Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De har noe felles, men jeg kan ikke sette fingeren på HVA.

Men de må jo ha noe felles, når de har fått en samlebetegnelse.

Farger som ikke er særlig skarpe, og relativt lyse, nærmest grålige?

Pastellfarger er duse.

EDIT: Pastell-, ikke palett-. :whistle:

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
De har noe felles, men jeg kan ikke sette fingeren på HVA.

Men de må jo ha noe felles, når de har fått en samlebetegnelse.

Farger som ikke er særlig skarpe, og relativt lyse, nærmest grålige?

Jeg utvidet det forrige innlegget mitt, se på det.

Ellers er det som FLarsen sier, det er lyse farger. Men fortsatt vidt forskjellige farger.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor oppleves pastellfarger så like?

Fordi de har lik intensitet.

Fargekonsulenter skiller farger med tre ulike begreper, nemlig kulør (rød, grønn, blå osv), lyshet/mørkhet og intensitet. Fluoriserende (selvlysende) farger har omtrent 100% intensitet, det som vi oppfatter som rene (ikke-fluoriserende) farger har en intensitet på 80-90%. Rene gråtoner fra svart til hvitt regnes som 0% intensitet. Hvitt og den rene fargen har 0% svarthet og svart har 100% svarthet. Hvis man lager en trekant der den mest intense fargen ligger ytterst og gråskalaen ligger som en vertikal akse innerst, så kan man lage en sånn trekant for hver eneste kulør. Disse begrepene danner grunnlaget for det nordiske NCS-fargesystemet, som kan beskrive enhver farge helt nøyaktig.

NCS-Colour-Triangle.gif

Pastellfarger inneholder mye hvitt i tillegg til fargen, noe som senker fargeintensiteten. I og med at alle pastellfargene ligger i den samme delen av de respektive kulørtrekantene (i den øverste kanten), så opplever vi at disse fargene har noe felles, nemlig samme reduserte intensitet og ingen svarthet.

Når fargekonsulenter arrangerer fargekart for miljøer, så kan de velge ulike kulører som ligger i det samme området av ulike kuløreres respektive fargetrekanter. Disse fargene vil da oppleves som om de er i slekt med hverandre, selv om de er ulike. Dette gir et rolig miljø. For å skape et urolig miljø kan én eller flere farger velges fra andre deler av fargetrekanten.

En trenet fargekonsulent kan gjenkjenne omtrent to millioner fargetoner. Og i de fleste tilfellene kan h*n gi deg rett NCS-verdi for en vilkårlig farge, selv om h*n egentlig ikke har sett nøyaktig denne fargen før. Så presist og logisk er NCS-systemet.

Lenke til kommentar
Men du sier nordiske systemet.

Hvorfor har vi et eget her oppe?

Og er det bedre/dårligere enn de andre?

Jeg jobber som designer og har vært bort en drøss ulike fargesystemer. NCS (natural colour system) er det klart mest logiske for valg av malefarger/lakker som passer sammen, akkurat det fargekonsulenter og designere trenger.

RAL-systemet (brukes på billakk) er knapt systematisk i det hele tatt, man bare nummererer ulike farger etterhvert som man tar de i bruk.

Pantonesystemet er litt mer logisk enn RAL, men ikke nærheten av NCS.

Fargesystemer som baseres på lyriske navn som sennepsgul, kongeblå, sjøgrå, stålgul, midnattsgrønn, appelsinblå og lignende er svært unøyaktige. Kongelige bruker f.eks alt fra lyseblått til mørkeblått.

CMYK egner seg for trykkerier, som kun er opptatt av hvor mye de skal tilsette av trykkfargene cyan, magenta, yellow, svart og papirets egenfarge for å kunne framstille ulike farger. RGB brukes på dataskjermer, med 256 nivåer av fargene rød, grønn og blå kan man vise 16,7 millioner farger (256 x 256 x 256). Greit nok, men logikken i disse systemene går altså ikke på fargenes karaktér, kun på teknisk framstilling.

NCS-systemet ble utviklet i Norden, med hovedsete for utviklingen i Sverige. Systemet brukes nå i hele verden. Det er antagelig verdens beste og mest logiske fargesystem.

http://www.ncscolour.com/webbizz/mainPage/main.asp

I stua mi er veggene malt med fargen NCS 1002 R, en lekker farge som ikke finnes på noe fargekart, men som jeg tenkte meg fram til. 10% svarthet er en svært lys gråfarge, bare mørk nok til at det hvite papiret rundt bilder alltid ser hvitt ut, selv om det ikke alltid er det. Med 2 % rødt i fargen så oppleves ikke fargen som kald, men heller ikke som det minste rødaktig. Jeg er svært fornøyd med fargevalget, det passer min smak perfekt.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Nei det er Cleese. Han er i Norge nå for å gjøre standup-showet sitt, så de har sikkert gitt ham penger for å spille i noen korte reklamesnutter for Elkjøp mens han først er her :)

Han er i Oslo Konserthus imorgen, forresten. Utsolgt :(

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Stakkars mann.

Det er noe alvorlig galt med loven når en som tjener millioner, og er gift med en som ikke tjener noe særlig, må gi halvparten til dama når hun stikker.

Hvis "alle vet" at det er han som har dradd inn alle pengene, hvorfor skal hun få en rød øre?

Men det er en annen sak.

Hva koster det å sende en reklamefilm på TV?

F.eks. sistnevnte Elkjøp-film. Hva koster det å sende den en gang?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis de hadde identiske inntekter, kunne jeg forstått at hun får halvparten når hun stikker.

Men når den ene åpenbart er millionær, og den andre er terapeut, hvorfor har hun krav på millioner?

Det er provoserende!

Men desverre ikke særlig snedig, så evt. diskusjoner blir sikkert moderert. Jeg skal spare mods bryet.

Det jeg lurer på er:

Det blir påstått at pølser er laget av tarm. Er tarm virkelig så tynt og puslete som det man kan få inntrykk av hvis man ser på en pølse?

Skulle tro den sprakk hele tiden! Helt utrolig at folk overlever annen mat enn suppe.

Er tarmen annerledes enn pølseskinn sålenge den lever?

En ting til:

Jeg satte TVen på MUTE, men kan fortsatt høre Edwin av The Blacksheeps.

Hvorfor er ikke TVen helt stille når jeg ber om det? Det er svakt, men jeg hører det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen, det er derfor jeg har bestemt at jeg aldri skal gifte meg.

Tja, det gjelder vel heller å velge partneren med omhu. ;) Det er nemlig sånn at det at dine foreldre ikke er rike, det er ikke din feil. Men det at dine svigerforeldre ikke er rike, det er din feil.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...