SirDrinkAlot Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vet man hva som skjer med masse etter det er blitt dratt inn i et sort hull? Vel det kommer an på hvordan du ser på det. Utenfor et sort hull vil massen, bli til entropi på eventhorisonten, mens innenfor eventhorisonten vil massen bli strekt ut som en pølse pga tidevannskreftene helt til det når singulariteten. Som er et sted hvor ingen vet hva skjer. Det finnes ingen teorier som beskriver hva som skjer der (det er nettopp der fysikkens hellige gral ligger (forening av gravitasjon og kvantemekanikk)) Men denne dualiteten er veldig viktig og fundamental og kalles det holografiske prinsipp. Som går kort fortalt ut på at all informasjon (entropi) innenfor et avgrenset område i rommet, må beskrives mhp. arealet av horisonten som definerer området, og ikke volumet. (ja dette er uintuitivt, noe som ikke burde være en overraskelse, vi snakker tross alt moderne fysikk) Alt dette henger sammen med Hawking radiation, Beckenstein bound osv. osv, så det blir for komplisert til å diskutere her. Du må nesten lage en egen tråd hvis du er mer interessert. NB! alt som står over er selvsagt meget forenklet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 finnes det kjente saker hvor folk har sett en film, hørt en sang eller noe annet for så å ta selvmord? isåfall, hva er selvmordsangen? har noen blitt saksøkt for å ha laget en sang eller film som har ført til selvmord? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) finnes det kjente saker hvor folk har sett en film, hørt en sang eller noe annet for så å ta selvmord?isåfall, hva er selvmordsangen? har noen blitt saksøkt for å ha laget en sang eller film som har ført til selvmord? Det er en sang kalt for "Gloomy Sunday" som ble kalt for "the hungarian suicide song" en stund tilbake. Den ble bannlyst på flere radio-kanaler. Mange forskjellige versjoner. Se filmen hos Youtube Endret 7. oktober 2009 av Mr.Graves Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 I følge wikipedia ble den ikke bannlyst, eller det er bare rykter uten grunnlag. Komponisten tok imidlertid selvmord. http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_suicide_song Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Ifølge den gangen jeg hørte om det på TV så skal den visst ha blitt bannlyst i England/Storbritannia eller ihvertfall ifra flere radiokanaler der. Lenge siden jeg så den så er ikke fullt sikker på akkurat det siste der. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hvorfor er det sånn at man kan vente i det uendelige på en nettside, mens hvis man trekker ut nettkontakten, så kommer den opp? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hvorfor er det sånn at man kan vente i det uendelige på en nettside, mens hvis man trekker ut nettkontakten, så kommer den opp? Uten å være 110 % sikker, så tror jeg det er grunnet følgende: Nettleseren laster ned den nødvendige kildekoden den trenger for å rendere websiden på maskinen din, men underveis vil den ikke få all den obligatoriske koden den trenger for å rendere websiden godt nok. Imidlertid, hvis du avbryter denne pågående overføringen (som forøvrig ble ganske så mislykket (antageligvis grunnet dårlig forbindelse/kommunikasjonstilgjengelighet med serveren)) vil den alikeveld gjøre sitt beste ved å rendere websiden på en best mulig måte. Er mest logisk, iallefall. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Eller litt enklere forklart: Nettleseren ønsker å få ned så mye som mulig av siden før den vises, men når du kutter kontakten så viser den det den allerede har lastet ned. Samme skjer jo med stoppknappen på nettleseren. Lenke til kommentar
SlettetBruker5125 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 finnes det kjente saker hvor folk har sett en film, hørt en sang eller noe annet for så å ta selvmord?isåfall, hva er selvmordsangen? har noen blitt saksøkt for å ha laget en sang eller film som har ført til selvmord? Det var en gutt på 9 år som tok sitt eget liv, han ville etterligne Saddam Husseins henrettelse. (Yes, all I say is completely true, just search it up.) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Eminem fikk vel noe pes etter Stan i sin tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 ja tenkte mer på nyere sanger når jeg spurte. lurer på om "bjørn eidsvåg - eg ser" har drept noen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vil tro det er et enkelt markedsføringstriks. Det står ikke 20 millioner forskjellige kunder.... De hevder ikke 20 millioner salg, men kunder. En kunde=en betalende person. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Er det noen stoffer som når de blandes avgir mye varme (flammer gjelds ikke)/kulde? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Er det noen stoffer som når de blandes avgir mye varme (flammer gjelds ikke)/kulde? Veldig mange stoffer reagerer eksotermt når de blandes, f.eks. vann og NaOH. Edit. så ikke at det stod kulde også. Kulde er ikke en egen "ting", så det er ingen stoffer som avgir kulde, mne det finnes stoffer som trekker varme fra omgivelsene i det som kalles en endoterm reaksjon. F.eks. hvis du blander ammoniumnitrat med vann. Endret 7. oktober 2009 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Ja, begge deler finnes. Når en atlet skader kneet, har de noe de kaller ice pack. Det er en sterk pose med et kjemikalie i, og inni der er en svakere pose med et annet kjemikalie i. Når du klemmer på den sterke posen, sprekker den svake posen inni, og de to kjemikaliene blandes. Posen blir kald.Man legger isposen på hevelsen, det lindrer. På Clas Ohlson får du noen små poser som minner om teposer med noen kullgreier inni. Når du åpner den lufttette forseglingen, reagerer innholdet i posen med atmosfæren, og blir temmelig varm i flere timer. Jeg pleidde å legge en sånn pose i hver hanske når jeg arbeidet utendørs sist vinter. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vil tro det er et enkelt markedsføringstriks. Det står ikke 20 millioner forskjellige kunder.... De hevder ikke 20 millioner salg, men kunder. En kunde=en betalende person. Ja, eg har aldri sagt noe om salg. Har eg? Men hva om en kunde er inne tre ganger i uka hele året? Tror du da at vedkommende blir registrert som 1 kunde eller som tre? Tror egentlig du skjønte ka eg meinte. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Når flyselskaper sier hvor mange passasjerer de har hatt, har det ingenting å si om 200 millioner mennesker fløy en gang hver, eller om en million personer fløy 200 ganger hver. Tipper at Europris har hatt det antallet transaksjoner de påstår, og at de ikke fører statistikk over hvor mange av de transaksjonene som ble foretatt med stamkunder kontra nye kunder. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Selvsagt. Er jo ingen som gjør det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg bare svarer på hvor Europris kan ha tatt det tallet fra. Det må jo være sånn. Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Når jeg skal skrive en karakter skal -/+ være foran eller etter tallet (eksempel: -5 eller 5-)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå