Simen1 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vi diskuterte idag: Viss man har et kjøkkenglass med vann, normal springtemp. Hvor kaldt må det være for at det skal komme ned som snø, viss man kaster det opp i lufta. Si 2-3 meter..? Fenomenet lar seg gjøre med kokende vann og -50°C. Men litt av poenget er vistnok at vannet er kokvarmt slik at det fordamper svært raskt. Kaldt vann vil fordampe tregere og dermed fryse tregere. Fordampningsprosessen er det som stjeler varme fra dråpene slik at de kjøles ned. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 I går stod det på forsiden av VG om to jenter som hadde tatt selvmord fra en 40 meter høy bro. Er ikke dette litt lite hvis man vil være sikker? Jeg mener, verdensrekorden er jo på over 52 meter. Joda, det er en erfaren hopper, men allikevel, hvis man treffer noenlunde riktig, altså beina først og relativt strake, så tror jeg at en god del, kanskje så mange som 50% ville overlevd et fall fra 40 meter ned i vann. Det er jo litt kjipt å hoppe fra en bro for å ta selvmord, og for eksempel bli hjerneskadet og lam fra halsen og ned. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 I går stod det på forsiden av VG om to jenter som hadde tatt selvmord fra en 40 meter høy bro. Er ikke dette litt lite hvis man vil være sikker? Jeg mener, verdensrekorden er jo på over 52 meter. Joda, det er en erfaren hopper, men allikevel, hvis man treffer noenlunde riktig, altså beina først og relativt strake, så tror jeg at en god del, kanskje så mange som 50% ville overlevd et fall fra 40 meter ned i vann. Det er jo litt kjipt å hoppe fra en bro for å ta selvmord, og for eksempel bli hjerneskadet og lam fra halsen og ned. Sto ikke hvor dypt det var.. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vi diskuterte idag: Viss man har et kjøkkenglass med vann, normal springtemp. Hvor kaldt må det være for at det skal komme ned som snø, viss man kaster det opp i lufta. Si 2-3 meter..? Fenomenet lar seg gjøre med kokende vann og -50°C. Men litt av poenget er vistnok at vannet er kokvarmt slik at det fordamper svært raskt. Kaldt vann vil fordampe tregere og dermed fryse tregere. Fordampningsprosessen er det som stjeler varme fra dråpene slik at de kjøles ned. Den forklaringen jeg har hørt er at vannet fordamper ja, men det er ikke det at denne prosessen stjeler varme fra vannmolekylene rundt seg som gjør at det fryser til, men at når det fordamper, så får det en langt større overflate, og vil kjøles ned langt mer effektivt. én milliard mikroskopiske dråper har et langt, langt større overflateareal enn for eksempel en enkelt rund sfære med vann på for eksempel 1 liter. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 I går stod det på forsiden av VG om to jenter som hadde tatt selvmord fra en 40 meter høy bro. Er ikke dette litt lite hvis man vil være sikker? Jeg mener, verdensrekorden er jo på over 52 meter. Joda, det er en erfaren hopper, men allikevel, hvis man treffer noenlunde riktig, altså beina først og relativt strake, så tror jeg at en god del, kanskje så mange som 50% ville overlevd et fall fra 40 meter ned i vann. Det er jo litt kjipt å hoppe fra en bro for å ta selvmord, og for eksempel bli hjerneskadet og lam fra halsen og ned. Sto ikke hvor dypt det var.. Det er sant, men det var jo en nokså stor elv, så jeg vil tippe det var minst 10-20 meter der. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 I går stod det på forsiden av VG om to jenter som hadde tatt selvmord fra en 40 meter høy bro. Er ikke dette litt lite hvis man vil være sikker? Jeg mener, verdensrekorden er jo på over 52 meter. Joda, det er en erfaren hopper, men allikevel, hvis man treffer noenlunde riktig, altså beina først og relativt strake, så tror jeg at en god del, kanskje så mange som 50% ville overlevd et fall fra 40 meter ned i vann. Det er jo litt kjipt å hoppe fra en bro for å ta selvmord, og for eksempel bli hjerneskadet og lam fra halsen og ned. I posten min rett over her https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14472604 står det en hel haug om å falle og lande, også i vann. Har de f.eks bestemt seg for å lande på rygg eller hode, er du ganske så garantert å dø. For å overleve 40m>saltvann må du enten ha veldig mye flaks, eller være meget proff. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) I går stod det på forsiden av VG om to jenter som hadde tatt selvmord fra en 40 meter høy bro. Link til artikkelen? Finner den ikke på google. Edit: Eller var det papirutgaven og den er ikke på nettet? Endret 7. oktober 2009 av Kris Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Det sies at Saturn V-raketten hadde verdens kraftigste motor, med sine ca. 35 MN i første trinn. Men jeg leste litt nå om Sovjet sin månerakett(N1), og denne står oppgitt med over 50 MN, som er ganske mye mer. Greit nok at denne aldri hadde en suksessfull oppskytning (alle eksploderte før 2 minutter etter oppskytning), men motorene leverte jo likevel denne kraften, frem til de eksploderte. Er det bare at denne er mye mindre kjent enn Saturn V-raketten som gjør at den ikke har denne tittelen? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hvordan kommer ''ekspertene'' frem til hvem som er verdens vakreste? Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Europris hevder i sin nåværende TV-reklame "..våre 20 millioner kunder". Hvor kommer dette tallet fra? Etter hva jeg kan finne ut, er de få svenske butikkene de hadde, nedlagt. På island har de under 10 butikker. Norge har under 5 millioner innbyggere. Hvordan kan de så hevde 20 mill. kunder? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vil tro det er et enkelt markedsføringstriks. Det står ikke 20 millioner forskjellige kunder.... Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hvordan kommer ''ekspertene'' frem til hvem som er verdens vakreste? Igjennom en rekke matematiske former som omhandler ansiktssymetri og slikt. Ikke tull en gang. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vet man hva som skjer med masse etter det er blitt dratt inn i et sort hull? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vet man hva som skjer med masse etter det er blitt dratt inn i et sort hull? Jeg gjetter: Det klumper seg sammen med det svarte hullet Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Er det bare at denne er mye mindre kjent enn Saturn V-raketten som gjør at den ikke har denne tittelen? Nei, den har den tittelen... At andre sier at det er saturn-v som hadde den kraftigste rakettmotoren er jo feil. Dog så er saturn-v sine motorer "powerful single-nozzle liquid fueled rocket engine ever used in service" Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vet man hva som skjer med masse etter det er blitt dratt inn i et sort hull? Det havner i den sjette dimensjon. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vet man hva som skjer med masse etter det er blitt dratt inn i et sort hull? http://www.thinktechnologies.com/portfolio...s/Blackhole.swf Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Vet man hva som skjer med masse etter det er blitt dratt inn i et sort hull? http://www.thinktechnologies.com/portfolio...s/Blackhole.swf Denne likte jeg. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Synes det er en utrolig grei måte å forklare de forskjellige teoriene på ihvertfall. Nyttig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå