Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Da finnes det altså ikke noe som jeg tenkte på.

Windows relaterte ting.

Det finnes masse åpen og fri programvare til Windows. Og webdesign/nettjenester/PHP-programmering er like relevant i Windows som i andre operativsystemer.

Å diskutere antivirus-programmer frem og tilbake blir veldig tørt og kjedelig. Utviklingen av MS Office går heller ikke rasende fort fra uke til uke. Det er vel heller en ny versjon annenhvert år. Så alt i alt ser jeg for meg at det blir fryktelig kjedelig pjatt.

Spesifikke programmer må du gjerne opprette diskusjonstråd for, hvis det er noe stort som er aktuelt i nuet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye veier alle Norges mynter som er i bruk i dag til sammen?

 

Jeg kan kun gi et indirekte svar, men sjekk figur 5 her:

http://www.norges-bank.no/upload/sedler%20...istikk_2007.pdf

 

Den gir at vi har:

1.6 Mrd i 20 kroner = 80 millioner mynter

1.25 Mrd i 10 kroner = 125 millioner mynter

0.6 Mrd i 5 kroner = 120 millioner mynter

0.8 Mrd i 1 kroner = 800 millioner mynter

0.3 Mrd i 50 ører = 600 millioner mynter

 

Så finner vi vekt fra http://no.wikipedia.org/wiki/Norske_mynter

20 kroner = 80 millioner mynter * 9.9 gram = 792 tonn

10 kroner = 125 millioner mynter * 6.8 gram = 850 tonn

5 kroner = 120 millioner mynter * 7.85 gram = 942 tonn

1 kroner = 800 millioner mynter * 4.35 gram = 3480 tonn

50 ører = 600 millioner mynter * 3.6 gram = 2160 tonn

 

Altså totalt 8224 tonn.

Lenke til kommentar
8824 tonn! Ikke dårlig. Et naturlig oppfølgingsspørsmål blir da om Onkel Skrue ville hatt plass til dette i pengebingen sin?

 

Pengebingen er vel forskjellig i dimensjon alt etter tegner og årstall så vidt jeg husker?

 

Men det burde gå uansett - med en egenvekt på 8.96 gram/kubikk cm (kobber), så vil 8224 tonn passe inn i en 10x10x10 m kube.

(antar da at alt smeltes - luft mellom mynter gjør at "i virkeligheten", så vil de ta større plass).

Lenke til kommentar
Hvor nær sannheten er denne filmen? Da særlig delen om hvordan det blir om 250 millioner år. Hvor mye er det forska på? Særlig i forhold til slutten av filmen.

 

Av de forskerene vet i dag, er det som vises i filmen sant. Kontinentene beveger seg kosntant(grunn til vukanutbrudd og jordskjelv) og om noen x-millioner år vil alle kontinentene flyte sammen til et "superkontinent".

Lenke til kommentar

Snedig spørsmål:

Hvis Onkel Skrues pengebinge hadde vært virkelig, hvor mye penger ville den rommet?

 

Ifølge Google er 3 (cubic acres) = 1.98826672 × 1011 m6. Så vi har volumet, så da gjenstår det å gjøre en kvalifisert gjetning på pakningstetthet og gange opp?

 

Bare sånn for å gjøre ting vanskeligere må jeg jo legge til at den inneholder "alt" av mynter, både nye mynter og gamle mynter, og det er både verdifulle og verdiløse gamle mynter. I tillegg også pengesedler.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Har igrunn absolutt overhodet noen som helst tro på at det skjer. Så eg lurer fortsatt på hva som skjer.

Under "Må ikke skrapes" ligger det et kontrollnummer som informerer om dette er et vinnerlodd eller ikke. Trekningen har jo allerede skjedd. Om du da finner trekningslisten og skraper frem dette feltet før du bestemmer deg for hvilket lodd du vil ha, blir det regnet som juks og loddet blir gjordt ugyldig.

 

Men, for all del, finn deg et millionlodd og prøv. Kom ikke tilbake til meg og bælj for at du tapte en mill. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...