Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Har høyrd at det finnes prosessar innafor kvantefysikken som gjer heilt tilfeldege resultat i form av frigitte partikkler eller noko slikt. Kan nokon rette meg, og evt. gje eksemplar på slike prosessar? (om det ein gong er prosessar, da..)

Igjen, takk! :)

Vet du hva du mener med tilfeldige, frigitte partikler og prosesser? Jeg forstår hvertfall ikke hva du mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje han tenker på at det finnes prosesser i kvantefysikken som egentlig ikke har noe årsak, som virtuelle partikkelpar som oppstår utav ingenting, og så forsvinner igjen like fort. Men det er jo innenfor Heisenbergs uskarphetsprinsipp, og en forklaring er at de "låner" energi fra fremtiden.

Lenke til kommentar

SirDrinkAlot: Beklager dårleg formulering, har eit betre ei no.

Zeke: Ja, slike prosesser. (dersom det fins fleire typer) Har problemer med å skjønne dette Usikkerheitsprinsippet, men trur det skulle vere ganske relevant til det eg meiner.

Her er kva eg meiner:

Kva det er innenfor kvantefysikken som motbeviser determinisme?

Resonneringen skulle vere noko á la at dersom det fins ein heilt tilfeldig prosess, så kan ikkje determinisme finnes. Har dykk nokon eksempler på slike prosesser? (igjen, dersom det kan kalles prosesser)

Blanda inn partikler i forrige innlegg fordi i wikipedia-artikkelen om kjernefysisk fisjon står det under bildet at

Et eksempel på fisjon. Et nøytron blir absorbert av atomkjernen til 235U som deler seg i lettere grunnstoff (fisjonsprodukter) og frie nøytroner. Grunnstoffene og antallet nøytroner som blir produsert av hver enkel fisjonshendelse er tilfeldig.

Merker at det står noko anna på den engelske, men fyrste tanke var om dette var denne tilfeldigheiten eg hadde høyrd om.

Takk! :)

EDIT: Korleis ville ein oversatt "Photovoltaic effect" til norsk? Openoffice seier Fotovoltarisk effekt, men google gjer fleire resultat på Fotovoltaisk effekt. :hmm:

Endret av JarlG
Lenke til kommentar
*snip*

For å svare på det siste spørsmålet først så er det den fotoelektriske effekten som er den norske oversettelsen.

Det første spørsmålet er ikke akkurat enkelt å svare på veldig kort. Nå er det slik at det ikke er én ting i kvantemekanikken som motbeviser determinisme, men kvantemekanikken i seg selv er indeterministisk. Hvis man skal peke på en ting så må det vel være Heisenbergs uskarphetsrelasjon.

Det finnes andre tolkninger av kvantemekanikken som bevarer determinisme, slik som "Many-worlds" tolkningen eller Bohms tolkning.

Jeg kan ikke gjøre annet en å henvise deg til wikipedia hvis jeg ikke skal skrive en lang essay her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_indeterminism

http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_principle

Spør gjerne om spesifikke ting du ikke skjønner da.

EDIT. Det heter selvsagt Photoelectric effect på engelsk også, ingenting som kalles "Photovoltaic effect"

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Før var det Robin Banks, men Robert Lee tok over for Discovery UK (som vi ser) etter sesong 5. Det er imidlertid snakk om at Robin Banks skal komme tilbake i følge wikipedia som forteller på Discovery UK, noe jeg er glad for. :)

EDIT: De fleste gutter/menn som har msn har noe som heter "MSN Mann" på Windows Live News eller hva det heter. Har jenter/kvinner det omvendte, altså MSN Woman eller noe slikt?

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Nå har jeg en meget snedig en her. Når det kommer til helbredelse, "jesus leger", spiritisme og slikt er jeg definitivt like skeptisk som nestemann.

Likevel er jeg nysgjerrig, så når sjef og kollega maste på at jeg skulle besøke en healer langt inni skauen som de hadde fått hjelp av, tenkte jeg "what the heck, bedre å ha testet selv enn å bare høre/lese om!".

Så jeg dro dit da. Med forventing om å muligens kjenne en svak svak placebo-varme eller noe i den duren. Men du hvor overrasket jeg ble. Han holdt fingeren 5cm unna meg, pekte i mellomgulvet mitt og sa at han skulle begynne. Jeg reagerte med en god porsjon vantro, for det var et fullstendig konkret, umiddelbart og veldig merkbart trykk mellom ribbena. Tenk deg du lener deg mot et kosteskaft, men uten hud- og fettlaget i mellom. Helt på grensen til ubehagelig. Slik var det så lenge han pekte, når han sluttet forsvant følelsen og jeg ble smålemster istedet.

Jeg vil gjerne ha plausible forklaringer på hva denne følelsen kan skyldes, og jeg må (desverre) si at standard placebo er utelukket. Det var alt for konkret, presist og kraftig til det. Det virket rett og slett som om han faktisk kunne stråle energi/something fra fingeren sin, og rett inn i kroppen min. Det er det rareste jeg har opplevd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...