenario 2: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, men uheldigvis skraper du litt for hardt på den bakerste nullen på et av feltene. Du skraper vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Da er det sannsynlig at du ikke får gevinsten, siden "må ikke skrapes"-nummeret er synlig for alle, og flere kan ha hevet gevinsten samme dag.

- Scenario 3: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, og det er klart synlig at du har fått tre like. Du skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Ekspeditøren / ekspeditrisen ser at "må ikke skrapes"-feltet ikke er skrapt, du får gevinsten, ekspeditøren / ekspeditrisen får loddet og alle er glade. Etterpå skraper ekspeditøren / ekspeditrisen "må ikke skrapes"-feltet vekk og registrerer "må ikke skrapes"-nummeret. Gevinsten kan dermed ikke heves flere ganger.

- Scenario 4: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, og det er klart synlig at du har fått tre like. Du skraper vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Ekspeditøren / ekspeditrisen ser at "må ikke skrapes"-feltet er skrapt vekk, og nekter å la deg heve gevinsten siden den kanskje allerede er hevet.

+ Kontantkort:

- Scenario 1: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får godkjenning, skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet og kaster kortet i en "offentlig" søppelkasse uten å rive det i biter. En fremmed plukker opp kortet, skraper "må ikke skrapes"-feltet vekk, ringer kundeservice, forteller at vedkommende ikke får ladet opp med noe beløp, forteller "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av personen han / hun snakker med, og beløpet overføres fra din mobil til hans / hennes mobil. Du sitter igjen ute i kulda med skjegget godt frosset fast i postkassa, og kan ikke gjøre noe!

- Scenario 2: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får ikke godkjenning, ringer kundeservice, skraper "må ikke skrapes"-feltet, forklarer situasjonen, sier "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av han / hun du prater med og saldoen øker med riktig beløp. Alle forblir fornøyde!

 

Så feltene har en funskjon, men de kan være uønskede. Flax-loddene funker gjerne bedre enn kontantkortene så lenge du ikke skraper "må ikke skrapes"-feltene. Kontantkortene kan bringe med seg flere uønskede enn flax-loddene; derfor river jeg alltid "må ikke skrapes"-feltet i to før jeg kaster kortet (etter at jeg har fått godkjenning, selvfølgelig).

 

EDIT: det er mulig at det ikke er kundeservice som ringes...

 

 

 

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Eg tror helt personlig at man vil kunne få ut gevinsten til tross for at feltet er skrapt. Hvertfall hvis tallkoden er der for å sjekke om kortet er gevinst på eller ei. De legger jo inn at denne premien er hentet vha den koden... Så litt sjekkings og man kan få kronasjene.

 

Nå når flax loddet ikke har denne lenger, og kun strekkoden, altså registrert opp mot en dattabasse så er jo ting litt enklere.

 

Forøvrig en håpløst dårlig måte å gjøre det på den gamle måten.

Lenke til kommentar
Eg tror helt personlig at man vil kunne få ut gevinsten til tross for at feltet er skrapt. Hvertfall hvis tallkoden er der for å sjekke om kortet er gevinst på eller ei. De legger jo inn at denne premien er hentet vha den koden... Så litt sjekkings og man kan få kronasjene.

 

Nå når flax loddet ikke har denne lenger, og kun strekkoden, altså registrert opp mot en dattabasse så er jo ting litt enklere.

 

Forøvrig en håpløst dårlig måte å gjøre det på den gamle måten.

Hvis du tror helt personlig at man vil kunne få ut gevinsten selv om du skraper "Må ikke skrapes" feltet, så foreslår jeg at du prøver det hvis du vinner et betydelig pengebeløp :p. De har full rett til å nekte å betale deg beløpet hvis du har skrapet det feltet uansett hva du tror ;).

 

Men regner med at kommisjonæren ikke får utbetalt pengesummen på de nyere kortene før datamaskinen har kontaktet Flax- serveren, bekreftet at det ikke er utbetalt før og så har huket av at nå er det utbetalt. Så derfor er ikke dette feltet lenger nødvendig på nyere kort. På eldre kort hvor det ikke gikk så raskt så risikerte Flax at kundene gikk til flere steder og fikk beløpet utbetalt.

 

Hvis første kommisjonær skraper "Må ikke skrapes" feltet og registrerer kontrollnummeret, og andre kommisjonær ikke godtar loddet fordi feltet er skrapt, så er de jo sikret mot å utbetale beløpet to ganger.

Lenke til kommentar
Er det noen teorier om hvilket fenomen som har skapt den høyeste lyden i jordens historie?

Altså ikke i tonehøyde, men i styrke.

Tror det var denne eksplosjonen som skapte den høyeste lyden i jordens historie.

I historisk tid ga nok Krakatau-utbruddet en svært kraftig smell ja, dog ikke like kraftig som det vulkanutbruddet som skapte Garita-krateret,

http://en.wikipedia.org/wiki/La_Garita_Caldera

men Jordas historie er full av smeller, hvorav denne

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_crater

nok var en av de aller voldsomste, det var dette meteorittnedslaget som ble begynnelsen på utryddelsen av dinosaurene.

The impactor's estimated size was about 10 km (6 mi) in diameter and is estimated to have released 4×1023 joules of energy, equivalent to 100,000,000 megatons of TNT on impact. By contrast, the most powerful man-made explosive device ever detonated, the Tsar Bomba, had a yield of only 50 megatons, making the Chicxulub impact 2 million times more powerful. Even the largest known explosive volcanic eruption, which released approximately 1×1021 joules and created the La Garita Caldera, was substantially less powerful than the Chicxulub impact.
Lenke til kommentar

Så en video fra National Geograpich om en person som skadde seg i ei ulykke og ble lam i ene armen. Så de koplet om på nervene så kan kunne styre armen med nerven som tidligere gikk til hjertet eller noe slikt.

Ville det vært mulig og endre dette så man kan styre hjertet bevist?

Lenke til kommentar

Ble nettopp oppringt av 674949**. Tenkte å ikke ta telefonen siden nummeret så litt jalla ut, men i tilfellet det var jobb tok jeg den. En dame i andre sa noe som "Hei jeg er fra _selskap som jeg ikke husker_" og la på.

 

Er det en sannsynlighet for at jeg har blitt telefonsvindlet? Dvs noen ringer opp, jeg svarer, de trekker en hundrelapp fra kontaktkortet / på regningen?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Ifølge Google er 3 (cubic acres) = 1.98826672 × 1011 m6. Så vi har volumet, så da gjenstår det å gjøre en kvalifisert gjetning på pakningstetthet og gange opp?

Pakningstettheten er trolig rundt 50% mynter (+ 50% luft).

Synes det høres høyt ut. Jeg har en boks med mynter hjemme jeg kan veie og måle for å sjekke (hvis jeg ikke sovner i sofaen foran Nytt på Nytt da.. ;) )

Lenke til kommentar
Ifølge Google er 3 (cubic acres) = 1.98826672 × 1011 m6.

Nå ser jeg selvsagt at det tallet jeg fikk av Google er helt tullerusk, at ikke jeg så det før (meter i sjette?).

 

Men hvis man mener at 1 "cubic acre" = volumet av en kube hvor sidene har en flate på 1 acre, så får vi ihvertfall et volum på cirka 772 000 m3.

Lenke til kommentar
Hvor nær sannheten er denne filmen? Da særlig delen om hvordan det blir om 250 millioner år. Hvor mye er det forska på? Særlig i forhold til slutten av filmen.

 

Av de forskerene vet i dag, er det som vises i filmen sant. Kontinentene beveger seg kosntant(grunn til vukanutbrudd og jordskjelv) og om noen x-millioner år vil alle kontinentene flyte sammen til et "superkontinent".

 

Jeg spør igjen: Kan mennesker på noen måte påvirke driften til litosfæreplatene?

 

Hvorfor blunker kvinner oftere enn menn?

Lenke til kommentar
Ifølge Google er 3 (cubic acres) = 1.98826672 × 1011 m6.

Nå ser jeg selvsagt at det tallet jeg fikk av Google er helt tullerusk, at ikke jeg så det før (meter i sjette?).

 

Men hvis man mener at 1 "cubic acre" = volumet av en kube hvor sidene har en flate på 1 acre, så får vi ihvertfall et volum på cirka 772 000 m3.

Enig i utregningsmåten, men jeg får bare 257442 m³ (1 acre = 4046,873 m² og kubisk binge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...