Ståle Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du får ihvertfall veldig vondt, hvis du ikke dør. 9365655[/snapback] Vis jeg lander normalt med beina ned vil jeg overleve? 9365670[/snapback] Man stuper jo fra hoyere hoyder. Sa ser ikke hvorfor det ikke skulle ga an. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Spørsmål: Hvor tett ligger støvet/steinene i Saturns ringer? Hvis man hadde med seg en hel masse lim, kunne man f.eks limt sammen støvet/steinene til en slags motorvei/plate? 9365766[/snapback] Det må være et font spørsmål til Ødegård(husker ikke navnet hans, men han er litt romfyr som bor en plass der nord) Bor ikke du og Ødegård i samme by? (snedig spørsmål?..) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Knut Jørgen Røed Ødegaard Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Han bor ikke i Nord. Han er kav østlending og jobber i Oslo og på Harestua så han bor vel i det området en plass. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 OK. Men jeg gir meg ikke på kollisjon mellom to identiske biler. Da mener jeg dekompresjonssonene fra begge bilene vil minske energien i det endelige sammenstøtet mer, enn tilsvarende kollisjon (med dobbel fart) mot fjellvegg. 9365615[/snapback] ... Jeg tror jeg må si meg enig En bil kjører i 80km/t og treffer en identisk bil med samme hastighet head on. Punktet der bilene treffes vil ikke bli forflyttet mot den ene eller andre bilen. Det blir akkurat som om den samme bilen treffer en fjellvegg som ikke flytter seg i 80km/t! Hvis man tenker masse/energi (OBS! Jeg kan ikke noe spes om fysikk) så høres regnestykket mer riktig ut. 2 biler i 80km/t = 1 bil 1 160km/t ..., men så er det en ting til hvis jeg husker riktig fra kjøreskolen. Hvis du dobler hastigheten på en bil så firedobler du massen/energien (eller var det bremselengden?) Da blir isåfall eksempelet faktisk helt feil Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 "Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det, lager det da lyd?" Lenke til kommentar
Bettibell Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 "Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det, lager det da lyd?" 9366067[/snapback] Ja selvfølgelig... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 OK. Men jeg gir meg ikke på kollisjon mellom to identiske biler. Da mener jeg dekompresjonssonene fra begge bilene vil minske energien i det endelige sammenstøtet mer, enn tilsvarende kollisjon (med dobbel fart) mot fjellvegg.9365615[/snapback] Se for deg at de to bilene krasjer i hver sin side av en murvegg akkurat samtidig og blir klemt akkurat like mye sammen. Tror du det er noen forskjell om murveggen er der eller om den ikke er der? Jeg tror ikke det. (forutsatt symmetri osv). Begge bilene vil fortsatt bare ha ca 100 cm absorbsjonssone å bremse fra 80 til 0 km/t på. Begge tilfellene (med og uten murvegg) beskriver akkurat den samme 80 til 0 oppbremsinga over ca 100 cm. Hadde man derimot satt bil A med bakenden inn mot en murvegg og latt den stå parkert der til bil B kom og krasjet inn i den front mot front i 80 km/t så ville man fått en "dobbel" absorbsjonssone, der bil B vil bremse opp fra 80 til 0 km/t i løpet av ca 200 cm absorbsjonssone. Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 "Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det, lager det da lyd?" 9366067[/snapback] Ja selvfølgelig... 9366071[/snapback] Det er faktisk ikke selvfølgelig. Prøv å tenk litt mer på den Lenke til kommentar
Bettibell Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 "Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det, lager det da lyd?" 9366067[/snapback] Ja selvfølgelig... 9366071[/snapback] Det er faktisk ikke selvfølgelig. Prøv å tenk litt mer på den 9366122[/snapback] Ingen er i nærheten men det lager fortsatt lyd. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 "Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det, lager det da lyd?" 9366067[/snapback] Ja selvfølgelig... 9366071[/snapback] Det er faktisk ikke selvfølgelig. Prøv å tenk litt mer på den 9366122[/snapback] Med mindre du kan bevis at treet lager lyd, så må man bare anta at siden alle andre trær lager lyd når de faller kommer det fallende treet også til å lage ly. Selv om man ikke hører det Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 "Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det, lager det da lyd?" 9366067[/snapback] Dette er umulig å bevise og umulig å motbevise, men i følge vitenskapen skal det uansett gi ut lydbølger. Tviler på at dette egentlig er et så veldig vitenskaplig spørsmål. Fikk litt Matrix-feeling av å tenke på det . Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det ville jo tatt opp unodvendige ressurser av CPU og lydkort hvis det skulle det. Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hehe. Det er faktisk et ganske kjent "lure-spørsmål". Treet lager såklart lydbølger, men ingen lyd. Det kreves jo faktisk en trommehinne eller lignende til for at bølgene skal bli til lyd, og siden spørsmålet låter som det gjør er det ingen trommehinner til stedet. Ville bare se hvordan folk reagerte på spørsmålet. Selv skjønte jeg nemlig ikke så mye av det første gang jeg så det. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hehe. Det er faktisk et ganske kjent "lure-spørsmål". Treet lager såklart lydbølger, men ingen lyd. Det kreves jo faktisk en trommehinne eller lignende til for at bølgene skal bli til lyd, og siden spørsmålet låter som det gjør er det ingen trommehinner til stedet. Ville bare se hvordan folk reagerte på spørsmålet. Selv skjønte jeg nemlig ikke så mye av det første gang jeg så det. 9366232[/snapback] Javel?...Så det må en trommehinne til for å lage lyd?. Den var ny Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 ikke nødvendigvis en trommehinne, men en "omformer" ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 hehe.. Da kommer det filosofiske spørsmålet "hva er lyd?" Er det trykkbølger i f.eks luft eller er det vibrasjoner i stigbøyle/flimmerhår eller elektriske nervesignaler/hjernesignaler? Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvorfor er bæsj brun? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvorfor er urin gult? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Den brune fargen kommer av en kombinasjon av galle og døde røde blodlegemer. Se http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6sj (advarsel: det befinner seg et illustrasjonsbilde i artikkelen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå