Pliscin Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg lurer på hva som skjedde mellom der en celle ble splittet i to osv. til der jeg nå sitter og skriver dette rare spørsmålet på Diskusjon.no? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg lurer på hva som skjedde mellom der en celle ble splittet i to osv. til der jeg nå sitter og skriver dette rare spørsmålet på Diskusjon.no? De to cellene delte seg i to, som igjen delte seg i to, osv, til man begynte å få en anseelig klump celler. Så begynte cellene å spesialisere seg og forme seg til bestemte kroppsdeler, slik som hode, ryggrad, øyne, osv. Før du ante ordet av det var du et nusselig lite foster i mors mage. Slik fortsatte du å vokse og utvikle deg i ni måneder, til du var klar for å sprette ut av mors mage og oppdage verden. Så ble du født, alle var glade, og alt var fryd og gammen. De neste månedene ville du være en lykkelig liten baby, hvis liv besto i å sutte på pupper, sikle, tisse, bæsje og sove. Men denne lykkelige tilstanden skulle ikke vare. Snart begynte omverdenen å vente at du skulle kunne stå, gå, snakke. Heldigvis klarte du å svare til forventningene. Så gikk det slag i slag, du ble sendt i barnehage, skole, med mer. Du vokste og lærte bittelitt mer dag for dag, helt til du klarte å tilegne deg de motoriske, tekniske og språklige evnene som må til for å stille rare spørsmål på nettforum. Så logget du deg på diskusjon.no, og stilte dette rare spørsmålet i tråden "Snedige ting du lurer på V.2". Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Finnes det flokkdyr der flokken ikkje rørar seg kjappare enn sitt treigaste medlem? Utdrag frå 'buffaloteorien' (ein vits): A herd of buffalo can move only as fast as the slowest buffalo. When the herd is hunted, it is the slowest and weakest ones at the back that are killed first. This natural selection is good for the herd as a whole, because the general speed and health of the whole group keeps improving by the regular killing of the weakest members. Er dette ei sanning Gjeld det evt. for nokon andre artar? Takk! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hvor lang tid tar det å bytte ut alle atomene i kroppen? Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ja, det er bra. Hvis jeg husker rett, så måtte vi greie 1 og et halvt minutt for å få 6'er i 10. klasse. Det bringer meg på et mer etisk spørsmål: Er det riktig å gi karakterer etter kroppsbygning og styrke? Vi er jo alle forskjellige? Skjønner selvfølgelig at karakteren blir gitt etter deltagelse og hvor mye du er aktiv, men de kan vel ikke dømme folk etter hvor fort de springer 60 meteren etc? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Er det riktig å gi karakterer etter kroppsbygning og styrke? Vi er jo alle forskjellige? Skjønner selvfølgelig at karakteren blir gitt etter deltagelse og hvor mye du er aktiv, men de kan vel ikke dømme folk etter hvor fort de springer 60 meteren etc? Er det riktig å gi karakter etter intelligens og hukommelse? Vi er jo alle forskjellige? De kan vel ikke dømme folk etter hvor mye de husker fra den russiske revolusjon? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Hvor lang tid tar det å bytte ut alle atomene i kroppen? Det sies ihvertfall at hver celle er erstattet av en ny i løpet av 7 år. Avhenger nok av hvilke celler som fornyes og liknende. Endret 8. oktober 2009 av Mr.Graves Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Viss du tar en metall kniv og stikker den inn i det ene hullet på en stikkontakt får du støt da? Edit: hele kniven er laget av metall Sannsynligvis ikke. Men, viss du står ute, barbeint, i vått grass, og gjør det ute. Daaa kan det hende du kjenner det litt Ikke snakk tull om ting du ikke har greie på. Er det snakk om 400-V-anlegg avhenger det om du treffer fase- eller N-lederen. Sistnevnte er for alle praktiske formål jord, og vil i utgangspunktet ha samme potensial som deg selv - du vil ikke kjenne noen ting. Faselederen vil gi deg et potensial på 230V ift jord, og du vil nok kjenne det godt. I vanlig 230-anlegg vil begge lederne gi deg et potensial på ca 120 V ift til jord, og det vil du kjenne ganske godt i de fleste forhold inne i norske hus. Barbeint i vått gress vil det kanskje til og med være livsfarlig. Selvfølgelig. Treffer man N-leder, har man flaks. Men, som regel er det ikke 400V i vanlig eneboliger, og det var da jeg tenkte han ville få seg en smell. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Viss du tar en metall kniv og stikker den inn i det ene hullet på en stikkontakt får du støt da? Edit: hele kniven er laget av metall Sannsynligvis ikke. Men, viss du står ute, barbeint, i vått grass, og gjør det ute. Daaa kan det hende du kjenner det litt Ikke snakk tull om ting du ikke har greie på. Er det snakk om 400-V-anlegg avhenger det om du treffer fase- eller N-lederen. Sistnevnte er for alle praktiske formål jord, og vil i utgangspunktet ha samme potensial som deg selv - du vil ikke kjenne noen ting. Faselederen vil gi deg et potensial på 230V ift jord, og du vil nok kjenne det godt. I vanlig 230-anlegg vil begge lederne gi deg et potensial på ca 120 V ift til jord, og det vil du kjenne ganske godt i de fleste forhold inne i norske hus. Barbeint i vått gress vil det kanskje til og med være livsfarlig. Selvfølgelig. Treffer man N-leder, har man flaks. Men, som regel er det ikke 400V i vanlig eneboliger, og det var da jeg tenkte han ville få seg en smell. Heh... TN nett er da like vanlig som IT nett, spesielt i nyere boligfelt etc. Og 400V er det, men 230V mellom fase og N-leder. