Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hjerteproblemer og slag kan ta livet av deg uten varsel.

Khaffner:

Vann er en sånn væske. Det blir til is når det kommer i kontakt med noe som er veldig kaldt.

Svovel er også et interessant unntak.

Svovelet inntar mange forskjellige forbindelser avhengig av temperaturen.

Det kan bli vekselvis tykkere og tynnere under oppvarming og nedkjøling.

Hvis jeg husker riktig fra kjemitimene, da. Dette var noe kjemilæreren sa, ikke noe vi gjorde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det en gift/sykdom som helt ut av det blå kan drepe deg, uten forvarsel, på et sekund?

TROR det nærmeste du kommer det blåsyre som ble funnet av den svenske kjemikeren C.W. Scheele. det er det Hitler tok i bruk i sitt selvmord

EDIT: endrer fakta :p

Hmmm, Hitler skjøt seg da vel?

Lenke til kommentar
Finnes det en gift/sykdom som helt ut av det blå kan drepe deg, uten forvarsel, på et sekund?

blåsyre er cyanide på engelsk.

Hitler gjorde begge deler! men i det siste så har det kommet noen spørsmål om Hitler virkelig døde pga noe med sjelette hans elns...

Lenke til kommentar

Stemmer. Der Führer tygde en cyanidkapsel, skjøt seg i hodet OG ble brent på et bål.

Sovjeterne holdt det hemmelig og Stalin beskyldte de allierte for å hjelpe Hitler med å rømme, selv om han hadde liket i oppbevaring.

Beviset på Hitlers død er et gebiss i rent gull, som Hitlers tannlege sier var Hitlers.

Hitler hadde nemlig elendige tenner, og i frykt for å ha tannpine i årevis mens han gjemte seg for de allierte, trakk han like gjerne alt, og laget et skikkelig gullgebiss.

Godt forberedt, med andre ord.

Dette er informasjon jeg tror jeg husker fra en NGC-dokumentar. Kan være feil.

Neste snedige spørsmål:

På TV ser vi stadig krabbefiskere som dumper krabber de ikke kan selge rett ned i havet der de kom fra.

Disse skal etter sigende få kose seg nede på havbunnen til de er blitt store nok neste år.

Men overlever krabbene å falle så langt?

Vannet gir riktignok masse motstand, så jeg tror ikke krabben treffer havbunnen med et stort smell. Men har noen sjekket fakta? Synd hvis all krabben som dumpes ned i havet dør av det. Da kunne man like gjerne spist dem.

Om fallet ikke dreper dem, hva med dykkersyke på vei opp?

Evt. den store trykkøkningen når de faller ned igjen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Vannet har en høyere tetthet en luft ( håper jeg ikke driter meg selv på leggen nå :p)

det betyr at alt som går ned i vannet, går saktere ned enn ellers. tror de skal overleve "fallet"

men det med dykkersyke vet jeg ikke.

min "mening" er at krabber ikke føler slikt, men aner ikke ! :tease:

EDIT: Skrivefeil

Endret av -Mannemann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hvorfor teller ikke flyvertinnene ledige seter i stedet for antall personer? Ser de går frem og tilbake, teller flere ganger, selv når det bare er 1 eller 2 seter ledig.

Lenke til kommentar
Vann er en sånn væske. Det blir til is når det kommer i kontakt med noe som er veldig kaldt.

Svovel er også et interessant unntak.

Svovelet inntar mange forskjellige forbindelser avhengig av temperaturen.

Det kan bli vekselvis tykkere og tynnere under oppvarming og nedkjøling.

Hvis jeg husker riktig fra kjemitimene, da. Dette var noe kjemilæreren sa, ikke noe vi gjorde.

Det trenger ikke bli fast, bare tykkere.

Hadde nemlig en idé om en saus ble tykk når den ble hellt på maten

Lenke til kommentar
Neste snedige spørsmål:

På TV ser vi stadig krabbefiskere som dumper krabber de ikke kan selge rett ned i havet der de kom fra.

Disse skal etter sigende få kose seg nede på havbunnen til de er blitt store nok neste år.

Men overlever krabbene å falle så langt?

Vannet gir riktignok masse motstand, så jeg tror ikke krabben treffer havbunnen med et stort smell. Men har noen sjekket fakta? Synd hvis all krabben som dumpes ned i havet dør av det. Da kunne man like gjerne spist dem.

Om fallet ikke dreper dem, hva med dykkersyke på vei opp?

Evt. den store trykkøkningen når de faller ned igjen?

Noe fart blir det ikke, og trykket regner jeg med er like stort på innsiden av krabben som utsiden ergo vil den ikke lide av dykkersyke.

Lenke til kommentar
dette bildet står det at Hubble tok et bilde over 4 måneder. (Høyre, 4 ramme nedenfra)

Hvordan kan Hubble ta bilder over så lang tid? Er hubble helt stillestående ute i rommet et sted?

Uten å vite med sikkerhet så vil jeg anta at hubble ikke tar ett bilde, men heller "streamer" sensordata til jorden. Hvis det er tilfellet så burde nasa lett kunne korrigere for evt. bevegelse.

Lenke til kommentar
dette bildet står det at Hubble tok et bilde over 4 måneder. (Høyre, 4 ramme nedenfra)

Hvordan kan Hubble ta bilder over så lang tid? Er hubble helt stillestående ute i rommet et sted?

edit: Trøbbel med å finne link til bilde, et sek.

edit2: der ja!

Du prater om hubbel ultra deep field tenker jeg.

Jeg siterer bare direkte fra wikipedia så forstår du nok:

The observations were done in two epochs, between September 23 and October 28, 2003, and December 4, 2003, to January 15, 2004. The total exposure time is just under 1 million seconds, from 400 orbits, with a typical exposure time of 1200 seconds.[2] In total, 800 ACS exposures were taken over the course of 11.3 days, 2 every orbit, and NICMOS observed for 4.5 days. To observe the whole sky to the same sensitivity, the HST would need to observe continuously for a million years.
Lenke til kommentar

Det skal også sies at Hubble har ekstremt nøyaktig posisjonering i forhold til stjernene. En rekke sensorer er innstilt på hver sine klare stjerner og styrer posisjonen til Hubble med ekstrem presisjon. Et slikt posisjoneringssystem er nødvendig for å unngå forskyvnigner på grunn av solvind, endringer i jordas magnetfelt og andre påvirkninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...