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Veit jo at det er 230V mellom fase og N-leder. Men ikke at det er vanlig i nye boliger. Ihvertfall ikke de vi har hatt installasjon i. Der har det vært IT-nett. Men vi hadde TN i en boligpark. 20 leiligheter i en blokk osv. Der er det jo normalt med TN. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Vi har TN nett på hytta langt utpå landet, så det avhenger bare av hvordan ting er utbygd fra E-verkets side. E-verket der hytta ligger bygde om fra IT til TN nett. Og eg tror det er svært sjeldent at E-verk bygger IT nett i nye boligfelt etc så lenge infrastrukturen er i orden. TN har jo soleklare fordeler foran IT mtp jordfeil etc. Så det valget tror eg er lett for et selskap. Men de bygger sjeldent om til TN i eksisterende IT nett da det er grisedyrt. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Og moralen er: Stikke metallgjenstander i stikkontakten er livsfarlig. Punktum. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hvor mange nys på rad er verdensrekorden? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Alle nye boligfelt/industriområder bygges ut med 400V nå til dags. Vi har 400V TN-C inn på hytta blandt annet. Ligger 400V TN-S inn i leiligheten jeg bor i. Men det meste av eldre installasjoner her i landet er IT. Nye hus i eldre boligstrøk med IT- trafo bygges selvfølgelig med IT. På et IT nett så er ikke trafoens nullpunkt jorda, så hvis vi går utifra at det ikke er jordfeil på anlegget så er det er kun kapasitansen som følge av faselederenes isolasjon som bestemmer strømmen du vil få. Altså blir ganske liten, selv om du står ute barbeint i vått grass. Men du kjenner det godt, og strømmen kan stor nok til å bli farlig fordet. Hvis det fra før ligger 230V til jord (en annen fase) og du lager en jordfeil til med deg selv ute i vått grass, så blir det samme resultat som et TN nett. I et TN nett er trafoens nullpunkt jordet, altså det kan gå store strømmer mellom fase og jord. Treffer du N- lederen som sagt over så får du ikke strøm om du står ute i vått grass barbeint, treffer du en faseleder kan du få en spenning over deg på 230V, og avhengig av hvor god jording (hvor liten overgangsresistans til jord) det er i området og hvor god kontakt du får med bakken så kan du få skikkelig strøm, nesten like ille som å få strøm fra hånd til hånd rett i kontakta. Strømmen kan passere hjertet. Står du inne i stua på tregulv og holder på en fase så har du veldig dårlig forbindelse med jord og du kjenner sannsynligvis ikke et støt i det heletatt (etter egen erfaring). Står du på steinfliser på badet eller holder i krana mens du tar på en fase så får du strøm! Endret 8. oktober 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Looke Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Kom på et sykt snedig spørsmål nå På jobben min, en matvarebutikk får vi ofte øl etc på paller som er typ 1 meter høy med six packs det blir sykt mye øl på lite areal Hva skjer om man putter en slik pall inn på en fryser med 30- grader som også er der ? Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Finnes det flokkdyr der flokken ikkje rørar seg kjappare enn sitt treigaste medlem? Utdrag frå 'buffaloteorien' (ein vits): A herd of buffalo can move only as fast as the slowest buffalo. When the herd is hunted, it is the slowest and weakest ones at the back that are killed first. This natural selection is good for the herd as a whole, because the general speed and health of the whole group keeps improving by the regular killing of the weakest members. Er dette ei sanning Gjeld det evt. for nokon andre artar? Takk! Quoter meg sjølv, og legg tell eit spørsmål: Har høyrd at det finnes prosessar innafor kvantefysikken som gjer heilt tilfeldege resultat i form av frigitte partikkler eller noko slikt. Kan nokon rette meg, og evt. gje eksemplar på slike prosessar? (om det ein gong er prosessar, da..) Igjen, takk! Lenke til kommentar
Kea Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hva er forskjellen mellom ironi og sarkasme? Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Sarkasme er vel en mer spydig versjon av ironi. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Sarkasme er utelukkende spydig og spottende. Ironi er en teknikk for å få frem et budskap. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hva er forskjellen mellom ironi og sarkasme? http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi http://no.wikipedia.org/wiki/Sarkasme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå